Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Första bekymret med Spliten?...  (läst 5320 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1144
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Första bekymret med Spliten?...
« skrivet: 02 maj 2018, 19:26:36 »
Är en stolt ägare av en Nibe Split som fungerat klanderfritt sedan 09-10  Sc:,h minns inte riktigt...
Var lite hallå i början med osäkra dritsrutiner osv...
Tills Jonas B tog tag i det hela tummenupp!

Har inte gjort någon service eller dylikt sedan starten utan pumpen har snurrat på. Men fick Häromveckan en liten kommentar ifrån grannarna att de tyckte att pumpen " utedelen" tjuter. O mkt riktigt ett ljud som jag inte reflekterat över tidigare är minst sagt lite irriterande nu när man är varse. Frågan är om det är något lager som är på gång Sc:,h?
Tips någon kunnig?

Mvh Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1144
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #1 skrivet: 05 maj 2018, 23:50:46 »
Eller är det så enkelt att jag missat denna ton i tidigare ålder.... tOOmten
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2018, 09:31:18 »
Jag har noterat samma sak med min.
Jag misstänker lagret i fläkten.
Ljudet hörs enbart på framsidan av pumpen vilket borde utesluta kompressor och ventiler.
Jag har hört om en splitägare där pumpen förde en massa oväsen som löstes med ny fläkt.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1144
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #3 skrivet: 27 september 2018, 20:02:02 »
Pratade med installatören som gjorde installationen för länge sedan. Han trodde man ev kunde göra en fuling o smörja upp lagret med nytt fett. 5-56 o dyl var tydligen inte o rekomendera då det fanns risk för totalhaveri.... Någon annan med heta tips...

Mvh Tyke
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad covet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #4 skrivet: 19 november 2018, 14:51:45 »
Hej

Jag har uppmärksammat precis samma fenomen senaste året, det sjunger/tjuter från fläkten. I övrigt inga problem alls. Så, har någon kommit på något man kan göra för att råda bot på detta? Hur kan man kontrollera tex lagret?

//Jonas
Nybygge 150 kvm Bohuslän, 2 vån. Golvvärme i platta på BV, golvvärme i bjälklag på ÖV. Nibe Split, FTX. 3-glasfönster, BV i Isoleca 350 mm + 50 mm iso på utsidan, ÖV trästomme, 335 mm iso i vägg, 500-700 mm iso i tak. 32 fönster och fönsterdörrar. Totalförbrukning 2011 (inkl HH-el): 6105 kWh :-)

Utloggad laandreasson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2019, 15:54:25 »
Hej, ny användare här på forumet.
Vi satte in vår Nibe Split i november 2017, uppmärksammade ganska så omgående ett visslande/tjutande "missljud" när fläkten på utedelen ( AMS 10-12 ) drog igång.
Vi påtalade detta direkt till installatören men trots ett fläktbyte så är det fortfarande kvar, inte hela tiden, kanske 10 ggr / dygn. Vi har haft Nibes representant här ett flertal tillfällen utan att få bukt med det. Det är värre under vinterhalvåret, men missljudet kan även höras under sommaren. För övrigt så tycker vi att utedelen "brötar" och för ett jäkla oväsen, men svaret från Nibe om detta är att det är allmänt känt bland installatörer att Nibe Split är kända för att väsnas.......
Skall nu snickra ett litet hus, enligt tråden Nibe Split ljudreducering, så hoppas vi att grannarna inte kommer att störas av detta längre

Utloggad covet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2019, 13:45:13 »
 Nu har jag beställt en ny fläkt så får vi se om det blir bättre  :)
Nybygge 150 kvm Bohuslän, 2 vån. Golvvärme i platta på BV, golvvärme i bjälklag på ÖV. Nibe Split, FTX. 3-glasfönster, BV i Isoleca 350 mm + 50 mm iso på utsidan, ÖV trästomme, 335 mm iso i vägg, 500-700 mm iso i tak. 32 fönster och fönsterdörrar. Totalförbrukning 2011 (inkl HH-el): 6105 kWh :-)

Utloggad laandreasson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2019, 12:34:11 »
Covet, ser fram mot Dina kommentarer när Du bytt fläkten, och om installatören ( eller Du kanske monterar den själv ) har några teorier om detta sjungande ljud.

Utloggad covet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2019, 15:13:35 »
Fläktmotorn har kommit, och skall installera den till helgen. Återkommer med rapport om jag får loss fläkten...

>> Förresten: någon som vet hur man får loss fläkten enklast? Jag har testat att skruva loss muttern på axeln, men fläkten/propellern sitter fast som berget...

//Jonas
Nybygge 150 kvm Bohuslän, 2 vån. Golvvärme i platta på BV, golvvärme i bjälklag på ÖV. Nibe Split, FTX. 3-glasfönster, BV i Isoleca 350 mm + 50 mm iso på utsidan, ÖV trästomme, 335 mm iso i vägg, 500-700 mm iso i tak. 32 fönster och fönsterdörrar. Totalförbrukning 2011 (inkl HH-el): 6105 kWh :-)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad covet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2019, 17:51:53 »
Då så var nya fläktmotorn installerad (tack för tipset om avdragare). Oerhört enkelt, bara att lossa några skruvar och buntband. Plug and play :-)

Resultatet: vilken skillnad!!! Det sjungande ljudet som har varit oerhört irriterande är nu helt borta. Fläkten går absolut helt tyst förutom lite vindbrus, allt som hörs är kompressorn, vilket inte är särskilt farligt.

Köpte motorn direkt från tillverkare i Kina. Ca 2000 kr inkl frakt (kostar nästan 6000 i Sverige). Och så har jag en reservmotor om något skulle gå sönder framöver.

Nöjd!

//Jonas
Nybygge 150 kvm Bohuslän, 2 vån. Golvvärme i platta på BV, golvvärme i bjälklag på ÖV. Nibe Split, FTX. 3-glasfönster, BV i Isoleca 350 mm + 50 mm iso på utsidan, ÖV trästomme, 335 mm iso i vägg, 500-700 mm iso i tak. 32 fönster och fönsterdörrar. Totalförbrukning 2011 (inkl HH-el): 6105 kWh :-)

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2019, 21:44:39 »
Var köpte du den ifrån? Min börjar bli riktigt irriterande nu.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad covet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2019, 17:24:28 »
Beställde via YoYcart: https://www.yoycart.com/Product/572225797156/New_Mitsubishi_Heavy_Industry_Inverter_a

De har kontakt med tillverkaren som verkar ha samtliga typer av denna fläktmotorn. Efter beställning återkom de med önskemål om foton på motorn, kontakten mm för att det skulle bli helt rätt modell.

Tog ca 2,5 vecka från beställning till leverans.

//Jonas
Nybygge 150 kvm Bohuslän, 2 vån. Golvvärme i platta på BV, golvvärme i bjälklag på ÖV. Nibe Split, FTX. 3-glasfönster, BV i Isoleca 350 mm + 50 mm iso på utsidan, ÖV trästomme, 335 mm iso i vägg, 500-700 mm iso i tak. 32 fönster och fönsterdörrar. Totalförbrukning 2011 (inkl HH-el): 6105 kWh :-)

Christer L

  • Gäst
Christer L
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #13 skrivet: 10 juni 2020, 10:41:00 »
Efter 2 år med detta oljud beställde jag också en fläktmotor och bytte så nu blev den tyst.  Tack för tipset om Youcart   tummenupp

Luke S

  • Gäst
Luke S
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #14 skrivet: 05 oktober 2020, 11:27:10 »
Hej,

Jag har en Nibe Split med utedelen AMS 10-12. Haft den installerad i 5-6 år och tyckt hittills att ljudnivån på utedelen varit ok. Men nu för nån månad sedan tyckte jag att fläkten har fått ett mycket högre vinande/tjutande ljud. Även i andra änden av huset hörs detta ljudet och stör när man ska försöka sova. Högfrekvent tjutande. Nog bara en tidsfråga innan grannarna kommer och klagar.

Jag såg att ni andra bytte fläktmotor och fick bort ljudet. Länken verkar inte fungera längre. Någon som vet vart man kan få tag på en ny fläktmotor till ett vettigt pris och är det görbart att byta själv om man är någorlunda händig? :)

/Lucas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!