Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT480 - plötsligt tokhet golvvärme mitt i sommaren  (läst 1037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JRy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Golvvärmen i rummen som drivs av frånluftsvärmepumpen (IVT480) verkar vara plötsligt ha gått bananas och verkar vara på max. Jag trodde först att det var sommarvärmen och solen som legat på och värmt upp golvet men har nu fattat att det är pumpen som är på.

Inget verkar konstigt i övrigt. Elpatronen är inte på, inga felkoder visas. Vet inte med mig att reglagen i rummen skruvats upp.

Vad kan vara felet?

//Johan


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT480 - plötsligt tokhet golvvärme mitt i sommaren
« Svar #1 skrivet: 22 juli 2018, 18:14:19 »
Det vanligaste felet är att växelventilen fastnat mot husvärmning, då tror den att den laddar varmvatten när den värmer huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KarinM-L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT480 - plötsligt tokhet golvvärme mitt i sommaren
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2018, 08:11:53 »
Vad innebär detta?
Jag har också tokvarmt i mitt hus plötsligt.

Det vanligaste felet är att växelventilen fastnat mot husvärmning, då tror den att den laddar varmvatten när den värmer huset.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: IVT480 - plötsligt tokhet golvvärme mitt i sommaren
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2018, 09:14:31 »
Det står "trevägsventil" i manualen och det är samma som växelventil. Man kan skruva av själva motorn och försöka motionera upp ventilen genom föra piggen fram och tillbaka.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!