Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Första bekymret med Spliten?...  (läst 5388 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #15 skrivet: 05 oktober 2020, 12:53:08 »
Motorn finns t.ex. hos JS Energi men kostar en rejäl slant. 2-5 dagars leveranstid. https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-splitmaskiner/ams10-121-064030/007-motor-dc-ssa512t076g.html
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Luke S

  • Gäst
Luke S
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #16 skrivet: 05 oktober 2020, 12:56:24 »
Tack för tipset Josth! Jag hittade den i Kina billigare. Borde vara denna. Typ 1500 spänn inkl frakt. Lätt värt att testa, jag har beställt redan:

https://www.yoycart.com/Product/600068694079/

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #17 skrivet: 05 oktober 2020, 13:15:19 »
Oj vilken skillnad på priset. Men att beställa från Kina kan kräva stort tålamod och en del tur. Har varit med om leveranstider på över en månad och det ändå varit fel modell som kom i paketet trots foto. Hoppas det går bättre för dig.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Luke S

  • Gäst
Luke S
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #18 skrivet: 05 oktober 2020, 14:20:03 »
Hmmm ja vi får hoppas att jag får rätt modell och att allt stämmer.. Verkar ju som att några andra här har beställt samma reservdel från samma företag förut och dom verkar nöjda. Får vara värt en chansning eftersom priset skiljer såpass mkt. Ska försöka hitta tillbaka till denna tråden efter jag gjort bytet så berättar jag hur det gick och om det blev nåt bättre..

Mvh Luke

Luke S

  • Gäst
Luke S
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #19 skrivet: 12 oktober 2020, 09:00:32 »
Hej igen,

Tyvärr stötte jag på strul med min beställning av ny fläktmotor. Först hörde yoychart.com av sig och skrev att produkten var second hand och frågade om jag ville ha den ändå. Plus att frakten skulle bli runt 87 dollar. Frakten var jag ok med, men när jag försökte få veta vad det innebar att fläktmotorn var second hand så fick jag inte några vettiga svar. Känns ju inte så lönt att sätta in en gammal använd fläktmotor när jag redan har en sådan. Jag vill ha en ny. Och nu fick jag helt plötsligt ett mail från dom att produkten jag beställt inte finns i lager vilket är konstigt för dom ska ha 9 st enligt hemsidan. Pengar återbetalas inom 10-30 dagar!

Jaja, det sket ju alltså. Synd. Är det någon som har tips på var man kan få tag på en fläktmotor till Nibe spilt AMS 10-12 (Ssa512t076g) som inte kostar 6000 spänn som den gör här: https://jsenergi.com/007-motor-dc-ssa512t076g-32225.html

Måste väl gå att få tag på en sån billigare än så? Några tips?

Vänligen,

Luke

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #20 skrivet: 12 oktober 2020, 09:09:34 »
Det här stället i U.K. verkar ha den lager: https://www.orionairsales.co.uk/mitsubishi-heavy-industries-air-conditioning-ssa512t076g--condenser-fan-motor-fdc-7795-p.asp  Känner inte till dem men de verkar ha ett brett sortiment inom omrÃ¥det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #21 skrivet: 12 oktober 2020, 10:17:27 »
Ingen som har en som är skrot liggande? Vore intressant att se om det går byta lager med lite vilja.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Luke S

  • Gäst
Luke S
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #22 skrivet: 15 oktober 2020, 10:00:18 »
Ingen som har en som är skrot liggande? Vore intressant att se om det går byta lager med lite vilja.

Jag funderar faktiskt på att montera ner min fläktmotor och se om det går att byta lager på ett smidigt sätt. Funkar det inte så byter jag hela fläktmotorn. Jag får se hur det ser ut när jag fått loss motorn. Borde iaf gå att hitta nya lager om man bara får loss det från motorn smidigt.. Får se om tiden finns inom kort..

Luke S

  • Gäst
Luke S
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #23 skrivet: 15 oktober 2020, 11:15:52 »
Jag började lite smÃ¥tt idag med att försöka montera loss motorn. Men jag fÃ¥r inte ens loss fläktbladet/propellern. Tagit loss skruven men den sitter ju fast som berget. Är den gängad pÃ¥ eller ska den bara dras rakt ut frÃ¥n axeln? SÃ¥g att nÃ¥gon skrev avdragare. Hur funkar den och vilken använde ni?  Eller ska man försöka fÃ¥ loss fläktmotorn och propellern i ett och sen separera dom? Tacksam för tips. :)

Luke

Luke S

  • Gäst
Luke S
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #24 skrivet: 15 oktober 2020, 13:56:48 »
Lyckades får loss motorn nu. Tog loss båda motorn och fläkten i ett paket (4 skruvar i motorn) sen var det lättare att separera dom. en liten nätt knackning på axeln så lossnade det.

Jag skruvade även isär motorn och såg de två kullagren. Heter NSK 6201Z. Men trots att jag lossade på ett typ "clips" som dom sitter fast med så verkar dom omöjliga att få loss. Vet inte om dom ens är avtagbara. Jag har iaf ingen aning hur jag ska få loss dom. Så det blir nog till att köpa en helt ny fläktmotor. Segt.. Om någon vet hur man får loss lagren så hojta gärna till.

Luke

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #25 skrivet: 15 oktober 2020, 14:01:38 »
Kan du tänka dig registrera dig som användare, så du kan ladda upp bilder?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Luke S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #26 skrivet: 15 oktober 2020, 14:34:23 »
Reggad nu och här kommer lite bilder för den som är nyfiken. Om jag fÃ¥r rätt pÃ¥ uppladdningen.  :) Jag tror dock inte att jag kommer längre än sÃ¥här. Vet inte hur man byter lager..


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #27 skrivet: 15 oktober 2020, 15:02:50 »
Finns mÃ¥nga olika sorters avdragare pÃ¥ t.ex. Biltema som kan vara till hjälp. https://www.biltema.se/soksida/?query=avdragare  Om man är osäker tror jag det kan vara en idé att frÃ¥ga en el-firma som renoverar t.ex. bilgenaratorer eller elmotorer generellt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #28 skrivet: 15 oktober 2020, 15:18:27 »
Slå ett körnslag i mitten på varje axelsida innan du börjar använda avdragaren. Sen testa borra något i märket så avdragarens kula stabiliserar sig fint. Så lite som möjligt men ändå tillräckligt.

Sandpappra rosten och smörj axeln före avdragning. Det kan vara till hjälp att göra något rejält hjälpmedel under lagret att fästa avdragararmarna i. Speciellt om lagret går sönder innan det kommit loss. Värm gärna lagret ordentligt med gasol utan att värma axeln för mycket.

När nya lagret ska på, värm det till max 110 grader. Du behöver nog ha ett väl passande rör som gör att du kan banka på lagret endast med hjälp av innerringen. Slag/presskraft får inte överföras genom kulorna från ytterbana till innerbana.
Värm motorgavlarna före slutmontering. Lägg rotorn i frysen innan.
« Senast ändrad: 15 oktober 2020, 15:20:17 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Luke S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första bekymret med Spliten?...
« Svar #29 skrivet: 15 oktober 2020, 15:30:12 »
Tack för era svar. Tror dock inte jag reder ut det. Hade det varit enkelt att bara ta av befintliga lager och byta så hade jag testat. Men jag är rädd att jag ska göra fel eller ta sönder nåt så jag vågar nog inte. Får väl krypa till korset och beställa en ny motor. Suck..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!