Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp lÃ¥g framledningstemp Figther 310p  (läst 4254 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ture.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: örebro län
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp låg framledningstemp Figther 310p
« skrivet: 29 mars 2013, 10:16:02 »
Hej!
Jag har ett problem på min Nibe 310P cirka 5år att framlednings tempen är bara 30grader jag har ökat ratten men den verkar inte öka något.Kompressor och elpatronen går och inga felmedelade visas. Tittar man på kanalen där det står beräknad framledning nu när jag har dragit upp värmen står det 60grader.
men framledninstempen verkar inte öka. jag höjde värmen för 1.5 tim sedan.
Tacksam för svar. med välig hälsning Svenne

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp låg framledningstemp Figther 310p
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2013, 11:09:23 »
Jag gissar att temperaturbegränsaren (6) löst ut, den sitter nere på höger sida om den dolda panelen.
Prova att trycka in den hårt med en mejsel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ture.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: örebro län
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp låg framledningstemp Figther 310p
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2013, 11:22:07 »
Tack för ditt snabba svar. Jag provade att trycka in den röda knappen hårt men det hände ingen den verkar vara intryckt.
Jag provade att ändra shunten till manuelt och ställde den på hälften då hörde jag att det lät i den vred jag den högre än 10 så blev det tyst.
men nu här kanal 1 pÃ¥ 37 grader men det är forfararade 18 grader inne. har du nÃ¥gon mer förslag. Tack./Svenne     

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp låg framledningstemp Figther 310p
« Svar #3 skrivet: 29 mars 2013, 16:04:21 »
OK, antingen har din cirkpump gett upp eller så funkar inte shunten.

Känn på radiatorerna (eller på returfördelaren om du har golvvärme), är det varmt där?
Om CP inte snurrar kan man hjälpa igång den genom att lossa centrumskruven och vrida på axeltappen med en mejsel (det kommer lite vatten då man lossar centrumskruven).

Trasig shunt måste bytas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ture.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: örebro län
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp låg framledningstemp Figther 310p
« Svar #4 skrivet: 29 mars 2013, 20:39:06 »
Tack för svar jag provade och ändra shunten manuellt till häften då fick jag upp värmen och nu har jag ställt den på auto i vilket läge ska den stå på? 10 är det högsta nu står den på häften och skruven är tillbaks på auto .
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp låg framledningstemp Figther 310p
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2013, 07:50:24 »
Tack för svar jag provade och ändra shunten manuellt till häften då fick jag upp värmen och nu har jag ställt den på auto i vilket läge ska den stå på? 10 är det högsta nu står den på häften och skruven är tillbaks på auto .
 

I autoläget ska den reglera shunten själv, det spelar då ingen roll hur du ställt in den innan du ställer om till Auto.
Det du då kan göra är att kolla kanal 11 (avvikelse framledning) efter ett tag (vänta några timmar så den hinner reglera in sig).
Visar det sig att avvikelsen är större än ett par grader så är nog shunten paj.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ture.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: örebro län
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp låg framledningstemp Figther 310p
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2013, 12:04:47 »
Hej Carl N Tack för dina svar. I går funkade pannan ett tag efter jag satt den på auto igen. då var tempen på cirka 52grader
-5 grader ute 21grader inne och kompressorn på elpatron av ganska länge.

Men i morse var det 17.5 grader inne och panntempen och framledningstemp pÃ¥ 32 grader.och shunten stod pÃ¥ max lite över tio,men det lät inget i shunten . Jag ändrade  till manuellt  igen och ställde shunten pÃ¥ hälften sÃ¥ fort jag drog ned den lite under 10 sÃ¥ porlade det men när den stod pÃ¥ auto sÃ¥ gick den upp till över 10 och var helt tyst. Nu har den stÃ¥tt p Ã¥ manuellt 3 tim  och den har stigit till 37 grader och 15 grader pÃ¥ avvikelse temp.
och el patronen och kompressorn gÃ¥r hela tiden . vad kan jag göra för att fÃ¥ upp värmen?  Med vänlig hälsning Svenne

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp låg framledningstemp Figther 310p
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2013, 19:18:55 »
Om panntemperaturen sjunker till 32 °C så är problemet elpatron.
Kolla och jämför kanal 01 och kanal 08?
Har du effektvakt till den?
Är alla säkringar till värmepumpen i proppskåpet hela?
Har du en multimeter så kan du mäta på elpatron då den är på och se om den verkligen har spänning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ture.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: örebro län
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp låg framledningstemp Figther 310p
« Svar #8 skrivet: 31 mars 2013, 01:32:04 »
hej igen. Jag har kollat kanal 1 nu visar den på 38 grader och kanal 8 visar 37 grader el patronen och kompressorn går shunten går från mitten vid manuellt läge till 10 om man kör på auto så den reglerar iallafall.
alla säkringar är hela i eftermiddag sÃ¥ funkade den som den skulle det var 52 grader pÃ¥ pannan elpatron av och kompressorn gick. sedan sÃ¥ Ã¥kte  vi bort när vi kom hem efter 5timmar sÃ¥ var displayen helt svart endast fläkten gick och elementen hade svalnat.
jag slog av den en stund och slog pÃ¥ den igen men kompressor och elpatronen gick inte  jag hade den pÃ¥  i en timme den lyste inte för det.
dÃ¥ satt jag den i serviceläge dÃ¥ starta elpatronen och elementen blev väldigt varma efter en stund. Sedan drog jag till baka till 1 dÃ¥ lyste displayen och  det stod 48 grader sedan sÃ¥ sjönk den igen nu visar  den pÃ¥ 38 grader. nÃ¥got konstigt är det.  :(

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp låg framledningstemp Figther 310p
« Svar #9 skrivet: 31 mars 2013, 13:05:16 »
Om panntemp sjunker ner mot 38 °C så går inte elpatron trots att den indikerar att den är på.
Vanligaste orsakerna till detta är utlöst temperaturbegränsare eller att säkringarna löst ut.
Men det kan också vara trasiga kontaktorer, relän eller kretskort.
Jag föreslår att du tar hem en elektriker som får kolla upp grejerna ordentligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ture.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: örebro län
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp låg framledningstemp Figther 310p
« Svar #10 skrivet: 31 mars 2013, 18:43:42 »
Tack för dina svar.   nu gÃ¥r den att tag igen nu är pannan uppe i 58grader.Jag mätte pÃ¥ kontakterna pÃ¥ elpatronen  med ström-ställaren pÃ¥ i normal sÃ¥ är det  230v pÃ¥ dom bruna kablarna som heter 10E 10F  men inte 10D01D
PÃ… dom vita kablarna är det ingen spänning jag har kopplat om den pÃ¥ 6w för ett par Ã¥r sedan jag sÃ¥g pÃ¥ kopplings schemat att det inte skulle vara nÃ¥gon spänning  dÃ¥. men jag vet inte om det ska vara spänning pÃ¥ brun kabel 10D01D för det var det inte.
När jag ställde omkopplaren i serviceläge sÃ¥ var det spänning pÃ¥ dom vita och bruna kablarna utan vit 67D01  och brun kabel 10D01D.
Nu har pannan gÃ¥tt upp över 60grader och blivit svart .och det var varmt pÃ¥ elementen igen. temperatur begränsaren har utlöst ett par gÃ¥ngen i gÃ¥r och i dag efter den har blivit svart. sedan när jag trycker in den sÃ¥ funkar den pÃ¥ serviceläge och efter ett tag sÃ¥ sätter jag den pÃ¥ 1 dÃ¥ funkar den som den ska ett tag elpatronen slÃ¥r i frÃ¥n och kompressorn gÃ¥r. Det fÃ¥r bli att försöka fÃ¥ tag i en Nibe reparatör pÃ¥ tisdag 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp låg framledningstemp Figther 310p
« Svar #11 skrivet: 01 april 2013, 15:34:06 »
Det låter som att kontaktor 10 inte är som den ska, när elpatron är dragen ska det vara spänning på alla 3 bruna kablar till elpatron.
Sen låter det även som att kontaktorn inte släpper som den ska när pannan kommit upp i temperatur.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ture.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: örebro län
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp låg framledningstemp Figther 310p
« Svar #12 skrivet: 02 april 2013, 16:58:53 »
Hej Tack så mycket för dina svar :)
Det var kontaktor 10 som var bränd jag så på den bruna kabel som satt på kontaktorn var bränd.
Så jag åkte och köpte en ny kontaktor och bytte ut så nu funkar den som den ska igen och med shunten i auto och kompressorn går.
så nu är jag nöjd :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!