Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta all uppvärmning med frÃ¥nluftspump?  (läst 904 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jlei

  • Gäst
Jlei
Ersätta all uppvärmning med frånluftspump?
« skrivet: 17 juli 2023, 13:06:20 »
Vi har nyligen köpt ett enplanshus från 1989 på 137 kvm och med mekanisk frånluft. Uppvärmningen är en kombination av direktverkande el, luft/luft-värmepump och en frånluftpump (nibe fighter 200p) som värmer varmvattnet och två vattenburna radiatorer.

Båda pumparna är 15 år gamla och jag misstänker att de behöver bytas ut. Då funderar jag på om om det istället är möjligt att att ersätta allt med en större frånluftpump och installera vattenburet system. Kan det eventuellt finnas några hinder för detta vad gäller nuvarande ventilation, kanaldragning etc?

Jag förstår att det blir en dyrare lösning att konvertera till vattenburet och att det tar många år att tjäna in det, men ur bekvämlighetssynpunkt är jag beredd att betala det. Huset står på en krypgrund vilket jag antar är en liten fördel när man ska dra rör.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Ersätta all uppvärmning med frånluftspump?
« Svar #1 skrivet: 17 juli 2023, 13:29:24 »
Enplanshus med krypbar krypgrund är perfekt, bara dra stammen nere i grunden och borra ner till för varje radiator. Är du händig så kan du göra detta för materialkostnaden, att borra och hänga upp radiatorer är inte svårt. Gissar att du kan få material för 30-40 kkr. Låt en riktig vvsare koppla in det till pannan. Jag gjorde detta för 10 år sedan, fick in 11 radiatorer för ca18-20 kkr.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta all uppvärmning med frånluftspump?
« Svar #2 skrivet: 17 juli 2023, 14:11:51 »
...bo gärna i huset ett år....innan du ändrar någonting
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta all uppvärmning med frånluftspump?
« Svar #3 skrivet: 17 juli 2023, 14:44:48 »
Man bör göra en mycket noggrann analys av energiförbrukningen och isoleringen i huset först. Huset är 137 kvm vilket ger ett normenligt frånluftsflöde på 48 lit/sek. Det är ganska lite att arbeta med för de moderna kraftiga frånluftsvärmepumparna såsom NIBE F730 eller nya S735 och värmeeffekten blir därefter. Huset är dessutom ett enplans-hus vilket drar mer energi än om det varit lika stort 1½-planshus. Kanske är det då bättre med en luftvattenvärmepump eller bergvärmepump beroende på var i landet du bor. Ventilationen kan man lösa med en enkel kanalfläkt om man inte har frånluftsvärmepump eller investerar i ett komplett FTX-system.

Edit: Finns värmeritningen från bygget bevarad med uppgift om husets värmeprestanda är det mycket värt.
« Senast ändrad: 17 juli 2023, 16:47:33 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersätta all uppvärmning med frånluftspump?
« Svar #4 skrivet: 18 juli 2023, 08:15:54 »
Bor du i sydligare delar av landet (typ gävle eller söderut) så kan ju annars en kraftigare frånluftsvärmepump + vattenburet kompletterat med en ny luftvärmepump vara en bra lösning, eller i vart fall ett alternativ du kan jämföra prismässigt med luft/vatten-alternativet.
Luftvärmepumpen kan då avlasta frånluftsvärmepumpen så du klarar dig med den effekt den kan ge till det vattenburna systemet.
Kan du komma med mer data på husets energibehov, gärna från den ursprungliga dokumentationen så kan kanske jag eller någon annan göra jämförande kalkyler på frånluft och luft/vatten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jlei

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta all uppvärmning med frånluftspump?
« Svar #5 skrivet: 18 juli 2023, 23:13:11 »
Tack för svaren.

För er information så bor vi i Göteborg.

Luft/vatten är också något jag funderat på men tänkte att det vore bättre att hålla sig till ett system, men om det går ersätta frånluftpumpen med en billig fläkt gör det ju inte så mycket.

En annan anledning till varför jag fundera pÃ¥ att konvertera till vattenburet är att enligt mina beräkningar kostar det  "bara" ca 100k mer jämfört med köpa och installera tvÃ¥ nya pumpar, 100k vs 200k (givet att jag lejer ut allt).

Tyvärr har jag inga värmeritningar, men bifogar utdrag från en äldre energideklataraion med nuvarande installation.

Om jag skulle välja att köpa en ny luft/luftpump finns det någon annan placering som fungerar ok? Idag är den placerad till vänster om burspråket som tyvärr är rätt störande eftersom det är ovanför en soffa där vi sitter och kollar på tv.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersätta all uppvärmning med frånluftspump?
« Svar #6 skrivet: 19 juli 2023, 07:42:24 »
JAg skulle tro att er totala energianvändning är ca 23 000 kWh baserat på ca 2.0 i COP på den äldre luftvärmepumpen och nåt liknande på frånluftsvärmepumpen.
Lägg till detta er hushållselförbrukning.
Skulle COP vara bättre kan det förstås vara så att ni förbrukar så mycket som ytterligare kanske 7500 kWh, men det är inte min bedömning.
Säg att det ligger närmare 25 000 kWh så blir resultatet som följer (ca 3700 kWh högre elförbrukning med frånluftvärmepump):

« Senast ändrad: 19 juli 2023, 07:44:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jlei

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta all uppvärmning med frånluftspump?
« Svar #7 skrivet: 21 juli 2023, 15:08:51 »
JAg skulle tro att er totala energianvändning är ca 23 000 kWh baserat på ca 2.0 i COP på den äldre luftvärmepumpen och nåt liknande på frånluftsvärmepumpen.
Lägg till detta er hushållselförbrukning.
Skulle COP vara bättre kan det förstås vara så att ni förbrukar så mycket som ytterligare kanske 7500 kWh, men det är inte min bedömning.
Säg att det ligger närmare 25 000 kWh så blir resultatet som följer (ca 3700 kWh högre elförbrukning med frånluftvärmepump):

Tack så mycket. Vi får fundera vad vi ska göra. Kanske vi bor ett tag först. Vi hade en installatör på besök och han sa att luftvärmepumpen faktiskt fungerade väldigt bra fortfarande, tvärtemot vad jag trodde.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!