Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pump drar otroligt mycket ström.  (läst 860 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kevin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pump drar otroligt mycket ström.
« skrivet: 05 februari 2024, 17:06:57 »
Hej, som titeln lyder har jag en luft/vatten pump som förbrukar sjuka mängder ström. Märket heter EnergySave och modellen är AWH11-V5-IIU-FC. Den är på 11kw med en inbyggd elpatron på 3kw. Vi är nyinflyttade i ett dödsbo som vårt första hus och har därför ingen att fråga. Till en början tänkte vi att det var normalt att den drog så mycket ström, men sen vart det -24 ute och temperaturen i ack-tanken sjönk till ca 35C. Det var då jag märkte att elpatronen ej funkar, och har inte gjort den under denna tid. Har felsökt den utan framgång, den har ström men funkar helt enkelt inte, hittar inte på något överhettningsskydd heller. Då undrar jag också lite, hur kan den förbruka så mycket när elpatronen inte ens fungerar? Mellan den 16e dec och 16e januari förbrukade enbart pumpen runt 2200kWh. Jag har installerat en effektmätare på den då jag misstänkte att den var boven redan i november. Januaris förbrukning landade totalt på 3600kWh. Vi bor i en villa på 140kvm, 2 personer, golvvärme i badrummet. Men inget mer än det utöver det vanliga. I dagsläget är pumpen kopplad ihop med pelletstanken, som i sin tur matar ack-tanken. Jag undrar om det skulle fungera att installera en vvb efter värmepumpen som värmer upp vårt varmvatten, säg att man sätter pumpen på 42C. Det räcker oftast för värmens skull, och sedan får vvb värma från 42 till tex 60C. Skulle detta teoretiskt sätt minska förbrukningen? Jag funderar om det kan vara så att pumpen förbrukar så mycket för att den konstant går på helvarv. Den kan max ställas in på 52C och det är den inställd på, men det är sällan den orkar få in det. Det brukar ligga runt 45-49C. Detta vart bara massa svammel då jag inte riktigt själv vet vad jag ska fråga, är helt lost i allt detta med pumpen. Har även ringt företaget som säljer dessa pumpar men inte fått något riktigt svar. Tacksam för hjälp, fråga gärna om jag vart otydlig med något eller så, det är absolut inte omöjligt! Mvh Kevin.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Pump drar otroligt mycket ström.
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2024, 17:19:24 »
Kan nog vara väldigt svårt att hitta någon som kan något om denna modell/fabrikat(?) Tycker du ska fundera på att byta till något välkänt kvalitetsfabrikat såsom IVT/Bosch, CTC, NIBE, Thermia eller Daikin. Bor du där det kan bli -24 °C på vintern ska man titta noga vad varje fabrikat/modell klarar av.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kevin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pump drar otroligt mycket ström.
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2024, 17:43:21 »
Jo jag vet, har talat med flertalet olika rörmokare/värmetekniker och ingen av dem har hört talas om märket. Det är väl just det att det är sÃ¥na oerhört höga summor. Pumpen "funkar" ju idag, även om den drar en del. Därav funderade jag pÃ¥ om det skulle gÃ¥ att liksom göra det lite halv-aktigt med tex en vvb eller dyl som värmer upp vatten i kran. För grundtempen i pumpen duger ju till värmen. Men vet ju liksom inte om det är värt det, om förbrukningen pÃ¥ pumpen skulle gÃ¥ ner tillräckligt mycket för att det ska vara lönt  Sc:,h

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Pump drar otroligt mycket ström.
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2024, 17:49:49 »
Visst kan man koppla en varmvattenberedare efter värmepumpen som fixar varmvattnet till en ganska låg kostnad men som det låter nu har ni ett ganska vildvuxet värmesystem med många olika delar. Bättre att rensa ut ordentligt och skaffa ett system som fungerar bra tänker jag. Pellets har blivit dyrt och knappast kan vara tanken att fortsätta med. Har man gratis ved kan det möjligen vara bra att ha en vedpanna med ackumulatortank.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Pump drar otroligt mycket ström.
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2024, 18:15:48 »
Säker pÃ¥ det inte var en EnergyNotSave?  ;)

Många som kastar ut sina kinapumpar som blivit ditlurade pga kompressorn står det Panasonic på och SVEP värmeväxlare, EVI-teknik eller liknande. Det hjälper inte när allt annat är skit.
Det viktigaste på hela pumpen är mjukvaran, de delarna av mjukvaran man inte kan se eller justera som användare - där ligger magin.
Ställer man värmen med en viss temperatur som man ska ha tillsvidare, det duger inte. Vanligt bland billiga pumpar, temperaturen är då i praktiken alltid lite fel.

Byt till ett kändare system, precis som alla andra brukar göra som köpt billigt system.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pump drar otroligt mycket ström.
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2024, 18:40:04 »
Jag kollar just på en Nibe 2125-12 kW åt min dotter och hennes man.
Där de bor är det omöjligt med bergvärme och tomten är för liten för jordvärme.
En väl dimensionerad luft/vattenvärmepump skulle förbruka 3000 kWh mer än en liknande bergvärmepump sett över året vilket inte är så farligt.
De har ungefär lika stort hus som er.

En luft/vattenvärmepump som er, som går med fast kondensering med 52 graders börvärde i tanken ger nog knappast mer än i bästa fall COP 2.0 över en värmesäsong.
Du borde kommer i vart fall på 3.0 eller mer med en modern anläggning.
Om er nuvarande värmepump funkar perfekt så skulle 2200 kW istället kunna bli ca 1466 kWh på en månad med en väl fungerande och dimensionerad luft/vattenvärmepump.

Priset för bara panna och värmepump ligger på ca 130 000 kr, sen tillkommer installation, men det kan man faktiskt klara själv om man är händig och envis.
Eller kanske har du någon bekant som är i branschen?

OM man räknar om era 2200 kWh (på 30 dagar) och COP 2.0 så motsvarar det på en månad ett snitteffektbehov på 6.1 kW på ett ungefär.
Det motsvarar ett brutto-effektbehov på 43.65 W/m2 utslaget på den perioden.

Kikar jag på min egen logger (Piteå) så hade vi -11.4 grader medel-utetemp under perioden.

Vår värmepump drog i snitt 1.1 kW (720 kWh på 30 dagar) och med COP 4.0 så borde det innebära ett effektbehov på 4.4 kW till våra ca 175 m2 uppvärmd yta.
Ett brutto-effektbehov som ligger på 25,14 W/m2 med en medel-utetemperatur på -11.4 grader.

Nu kan det ju vara så att er värmepump har 3.0 i COP och då skulle i så fall ert faktiska effektbehov vara hela 6600 kWh på en månad.
Det blir 9,16 kW medeleffektbehov och ett effektbehov på hela 65,43 W/m2 uppvärmd yta.

Det rimliga är att ert effektbehov/m2 inte är så mycket högre än vårt, runt 25-30 W/m2 i snitt under en hel månad, och det indikerar ju att värmepumpens COP ligger gott och väl under 2.0 och bör bytas ut.

Jag är inte världens bästa matematiker, och har inte kontrollräknat så någon annan får gärna dubbelkolla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Pump drar otroligt mycket ström.
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2024, 20:49:39 »
Hej, som titeln lyder har jag en luft/vatten pump som förbrukar sjuka mängder ström. Märket heter EnergySave och modellen är AWH11-V5-IIU-FC. Den är på 11kw med en inbyggd elpatron på 3kw. Vi är nyinflyttade i ett dödsbo som vårt första hus och har därför ingen att fråga. Till en början tänkte vi att det var normalt att den drog så mycket ström, men sen vart det -24 ute och temperaturen i ack-tanken sjönk till ca 35C. Det var då jag märkte att elpatronen ej funkar, och har inte gjort den under denna tid. Har felsökt den utan framgång, den har ström men funkar helt enkelt inte, hittar inte på något överhettningsskydd heller. Då undrar jag också lite, hur kan den förbruka så mycket när elpatronen inte ens fungerar? Mellan den 16e dec och 16e januari förbrukade enbart pumpen runt 2200kWh. Jag har installerat en effektmätare på den då jag misstänkte att den var boven redan i november. Januaris förbrukning landade totalt på 3600kWh. Vi bor i en villa på 140kvm, 2 personer, golvvärme i badrummet. Men inget mer än det utöver det vanliga. I dagsläget är pumpen kopplad ihop med pelletstanken, som i sin tur matar ack-tanken. Jag undrar om det skulle fungera att installera en vvb efter värmepumpen som värmer upp vårt varmvatten, säg att man sätter pumpen på 42C. Det räcker oftast för värmens skull, och sedan får vvb värma från 42 till tex 60C. Skulle detta teoretiskt sätt minska förbrukningen? Jag funderar om det kan vara så att pumpen förbrukar så mycket för att den konstant går på helvarv. Den kan max ställas in på 52C och det är den inställd på, men det är sällan den orkar få in det. Det brukar ligga runt 45-49C. Detta vart bara massa svammel då jag inte riktigt själv vet vad jag ska fråga, är helt lost i allt detta med pumpen. Har även ringt företaget som säljer dessa pumpar men inte fått något riktigt svar. Tacksam för hjälp, fråga gärna om jag vart otydlig med något eller så, det är absolut inte omöjligt! Mvh Kevin.

Jag tycker inte att det är hög elförbrukning.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad kevin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pump drar otroligt mycket ström.
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2024, 21:12:27 »
Alla jag jämfört med som bor liknande har drastiska skillnader dock. En kompis till mig bor i ett hus pÃ¥ 100kvm, med elpanna. Han ligger drygt 1000kWh under mig per mÃ¥nad. Samt hade ett inlägg i byggahus och där var det flera som nämnde att deras förbrukning lÃ¥g mellan 700-1000 i snitt i vinterhalvÃ¥ret. Med luft/vattenpump. Samt att gÃ¥r man in pÃ¥ jämför elförbrukning pÃ¥ byggahus sÃ¥ ser man att jag ligger klart i överkant mot hus liknande mitt med vatten/luft. Majoriteten där ligger pÃ¥ 11000-13000kWh om Ã¥ret. Det är det jag utgÃ¥r ifrÃ¥n, men som andra säger fÃ¥r det nog bli att kika pÃ¥ att kanske byta ut pumpen  :-\

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pump drar otroligt mycket ström.
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2024, 22:19:33 »
......... I dagsläget är pumpen kopplad ihop med pelletstanken, som i sin tur matar ack-tanken. .................

Börja med att separera LV VP från pelletstanken/pannan och ack-tanken.

Inte ens vid pelletseldning är det lönt att värma upp en ack-tank.  Ack-tank ska man ha vid vedeldning sÃ¥ man inte behöver elda sÃ¥ ofta. Det blir bara en massa förluster / spillvärme, om inte tanken stÃ¥r där det kommer bostaden till del, vilket den oftast inte gör.

Pelletspannan kan ju vara kvar som reserv, men värm inte upp den när den inte används.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Pump drar otroligt mycket ström.
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2024, 22:48:02 »
Alla jag jämfört med som bor liknande har drastiska skillnader dock. En kompis till mig bor i ett hus pÃ¥ 100kvm, med elpanna. Han ligger drygt 1000kWh under mig per mÃ¥nad. Samt hade ett inlägg i byggahus och där var det flera som nämnde att deras förbrukning lÃ¥g mellan 700-1000 i snitt i vinterhalvÃ¥ret. Med luft/vattenpump. Samt att gÃ¥r man in pÃ¥ jämför elförbrukning pÃ¥ byggahus sÃ¥ ser man att jag ligger klart i överkant mot hus liknande mitt med vatten/luft. Majoriteten där ligger pÃ¥ 11000-13000kWh om Ã¥ret. Det är det jag utgÃ¥r ifrÃ¥n, men som andra säger fÃ¥r det nog bli att kika pÃ¥ att kanske byta ut pumpen  :-\

Det var mycket kallt under din nämnda period.....så siffrorna ifrån dina bekanta.....stämmer nog inte.

Luftvatten är bra uppvärmningsval under årets många månader, men om det är kallare än minus 10 C, så finns ej mycket värme att hämta ur utomhusluften.

Årsförbrukningen för ditt hus...inkl hushållsel, hamnar nog strax under 20.000 kWh....gissar jag ......

Min son har en ES maskin, 6 kW....i sitt hus...och separat vvb. Den räcker ej för att värma huset utan 3 kW patronen, men är iaf betydligt mer ekonomiskt alternativ än elpannan som fanns där tidigare.

Du bor i din första villa, eller hur?

Det tar några år att lära sig hur egnahemhus fungerar och vad de kräver och vilken komfort man förvänta.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Pump drar otroligt mycket ström.
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2024, 22:57:35 »
Max effekt den drar enligt boken är 3,6kW så den har väl gått på högvarv i kölden?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pump drar otroligt mycket ström.
« Svar #11 skrivet: 06 februari 2024, 07:58:13 »
En tanke som slog mig.
Du skriver att du monterat en effektmätare på värmepumpen.
Är det en energimonitor med strömspolar som inte ansluts till nätspänning direkt så kan den troligen visa uppemot 50% mer än vad den ska göra.
När jag testade energimonitorer på min gamla bergvärmepump så visade de (alla tre jag testade) ca 43% mer än vad en riktig elmätare visade.
SÅ min fråga är helt enkelt, vilken typ av effektmätare har du installerat.

Dina uppmätta 2200 kWh skulle kunna vara 1500 kWh istället, och då är det ju helt OK.
Om bara elpatronen fungerat.
En elektriker kan mäta upp din elpatron och se om/vad som är problemet med den.
Inte så ofta alla slingorna i en patron slutar fungera, så troligen är det nåt annat knas som kanske går fixa billigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!