Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT GEO 616C  (läst 776 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PederO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT GEO 616C
« skrivet: 10 oktober 2023, 21:36:35 »
Jahapp då har man blivit med ny pump då den gamla från 2019 gav upp.

Installerad i Juni och sedan har den bara gått enligt hur installatören lämnade den.
Har sedan dess kapat mellan 48-52% /mÃ¥nad pÃ¥ förbrukningen  jämfört med min gamla Thermia.

Men då jag är helt ny på IVT så vad ska jag kolla upp och vad ska jag börja justera nu när värme ska produceras, i princip till fram till sista veckan i september har det bara vara varmvattenproduktion.

Tips/trix och råd mottages tacksamt!!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT GEO 616C
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2023, 08:11:25 »
Jahapp då har man blivit med ny pump då den gamla från 2019 gav upp.

 :o

Men du hade ju kvar trygghetsförsäkringen på den gamla?
https://www.thermia.se/kontakt-support/service-support-varmepump/garanti-forsakring/

Eller var den så usel att du inte vill ha med Thermia att göra?

Men det som återstår är väl att trimma in värmekurvan så att värmepumpen styr värmen och inte dina termostater.
Står mycket om detta i forumet.
« Senast ändrad: 13 oktober 2023, 08:13:02 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PederO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT GEO 616C
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2023, 14:06:45 »
:o

Men du hade ju kvar trygghetsförsäkringen på den gamla?
https://www.thermia.se/kontakt-support/service-support-varmepump/garanti-forsakring/

Tänkte först att nu har Carl inte riktigt koll på + o - för att räkna ut årtalen på pumpen.
Men f’lÃ¥t 😁
Det är jag som skrev fel och den gamla pannan var från 2001 och inte 2019. Vet inte hur det kunde bli så…


Men jag måste sätta mig med manualen igen för att titta på kurvan och lutningen på kurvan för den har jag inte direkt koll på.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT GEO 616C
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2023, 15:13:52 »
OK, dÃ¥ blir det mer logiskt.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!