Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konfigurering/modulering  (läst 901 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BKG

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Konfigurering/modulering
« skrivet: 17 januari 2019, 11:16:43 »
HallÃ¥ Daikin ! Kan du ge mig vägledning. Monoblock Q07CV3 och EKHWP 300l monterat hösten -17. Hus 1 1/2 plan,  golvvärme i betong i nedre plan, vattenvolym 40l. Övre plan 5 panelradiatorer nya och anpassade för lÃ¥gtemperatur. Golvvärmen har shuntning för reglering samt en push, sÃ¥ det är alltid fullt flöde mot vp. Panelradiatorerna har egna termostater och vattenvolymerna är smÃ¥, 5 radiatorer samt lite by-pass i en handdukstork. Det ser ut som pÃ¥ sidan 18 i referenshandboken.
Nu till frågan: Temperaturregleringen är i genomsnitt rätt ok, men i bland är huset utsatt nordanvind och på Upplandskusten så kyler det ordentligt, det ger först att övervåningen blir nedkyld och för att motverka trycker jag upp reglerkurvan som jag annars satt på -5. Det jag undrar är om jag kan sätta kontrollpanelen på övre våningen och dess termostat samt använd modulering. Har normalt ca 19 grader uppe med vp mot väderkurva och termostaterna på radiatorerna fixar detta. Det jag tänkte var om kontrollpanelens termostat var inställd tex 1 grad lägre (18 grader) än vad det normalt är i våningen och temperaturen skulle falla så skulle kurvan och FLT tryckas upp. Har läst handboken på sidan 61,62 men känner mig osäker om jag tänker rätt. Jag kan manövrera i menyerna men behöver vägledning så det blir rätt med klimatzoner tex. Upptäckte tex när jag kollade att modulering var aktiverad
kod 8-05 (lite underligt) och jag inaktiverade den men det hade ingen betydelse, kanske för det saknades andra parametrar för att verka.
Vad tror du, blev det här snurrigt ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!