Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpar för LÃ¥genergihus?  (läst 5133 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
Värmepumpar för Lågenergihus?
« skrivet: 29 augusti 2013, 18:53:12 »
Tack för ett mycket givande forum!

Samtidigt som jag uppskattar den höga kunskaps- och kompentensnivån här så söker jag (o säkerligen fler än mig) en ny huvudkategori där frågor rörande värmepumpar till lågenergihus hör hemma. Utvecklingen går ständigt framåt, nya smarta VP-lösningar finns på marknaden, styrsystemen blir mer komplexa och byggnormerna ställer höga energikrav på nyproducerade fastigheter. Tanken har slagit mig ofta när man märker att många erfarna forummedlemmar enbart förespråkar traditionella värmepumpslösningar och skriver bort/ner de nyare, det är inte helt lätt att spåna idéer. Svårt för ny teknik att etablera sig på det forum.

Ett annat alternativ om administratörerna på VP-forum redan upplever att forumet är för brett och inte vill ha en ny "VPs för passiv-/lågenergihus" kategori, så kanske man ska kategorisera på annat sätt för att få större möjlighet att diskutera/hitta relevanta energifrågor/värmelösningar. Kanske nya underrubriker för varje VP-typ, där man t ex kan sortera upp VP-lösningarna efter uppvärmningslösningar för hus med låg/mellan eller hög energiförbrukning.
« Senast ändrad: 29 augusti 2013, 19:03:05 av Direktel+FTX+VPVB »
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpar för Lågenergihus?
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2013, 07:01:44 »
Hmm, har inte upplevt att detta är ett problem, och jag vet inte riktigt vilka typer av värmepumpar eller lösningar för lågenergihus du talar om, kan du ge exempel?

Det jag menar är att det känns lite övermaga att skapa en ny avdelning för något som inte finns, eller som de flesta anser flyter ihop med "konventionella värmepumpar".

Ett eller ett par exempel på där det finns nya alternativa lösningar som ratas av medelmmarna till förmån för gammal teknik vore också bra.

Jag är absolut inte främmande för att skapa nya avdelningar om det de facto finns skillnader som gör det vettigt.

Risken med flera avdelningar, med liknande eller samma typ av innehåll är att det blir svårt för besökare och nya medlemmar att hitta den info de söker.

T.ex är det en distinkt skillnad mellan luft/vatten och bergvärmepumpar.
Det är inte en distinkt skillnad mellan en bergvärmepump för vanliga hus och för lågenergihus.
« Senast ändrad: 30 augusti 2013, 07:04:58 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Värmepumpar för Lågenergihus?
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2013, 15:38:40 »
Här är några exempel på "nya" produkter som är svårplacerade.

Värmepumpsberedare (egentligen en FLVP-typ, men ligger i L/L-VPforumet)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49509.0

Kombo ventilationsaggregat (FLVP+FTX eller FLVP+HP(Heat Pipe))
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47973.0

LLVP+FTX
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51091.0

Det är inte en distinkt skillnad mellan en bergvärmepump för vanliga hus och för lågenergihus.
Om du har några exempel på bergvärme för lågenergihus, var hittar jag dem?


« Senast ändrad: 03 september 2013, 14:30:09 av Direktel+FTX+VPVB »
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Värmepumpar för Lågenergihus?
« Svar #3 skrivet: 03 september 2013, 09:03:02 »
Hittade ett bra exempel på diskussion som skulle kunna passa in i en ny "VP för lågenergi-/passivhus", tråden nedan har hamnat under "övriga frågor" vilket gör den svårupptäckt för forummedlemmar med fastigheter klassade lågenergi-/passivhus. Det kanske även genererar till mer relevant fakta från medlemmar med senaste kunskapen inom området. Detta är på tok för intressant för att bara rinna ut i sanden...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52827.msg542130;boardseen#new
« Senast ändrad: 03 september 2013, 09:05:33 av Direktel+FTX+VPVB »
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpar för Lågenergihus?
« Svar #4 skrivet: 03 september 2013, 14:11:18 »
Det är ju inte så att den inte passar i en sån avdelning, men den passar ju även i övrigt.
En värmepump är en värmepump oavsett om det är till ett lågenergihus eller inte, och i just detta fall rör det väl sig högst konventionella värmepumpar, att det hamnade i "övrigt" har ju mer att göra med att det var tre olika värmepumpar i samma hus.
Jag förstår vart du vill komma, men som jag ser det är det inte självklart att det blir enklare att hitta rätt för att man gör fler avdelningar.
Jag funderar fortfarande på saken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Värmepumpar för Lågenergihus?
« Svar #5 skrivet: 16 september 2013, 20:58:25 »
Det är ju inte så att den inte passar i en sån avdelning, men den passar ju även i övrigt.
En värmepump är en värmepump oavsett om det är till ett lågenergihus eller inte, och i just detta fall rör det väl sig högst konventionella värmepumpar, att det hamnade i "övrigt" har ju mer att göra med att det var tre olika värmepumpar i samma hus.
Jag förstår vart du vill komma, men som jag ser det är det inte självklart att det blir enklare att hitta rätt för att man gör fler avdelningar.
Jag funderar fortfarande på saken.
Har du hunnit funderat vidare?

Bra att du ser min poäng, med en ny kategori för låg-/passivhus. Tror mycket på att vi kan utnyttja den senaste VP-tekniken även i befintliga hus byggda på 90-talet och 00-talet. Kanske blir en snällare ton och mindre "pajkastning" i en sådan kategori, där man inte längre kan försvara sig med att alltid svara "bergvärme" i samtliga trådar...
« Senast ändrad: 16 september 2013, 21:01:15 av Direktel+FTX+VPVB »
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpar för Lågenergihus?
« Svar #6 skrivet: 16 september 2013, 21:49:11 »
Nja, grejen är att din önskan är rätt specifik för just ditt intresse, jag vidhåller att det blir en större spridning av innehåll utan större nytta då skillnaden/principerna för alla värmepumpar är desamma, men framförallt så har jag inte tid just nu.
Det får mogna lite till.
Stöt på igen om någon vecka om jag inte gjort något innan dess. (Håller på att flytta till ny lokal, så forumet får stå tillbaks en aning)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Värmepumpar för Lågenergihus?
« Svar #7 skrivet: 16 september 2013, 22:32:47 »
Men är det inte så att för ett lågenergihus är det i princip berg-/jord-/sjövärme som gäller?

Ett lågenergihus behöver ju väldigt lite energi när det är varmt ute och det är inte förrän det är riktigt kallt som det behövs några högre effekter för uppvärmning. Då har ju LLVP och LVVP kanske spelat ut sin roll och man kan i princip lika gärna köra med elpatron direkt och slippa investeringskostnaden för värmepump.

Detta förstås om man bara tänkte uppvärmning. Varmvattenbehovet är ju i princip samma oavsätt hustyp. Så för ett riktigt bra lågenergihus kanske solfångare plus elpanna är det mest ekonomiska. Annars säger jag en liten jordvärmepump...
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: Värmepumpar för Lågenergihus?
« Svar #8 skrivet: 25 september 2015, 12:56:13 »
Nja, grejen är att din önskan är rätt specifik för just ditt intresse, jag vidhåller att det blir en större spridning av innehåll utan större nytta då skillnaden/principerna för alla värmepumpar är desamma, men framförallt så har jag inte tid just nu.
Det får mogna lite till.
Stöt på igen om någon vecka om jag inte gjort något innan dess. (Håller på att flytta till ny lokal, så forumet får stå tillbaks en aning)
Nu har det gått ett par år, mitt intresse har svalnat något då det sällan diskuteras ny teknik. MEN så dök det upp en fråga i mark/berg och sjövärmepumpar om vp med mindre effekt, så det är tydligt en rätt het potatis att diskutera nyproducerade hus med lågt energibehov på detta forum och inte bara "mitt" intresse. Denna tråd hade passat bra i en ny värmepumps kategori för lågenergihus.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56087.300
« Senast ändrad: 25 september 2015, 12:59:00 av Seglarvännen »
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpar för Lågenergihus?
« Svar #9 skrivet: 25 september 2015, 13:47:29 »
Nu har jag lagt till en ny tavla "Värmepumpar - Lågenergi/Passivhus"
Men jag är inte helt övertygad om att det är en bra lösning att sprida ut innehållet i forumet, t.ex. om/när Nibe kommer med en kombinerad bergvärmepump/FTX med 3 kW toppeffekt...
Då skall man leta både i Bergvärmepumpar / Märkesspecifikt / Nibe SAMT i detta forum.
Den som lever får se, det går ju alltid slå ihop tavlor eller flytta trådar om det skulle visa sig nödvändigt.

Just idag har jag inte tid att flytta alla trådar som skulle kunna passa här, men du Seglarvännen, och andra får gärna klicka på "Anmäl till moderator" på ämnen/inlägg som skulle borda flyttas till den nya tavlan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!