Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt inne? Vad är "normal" temp i tryckröret? Synpunkter  (läst 13190 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Ja då har kylteknikern varit här och mät och donat.
Det framkom inte så mycket men läckage hittades inte med läckage indikatorn och över och undertemp
låg inom godkända intervall.
Det finns två extra anslutningsrör som är pluggade med nån typ av hatt och han var lite misstänksam
mot den ena då det verkade vara en liten oljedroppe runt den.

Han toppfyllde lite gas och skulle kolla upp mera nästa vecka.
Det var nog lite för hög hetgas tyckte han med men han ville avvakta lite och se hur kompressorn reagerade på
gasfyllningen.

Han kom med några förslag på ev. fel. tex kunde r407c läcka ut bara en av beståndsdelarna. ??
Sen kunde kompressorn vara dålig och därför genom ev friktion generera mycket värme.

Jag har loggat en massa förbrukning och skall fortsätta hålla koll på pumpen för att se om det blir någon skillnad.
Tex så har jag kommit fram till att pumpen drar 2,89kw i timmen utan tillsats men inklusive cirkpumpar.(märkeffekt 2,3kw)

Om kompressorn är sliten kan väl den högre förbrukningen vara ett resultat av värmen dvs friktion?
Jag menar att även om cirkpumparna är medtagna i förbrukningen så ligger den förbrukningen bara på ca 100w/h alltså drar kompressorn ca 500w för mycket/h.

Eller ?

Min nibe 1245a drar ca 2000 watt inkl cirkpumpar din pump borde dra nått liknande är ungefär samma storlek. Om pumpen är installerad 2006 slipper du väl betalla för rep i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Majk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Iggesund
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt inne? Vad är "normal" temp i tryckröret? Synpunkter
« Svar #31 skrivet: 03 december 2010, 20:47:16 »
Ja försäkringen ingår i två år till med option på att köpa fyra år efter det så det är lungt, det jag tycker är klurigt är att få
medhåll att nått är galet. Det är inte så lätt att hitta felet verkar det som. Inte för dom som varit hemma hos mig i alla fall.

Här på forumet har jag fått mycket info och tips, som hjälper, det är jag tacksam för.
 :)
 

 
Thermia Optimum-8, 150 m borrhål. 1,1/2 plans villa byggd 1953 på 115kvm+ca 40kvm uppvärmd källare.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Ja försäkringen ingår i två år till med option på att köpa fyra år efter det så det är lungt, det jag tycker är klurigt är att få
medhåll att nått är galet. Det är inte så lätt att hitta felet verkar det som. Inte för dom som varit hemma hos mig i alla fall.

Här på forumet har jag fått mycket info och tips, som hjälper, det är jag tacksam för.
 :)
 

 


Vet inte hur det funkar på thermia men på nibe tror jag dom brukar byta hela kylpacketet blir säkert dyrare men då blir det bli bra. Skulle försöka kräva det med tanke på att den gått med hög temp. Verkar inte som teknilerna har full koll
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kallt inne? Vad är "normal" temp i tryckröret? Synpunkter
« Svar #33 skrivet: 03 december 2010, 22:17:51 »
Thermia byter inte hela paketet. Som tur är.  Vad är det för fel pÃ¥ plattväxlarna?

Verkar inte ha varit de bästa kylteknikerna hos dig tyvärr.  R407c ska tömmas och VP.n evakueras sedan fylla igen.  Det är det som är nackdelen med R407c.

Eller så var det riktigt duktiga kyltekniker som mätte upp att alla värden var som dem skulle, men det verkar inte så på din beskrivning.

Det som du säger var 5 grader differans och som skulle vara mellan 4-7  var det suggas överhettning?
5 är ok  det ska var 4+- 1 grad pÃ¥ thermias pumpar med R407c. *vinkar*

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Thermia byter inte hela paketet. Som tur är.  Vad är det för fel pÃ¥ plattväxlarna?

Verkar inte ha varit de bästa kylteknikerna hos dig tyvärr.  R407c ska tömmas och VP.n evakueras sedan fylla igen.  Det är det som är nackdelen med R407c.

Eller så var det riktigt duktiga kyltekniker som mätte upp att alla värden var som dem skulle, men det verkar inte så på din beskrivning.

Det som du säger var 5 grader differans och som skulle vara mellan 4-7  var det suggas överhettning?
5 är ok  det ska var 4+- 1 grad pÃ¥ thermias pumpar med R407c. *vinkar*

Fördelen med att byta hela packet är att då kan en klåpare lyckas med en reparation ;D och är det garanti rep kan det vara svårt att välja firma själv antar att thermia har firmor dom samarbetar med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Majk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Iggesund
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt inne? Vad är "normal" temp i tryckröret? Synpunkter
« Svar #35 skrivet: 04 december 2010, 10:25:06 »
Ja det var överhettning men även underkylning om jag inte hörde fel. Denna teknikern hade en termometer med en klämma och sedan kopplade han på två klockor på snabbkopplingar och mätte diffen. Han sa att det var ungefär 5 grader och han talade med thermia support samtidigt.

Det jag märkte var att värdet gick lite upp och ner, visaren på klockan började fladdra efter ett tag och tempmätaren behövdes tryckas ihop för att ge ett noggrant värde.

Det var även tillsats i vid första mätningen sen sa thermia snubben åt honom att stänga av ts.

Kan inte du VP förklara hur en koll ska gå till och vilka värden det ska vara? så jag vet nästa gång.
Blir enklare att kolla då
Thermia Optimum-8, 150 m borrhål. 1,1/2 plans villa byggd 1953 på 115kvm+ca 40kvm uppvärmd källare.

Utloggad Majk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Iggesund
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt inne? Vad är "normal" temp i tryckröret? Fixat!
« Svar #36 skrivet: 23 december 2010, 19:52:28 »
Fick en ny kompressor inkopplad idag och det verkar som att det kanske har löst sig för mig.

För ca en vecka sedan var kylteknikern här och bytte gas helt med vacuumsugning och allt, efter uppstart betedde sig kompressorn
väldigt konstigt. Den for upp till 142 grader i hetgastemp nästan på direkten och lät konstigt. Då beslöt teknikern att beställa en ny
kompressor.

Idag installerades den nya kompressorn med nytt torkfilter och det verkar fungera. Hetgasen har hittils inte varit över 100 grader
och ligger vanligtvis på 87 grader vid 47 graders framledning.

Har kört med elpatron nu och det blir dyrt! Mellan 150-200 kwh/dygn i förbrukning(beroende på utetemp)
Det är nästan 20 minusgrader här så det känns bra att få i gång kompressorn igen Thumbsup

Tack för visat intresse! God Jul!
Thermia Optimum-8, 150 m borrhål. 1,1/2 plans villa byggd 1953 på 115kvm+ca 40kvm uppvärmd källare.

Utloggad Jarmo1

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nol
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SÃ¥ här jobbar min pump
SV: Kallt inne? Vad är "normal" temp i tryckröret? Fixat!
« Svar #37 skrivet: 28 december 2010, 16:45:02 »
Fick en ny kompressor inkopplad idag och det verkar som att det kanske har löst sig för mig.

För ca en vecka sedan var kylteknikern här och bytte gas helt med vacuumsugning och allt, efter uppstart betedde sig kompressorn
väldigt konstigt. Den for upp till 142 grader i hetgastemp nästan på direkten och lät konstigt. Då beslöt teknikern att beställa en ny
kompressor.

Idag installerades den nya kompressorn med nytt torkfilter och det verkar fungera. Hetgasen har hittils inte varit över 100 grader
och ligger vanligtvis på 87 grader vid 47 graders framledning.

Har kört med elpatron nu och det blir dyrt! Mellan 150-200 kwh/dygn i förbrukning(beroende på utetemp)
Det är nästan 20 minusgrader här så det känns bra att få i gång kompressorn igen Thumbsup

Tack för visat intresse! God Jul!

Jag har en Thermia atria 8 luft/vatten och upplevde samma problem som dig. Min pump stoppa på för hög temp tryckrör (120gr) och fick för sig att göra ca 40 starter/dygn. Jag har haft en vvs kille här och han justera nånting på expantionsventilen och då höll den en temp på ca 115 grader konstant, men det varade inte länge förän pumpen stack iväg igen i temp då tillskottet slog till. jag ringde tillbaka till rörfirman men fick inte tag på killen med en gång utan började felsöka själv och såg då att framledningstemperaturen fladdra till som helt plötsligt blev lägre än returtempen, jag klämde lite på tempgivaren och helt plötsligt gick den från 46 grader till 53 grader.... aha tänkte jag och drog ett par buntband om givaren och ta i trä det verkar som det funkar nu. Tryckrörstemp ca 85 grader vid -10 grader ute. Skall jag byta givaren eller kan det vara så att givaren hade för dålig kontakt ?

Gott nytt år och tack för denna tråden Majk !
Luft/Vatten Thermia Atria 8 med utedelen 23m från VP.
Installerades April 2008

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kallt inne? Vad är "normal" temp i tryckröret? Synpunkter
« Svar #38 skrivet: 29 december 2010, 14:03:28 »
jag klämde lite på tempgivaren och helt plötsligt gick den från 46 grader till 53 grader.... aha tänkte jag och drog ett par buntband om givaren och ta i trä det verkar som det funkar nu. Tryckrörstemp ca 85 grader vid -10 grader ute. Skall jag byta givaren eller kan det vara så att givaren hade för dålig kontakt ?

Gott nytt år och tack för denna tråden Majk !

Om den ändras så snabbt när du petar på den så är det nån elektrisk glappkontakt. Byt givaren....
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!