Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trycket ökar i värmesystemet!  (läst 874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad värmeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trycket ökar i värmesystemet!
« skrivet: 05 april 2024, 11:03:50 »
Har haft problem ett bra tag nu med att trycket sakta ökar i systemet. Efter jag tömt ut till 1 bar tar det ca 1 vecka innan de går upp till 2 bar och säkerhetsventilen öppnar. Har en lite speciell lösning där en IVT Optima 500 värmepump är dockad till en DIOM "eloved" panna. Fungerar hur bra som helst förutom att just trycket ökar över tid. Så vad kan detta bero på ni som kan? Har gjort en del efterforskningar själv och sett att vanliga orsaker är läckage från antingen påfyllnadsventil eller från vvb inne i pannan men hur kollar man detta på bästa sätt?
Expansionskärlet byttes nyligen dÃ¥ det gamla hade en läcka i membranet. Dock sÃ¥ kommer det lite vatten(mer som fuktig luft) om jag trycker in ventilen i botten pÃ¥ kärlet. Kan de betyda att de är läckage även pÃ¥ det nya kärlet(som visserligen är begagnat)?  Bifogar lite bilder :) Tack pÃ¥ förhand

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Trycket ökar i värmesystemet!
« Svar #1 skrivet: 05 april 2024, 11:16:34 »
Har du hittat ventilen som fyller på vatten i värmesystemet samt ventilen som förser varmvattnet med nytt kallvatten? Beroende på hur dessa är placerade kan man testa olika saker. Stänger man av nytt kallvatten till varmvattnet och påfyllningsventilen för värmesystemet sitter innan denna ventil så är det problem med varmvattnet inne i pannan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad värmeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trycket ökar i värmesystemet!
« Svar #2 skrivet: 06 april 2024, 12:58:56 »
Har du hittat ventilen som fyller på vatten i värmesystemet samt ventilen som förser varmvattnet med nytt kallvatten? Beroende på hur dessa är placerade kan man testa olika saker. Stänger man av nytt kallvatten till varmvattnet och påfyllningsventilen för värmesystemet sitter innan denna ventil så är det problem med varmvattnet inne i pannan.
Påfyllningsventilen är väl den på sista bilden. Vet inte riktigt vad du menar med den andra ventilen är de inkommande kallvatten från gatan du menar? Den ventilen finns isf i tvättstugan. Då trycket ökar så sakta(tar 1-2 veckor) kanske de inte är bästa lösningen att testa att stänga denna ventil?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Trycket ökar i värmesystemet!
« Svar #3 skrivet: 06 april 2024, 13:14:01 »
Nej menar inte inkommande vatten från gatan och vattenmätaren. Vid pannan brukar det normalt sitta en ventil med backventil som matar in kallvatten in i pannan för att det där ska bli varmvatten. Om det blir avbrott i vattnet från gatan får varmvatten i huset absolut inte kunna rinna bakåt till kallvattenledningen från gatan och därför krävs en backventil vid pannan. Men om trycket bara ökar väldigt långsamt är det svårt för felsökningen. Frågan är hur länge ni står ut utan varmvatten och bara klarar er på kallvatten?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Trycket ökar i värmesystemet!
« Svar #4 skrivet: 06 april 2024, 13:37:09 »
Kommer det "luft" i radiatorerba?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 844
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Trycket ökar i värmesystemet!
« Svar #5 skrivet: 06 april 2024, 13:40:53 »
Min påfyllningsventil läckte, det var dock ingen kulventil som din, utan en slidventil. Kanske inte troligt det är kulventilen men känns ändå enklast att utesluta denna först, innan du "stänger anslutningarna" till din "eloved", håller tummarna.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Trycket ökar i värmesystemet!
« Svar #6 skrivet: 11 april 2024, 16:28:54 »
När jag hade liknande med vedpannan var det påfyllning som läckte igenom.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad värmeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trycket ökar i värmesystemet!
« Svar #7 skrivet: 12 april 2024, 08:58:37 »
Ok så de kommer definitivt vatten när jag trycker in stiftet (se videon). Så då är de bara o byta ut kärlet(igen)?
Frågan är om de är rätt storlek på kärlet(25 L) hur vet man detta? Min svärfar som är gammal röris satte dit detta kärl(begagnat) så han borde ha koll men blir lite osäker.

Lite andra frågor:
Ska manometern ovanför kärlet visa samma värde som manometern på pannan?


Har ej förstått vad denna gråa dosan med tempmätare och strömbrytare är för något nån som vet?


Varför finns de 2 säkerhetsventiler räcker de inte med 1? Se bild


Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trycket ökar i värmesystemet!
« Svar #8 skrivet: 12 april 2024, 09:25:23 »
Temperaturmätaren är bara en lös del som är klistrad på strömbrytaren. Brytaren sig själv är säkert för hela pannan. Alla manometrar ska visa lika tryck, en på pannan och en vid kärlet. Den vid kärlet kan visa någon 10 dels mer, beroende på om den sitter efter cirkpumpen. Är det rätt förtryck i kärlet, ca 0,6 bar när trycket är noll i systemet.
Ökar trycket i systemet så får du stänga av kallvattnet till pannan och se vad som händer. Det kan vara en pyspunka på VVB i pannan och då får man plugga rören, koppla förbi pannan och sätta en VVB på sidan om. Annars ett byte av pannan.

Utloggad värmeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trycket ökar i värmesystemet!
« Svar #9 skrivet: 12 april 2024, 09:45:20 »
Temperaturmätaren är bara en lös del som är klistrad på strömbrytaren. Brytaren sig själv är säkert för hela pannan. Alla manometrar ska visa lika tryck, en på pannan och en vid kärlet. Den vid kärlet kan visa någon 10 dels mer, beroende på om den sitter efter cirkpumpen. Är det rätt förtryck i kärlet, ca 0,6 bar när trycket är noll i systemet.
Ökar trycket i systemet så får du stänga av kallvattnet till pannan och se vad som händer. Det kan vara en pyspunka på VVB i pannan och då får man plugga rören, koppla förbi pannan och sätta en VVB på sidan om. Annars ett byte av pannan.
Ok så den mätaren visar med andra ord bara rumstemperaturen?

När du skriver förtryck menar du då lufttrycket i blåsan som man mäter med lufttrycksmätare via ventilen i botten på kärlet?

Så du tror inte felet ligger i att det kommer vätska från denna ventilen dvs att ballongen gått sönder? Eller borde då trycket istället minska?

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trycket ökar i värmesystemet!
« Svar #10 skrivet: 12 april 2024, 10:08:32 »
Ok så den mätaren visar med andra ord bara rumstemperaturen?

När du skriver förtryck menar du då lufttrycket i blåsan som man mäter med lufttrycksmätare via ventilen i botten på kärlet?

Så du tror inte felet ligger i att det kommer vätska från denna ventilen dvs att ballongen gått sönder? Eller borde då trycket istället minska?
Kommer det vatten från bilventilen så är kärlet kört, hur gammalt är det. Och är det då kört kan det bli att när pannan värmer så ökar volymen på vattnet, trycket ökar. med påföljd att en säk öppnar. Det finns ingen plats i kärlet för att exspandera vattnet. Ökar trycket konstant så är det en läcka på något ställe, en ventil eller pyspunka för VV.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Trycket ökar i värmesystemet!
« Svar #11 skrivet: 12 april 2024, 13:17:30 »
Eller en trasig kondensor.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad värmeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trycket ökar i värmesystemet!
« Svar #12 skrivet: 19 april 2024, 16:55:14 »
Kommer det vatten från bilventilen så är kärlet kört, hur gammalt är det. Och är det då kört kan det bli att när pannan värmer så ökar volymen på vattnet, trycket ökar. med påföljd att en säk öppnar. Det finns ingen plats i kärlet för att exspandera vattnet. Ökar trycket konstant så är det en läcka på något ställe, en ventil eller pyspunka för VV.
Ja som sagt trycket ökar sakta över tid går från 1 bar till 1,5 på ca 2 veckor. Är detta typiskt för en läcka i expansionskärlet eller menar du att trycket då borde gå upp direkt?

Då jag inte har nån instruktion till Diom pannan undrar jag om ni kan hjälpa mig identifiera de olika rören som går ut o in ur denna. Blir inte klok på detta har numrerat rören på bilden. Tack på förhand

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trycket ökar i värmesystemet!
« Svar #13 skrivet: 19 april 2024, 18:49:18 »
1 retur värme
2 tillopp värme
3 kallvaten med en syr som ska kyla pannan
4 VV ut
5 retur värme via shunten
Mellan 3 och 4 har det nog suttit en blandningsventil för VV
Själva shunten för reglering av värme sitter i pannan

Utloggad värmeman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trycket ökar i värmesystemet!
« Svar #14 skrivet: Idag kl. 10:09:43 »
1 retur värme
2 tillopp värme
3 kallvaten med en syr som ska kyla pannan
4 VV ut
5 retur värme via shunten
Mellan 3 och 4 har det nog suttit en blandningsventil för VV
Själva shunten för reglering av värme sitter i pannan
Tack för ovärderlig info :)
Får bli ett byte av expansionskärlet o se om det hjälper även om jag inte riktigt förstår hur trycket sakta kan öka pga läcka i membranet i min logik borde de va tvärtom att trycket då minskar. Nån som kan förklara detta som för ett barn? XD

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!