Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: reglerteknik, olika styrsätt för värmepumpar  (läst 16099 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: reglerteknik, olika styrsätt för värmepumpar
« Svar #15 skrivet: 26 februari 2007, 17:36:10 »
Citera
Lexus sa:
Anser fortfarande att värmekurvans börvärde sällan är husets energibehov, varför en rumsgivare alltid är ett måste. Den skapar under/överskott som kompensation då värmekurvans börvärde inte överenstämmer med husets energibehov.

Citera
Citat
Men bara en liten rättelse, rumsgivaren ändrar börvärdet inget annat!
Har jag påstått något annat?
Här ovan påstår du nåt annat.

Citera
Angående 12° deltaT vid enbart kompressordrift, så förekommer det inte i min värmepumpstillvaro. Det måste väl i så fall bli lika galet att beta av ett underskott med den diffen, på samma sätt som att beta av ett underskott med elpatrondrift.

Jag försöker leda in dig på att duräknar fel som räknar tillsförda gradminuter som du gör (med hjälp av delta t)

Men du verkar inte vara mottaglig.....

tracker
Det är det jag försker förklara för Lexus att detinte händer nåt speciellt. Jag får tom för kallt inne trots att dat finns gradminuter att beta av vid väderomslag från långvarig kyla till varmt väder.
Det är ju rätt bekant att det blir svalare inne just vid såna tillfällen!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: reglerteknik, olika styrsätt för värmepumpar
« Svar #16 skrivet: 26 februari 2007, 18:12:13 »
Jag vill bara tala om att ovsett alla uträkningar och teorier fungerar systemet med gradminuter ypperligt.
 Jag har nu under nÃ¥gra veckors tid med med mycket kalla nätter (ner mot -25) sett hur gradminuterna under natten gÃ¥tt ner till en bra bit under 1000 för att sedan under dagen (-1 till -10) betas av och ibland till och med stoppat pumpen.
Min innetemperatur har pendlat med MAX 0,5 grader och det tycker jag är helt axeptabelt, min tidigare anläggning med motorshunt med enbart utegivare gav inte lika jämn temperatur och jag betvivlar att nått annat system skulle vara märkbart bättre än gradminutstyrning .
Men mina erfarenheter är ju bara från verkligheten så dom kanske inte är gällande.
Ps
   har även sedan tidigare Ã¥r samma erfarenhet
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: reglerteknik, olika styrsätt för värmepumpar
« Svar #17 skrivet: 26 februari 2007, 18:23:35 »
tracker
Det är det jag försker förklara för Lexus att detinte händer nåt speciellt. Jag får tom för kallt inne trots att dat finns gradminuter att beta av vid väderomslag från långvarig kyla till varmt väder.
Det är ju rätt bekant att det blir svalare inne just vid såna tillfällen!
varför skulle det inte bli varmare inne om den är tvungen att köra ifatt gradminuterna (beroende på typ av byggnad) Sc:,h

det beror på hur ditt hus är byggt om du får svalare inne vid tempsvängningar
om man har sten utvändigt och isolering invändigt så kan det bli sådana fenomen, men har man mycket isolering utvändigt och en stenstomme invändigt brukar det bli tvärtom
har man ett trähus som är bra isolerat så brukar det inte bli ngn större påverkan

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: reglerteknik, olika styrsätt för värmepumpar
« Svar #18 skrivet: 26 februari 2007, 21:26:00 »
tracker
principen är ok, ju tyngre stomme desto längre påverkar den tidigare kylan.
Har bekanta som har ett lättbetonghus, där tar det mycket lång tid, även några med timmerhus.
Dom tvångskör pumpen längre än ett dygn efter en kall period för att hålla normal temp inne.

Här märks det kanske extra mycket när vi får västliga vindar, så kan tempen höjas 30 grader på några få timmar. Sker det efter en lång köldperiod så hjälper inte dom ackumulerade minuminuterna till trots hjälp av rumsgivare.
men det löser man lätt genom att höja rumsgivaren så pumpen inte stannar så snabbt.

Jag har ett tilläggsisolerat trähus, det märks mycket väl här hos mig också, men något kortare tid än ett dygn behövs.

tex Thermia har -60 och -600 från fabrik, det är absolut inga problem att tom höja det värdet. Precis som svenske kocken säger.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: reglerteknik, olika styrsätt för värmepumpar
« Svar #19 skrivet: 27 februari 2007, 15:54:37 »
Thermiorna måste gå speciellt bra i jämtland.

Att ha en temperatursvängning på inomhus på högst en 0,5°C är otroligt bra, med de förutsättningarna.
De flesta tappar 0,5°C över natten med VB-f på börvärdet, bara för att alla lampor osv. är nersläckta.

Kocken har du aktiva termostater på radiator/golvslingor samt en allt för hög värmekurva?

Bertil....jag må vara trög...men jag ser inte att jag har påstått att rumsgivaren inte ändrar börvärdet.
Om den inte ändrar börvärdet, hur kan den då påverka och samla underskott/överskott?

Uppskattar ändå att du påpekar de felaktigheter som finns i mina inläggd...de gånger det uppstår.

Bertil...du skriver
"varför skulle det inte bli varmare inne om den är tvungen att köra ifatt gradminuterna"
trots att jag gett flera exempel....dom t.ex.

Sparade minusminuter kan vara till nackdel och skapa komfortproblem om kall natt övergår till solig dag.

Fiktiva minusminuter som rumsgivaren har skapat, är inget mått på transmission/ventilationsförlust. Dock skall kompressor ändå beta av dessa. Det medför att kompressorn måste gå i timmar för att jobba bort gradminuter som är påhittade.

Är fullständigt övertygad om att tanken med rum-komp är att påskynda start av elpatrondrift vid undertemp, samt påskynda kompressorstopp vid övertemp. Då försvinner idén med rumsgivare, om man höjer TS-grad till 1 500 som regleringen inte uppnår. Att Thermia har sänkt max-gränsen för TS kan vara just av den orsaken.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: reglerteknik, olika styrsätt för värmepumpar
« Svar #20 skrivet: 27 februari 2007, 18:47:14 »
Jag har 4st ettrörs slingor med instrypningar i pannrum, "konvektorelement" som ej har instypningsmöjlighet, 4st raddar på varje slinga, nästan alla termostater har jag skruvat bort och dom som ej är bortplockade är fullt öppna, min kurva ligger på 38 grader vid 0 grader ute, 160 liter i volymförstorning + c:a 80 liter i raddar och ledningar tot c:a 240 liter, har i vinter kört med 20,5 grader inne. Huset har trästomme och "gullfiber" i väggar och tak, källare av lecablock + "gullfiber"
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!