Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F370 Inomhustemp givare  (läst 862 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

NiklasAg

  • Gäst
NiklasAg
Nibe F370 Inomhustemp givare
« skrivet: 27 december 2022, 17:49:02 »
Hej,

Novis på området pumpar. Har i alla fall inte fått kläm på alla inställningar ännu. Har F370 både i hus och sommarhus. Jag vill gärna se inomhustemperaturen t.ex i Tibber appen. Där ser jag nu bara ett streck. Misstänker det saknas en temperaturgivare. Finns det ingen sådan som ”standard” eller är det installatör som skippat detta?

Vad för givare kan man köpa och kan jag då installera denna själv. Eller är det inte att rekommendera och finns det istället ett annat värde som kan approximera inomhustemperaturen.

I Tibber appen kan jag reglera temperatur/gradantal jmf med Nibe uplink där jag bara kan justera ”steg”. Hur förstår Tibber grader eller är det hokus pokus.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 Inomhustemp givare
« Svar #1 skrivet: 27 december 2022, 18:38:23 »
Hej! NIBE F370 är en frånluftsvärmepump, inte bergvärme. Om du saknar innegivare går det att köpa från t.ex. JS Energi: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/nibe-f370-cu-3x400v-066055/015-inne-ute-och-rumsgivare-rts-40-nibe.html Om du har golvvärme i husen rekommenderar NIBE att innegivaren enbart installeras för att visa innetemperaturen och inte att styra innetemperaturen. Detta eftersom golvvärme är väldigt värmetrögt och det tar lång tid att ändra temperaturen. Det är då bättre att bara utegivaren plus värmekurvan styr.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F370 Inomhustemp givare
« Svar #2 skrivet: 28 december 2022, 09:33:15 »
Hej,

Novis på området pumpar. Har i alla fall inte fått kläm på alla inställningar ännu. Har F370 både i hus och sommarhus. Jag vill gärna se inomhustemperaturen t.ex i Tibber appen. Där ser jag nu bara ett streck. Misstänker det saknas en temperaturgivare. Finns det ingen sådan som ”standard” eller är det installatör som skippat detta?

Vad för givare kan man köpa och kan jag då installera denna själv. Eller är det inte att rekommendera och finns det istället ett annat värde som kan approximera inomhustemperaturen.

I Tibber appen kan jag reglera temperatur/gradantal jmf med Nibe uplink där jag bara kan justera ”steg”. Hur förstår Tibber grader eller är det hokus pokus.

Den ingår normalt i leveransen, men en del installatörer skiter i att installera den.
Har du tur ligger den i en plastpåse ovanpå värmepumpen.
Annars så finns den att köpa som sagt.
Enkel att installera själv, det är beskrivet i manualen hur man gör.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NiklasAg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 Inomhustemp givare
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2023, 22:34:18 »
Stort tack för detta. Mycket riktigt efter att ha rotat runt lite så hittade jag själva givaren dvs boxen att sätta på väggen som ej monterats (plus effektvakt som jag misstänker är tänkt sitta på faserna).

Behöver man en speciell kabel och en speciell kontakt för att fästa i den grå kontaktboxen inne i lådan? Någon sådan kunde jag inte hitta.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F370 Inomhustemp givare
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2023, 08:10:43 »
Stort tack för detta. Mycket riktigt efter att ha rotat runt lite så hittade jag själva givaren dvs boxen att sätta på väggen som ej monterats (plus effektvakt som jag misstänker är tänkt sitta på faserna).

Behöver man en speciell kabel och en speciell kontakt för att fästa i den grå kontaktboxen inne i lådan? Någon sådan kunde jag inte hitta.

Du kan använda vanlig skarvsladd (2-tråd) eller denna signalkabel:
https://www.biltema.se/kontor---teknik/mobiltillbehor/teletillbehor/telefon-larmkabel-2000034587

Om du kollar på dosan så finns ett spår där den kan öppnas med en mejsel, man får själv fixa ett hål för kabeln och baksidan med givaren skruvas fast direkt på väggen.
Skruvplinten ska tryckas fast i baksidan på lådan, det ska finnas nån pigg där den trycks fast?
« Senast ändrad: 04 januari 2023, 08:13:03 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!