Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte frÃ¥n 1215-5 till 1226-8  (läst 7598 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bubbalobill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #15 skrivet: 05 februari 2014, 08:00:24 »
Min röst där också.

Vad gäller termostaten. Termostatens uppgift är att hålla angiven temperatur. Ofta, i enklare temrmostater, mer eller mindre som on/off.
För varmt, off, för kallt, on.

Har man ett element som inte är justerat så gör ON-läget att det går onödigt mycket effekt i den riktningen.

Bättre då att det hela tiden sipprar precis så mycket som behövs. Och termostaten bara reglerar de få gånger den behöver. I ett garage skulle det vara de gånger du parkerar bilen där och värmen från bilen gör att radiatorn inte behövs för att värma.

Med detta menar jag att du skulle kunna ta bort termostaten och ha den temperatur du önskar. Endast de gånger du parkerar bilen där, för att hålla sig till det exemplet, kommer det bli för varmt.

I fallet med bilen är det nog omvänt här uppe, bilen är oftast kallare än garaget. Inte så många månader om året bilen är varmare än 10 grader

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #16 skrivet: 05 februari 2014, 08:06:56 »
I fallet med bilen är det nog omvänt här uppe, bilen är oftast kallare än garaget. Inte så många månader om året bilen är varmare än 10 grader
En bilmotor har lagrat ganska många kwh genom dess temperatur på 90 grader och en massa på 100-200kg uppvärmt material.
Plåtens temperatur tar säkert ut detta vid en viss utetemperatur.

Utloggad Bubbalobill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #17 skrivet: 05 februari 2014, 08:24:08 »
En bilmotor har lagrat ganska många kwh genom dess temperatur på 90 grader och en massa på 100-200kg uppvärmt material.
Plåtens temperatur tar säkert ut detta vid en viss utetemperatur.

Jo så är det, men 1300 kilo eller vad bilen väger eller 1100 utan motor så är det ju 5-6ggr mer massa i bilen än motorn. Om tempskillnaden mellan motor och garage är 80 grader och mellan bilen kring -30 grader så borde bilen kyla ner mer än motorn värmer

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #18 skrivet: 05 februari 2014, 09:35:02 »
Som ni säkert förstår är bilen i sig helt irrelevant i sammanhanget. Den syftar bara till ett exempel på något som skulle få upp temperaturen. Ett annat är solen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bubbalobill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #19 skrivet: 05 februari 2014, 10:47:19 »
Som ni säkert förstår är bilen i sig helt irrelevant i sammanhanget. Den syftar bara till ett exempel på något som skulle få upp temperaturen. Ett annat är solen.

Ja helt irrelevant är den ju inte ur energiförbrukningssynpunkt. Vad jag menade var i det omvända fallet där jag behöver hålla temperaturen högre än grundflldet tillåter. Eller ska man skita i det och helt enkelt bara ta det som det är när bilen acklimatiserar sig? Skulle kanske klara mig utan termostat i garaget då? Men i det fallet när jag gör något där ute och vill ha lite varmare? Många kanske självklara frågor, men jag får inte ihop det. Ska jag justera in maxtemp i garaget utan termostat och sen reglera ner det med vredet på termostaten?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #20 skrivet: 05 februari 2014, 11:17:58 »
Om du vill kunna bomba på med värme snabbt när behov finns. Då måste ju flödet vara större än vad som krävs för att hålla normaltemperaturen. Men då ska man kanske också ha en lite fetare värmepump om man också ska klara sig utan spets.

Om målet är att värmepumpen ska klara sig utan spets när du ligger på gränsen som du gör, är det bästa att ha ett korrekt grundflöde utan termostat. Så kan du ha en el-radiator-fläkt de gånger du ska arbeta i garaget.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bubbalobill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #21 skrivet: 06 februari 2014, 10:37:24 »
Om du vill kunna bomba på med värme snabbt när behov finns. Då måste ju flödet vara större än vad som krävs för att hålla normaltemperaturen. Men då ska man kanske också ha en lite fetare värmepump om man också ska klara sig utan spets.

Om målet är att värmepumpen ska klara sig utan spets när du ligger på gränsen som du gör, är det bästa att ha ett korrekt grundflöde utan termostat. Så kan du ha en el-radiator-fläkt de gånger du ska arbeta i garaget.

Ligger jag på gränsen? Vad är den begränsande faktorn? Hålet eller kompressorn?
Den nya har som tidigare nämnts ca 2-3 kW mer effekt än den gamla vid lika temperaturer. Garaget borde inte dra mer än så för att hålla den temperaturen.

Jag ögnade igenom loggfilen som jag gjorde tidigare, men den sa mig inte så mycket. Många siffror och benämningar, siffror som inte kändes relevanta alls pga storlek

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #22 skrivet: 06 februari 2014, 13:12:46 »
Om man ser pÃ¥ effekt vid samma temperatur 45 grader sÃ¥ ger 1226 1,5 kW mera än 1215-5.  Det torde inte bli större skillnad vid 50 grader om temperaturen nÃ¥r dit.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #23 skrivet: 06 februari 2014, 17:49:49 »
Ligger jag på gränsen? Vad är den begränsande faktorn? Hålet eller kompressorn?
Den nya har som tidigare nämnts ca 2-3 kW mer effekt än den gamla vid lika temperaturer. Garaget borde inte dra mer än så för att hålla den temperaturen.

Jag ögnade igenom loggfilen som jag gjorde tidigare, men den sa mig inte så mycket. Många siffror och benämningar, siffror som inte kändes relevanta alls pga storlek
Bara för att den nya heter 8 kw och den gamla 5 kw så skiljer det inte 3 kw mellan dom. Som skrivits tidigare i tråden har Nibe mätt vid andra temperaturer tidigare så 5 an var en stark 5a och din 8a är en klen 8a. Mellan 1226 8kw och 1245 8 kw skiljer det 0,56 kw vid 35 graders framledning så en 8a är inte alltid en 8a. Bifoga loggen till tråden så kollar vi hur vp går du måste byta filändelse till .txt annars accepterar inte forumet filtypen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bubbalobill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #24 skrivet: 06 februari 2014, 20:12:55 »
Bara för att den nya heter 8 kw och den gamla 5 kw så skiljer det inte 3 kw mellan dom. Som skrivits tidigare i tråden har Nibe mätt vid andra temperaturer tidigare så 5 an var en stark 5a och din 8a är en klen 8a. Mellan 1226 8kw och 1245 8 kw skiljer det 0,56 kw vid 35 graders framledning så en 8a är inte alltid en 8a. Bifoga loggen till tråden så kollar vi hur vp går du måste byta filändelse till .txt annars accepterar inte forumet filtypen.

Jag har förstått att det inte skiljer så mycket mellan de två, och på det tror jag att 1226:an drar 0,5kW mer under drift än vad 1215 gjorde.

Jag bifogar logfilen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #25 skrivet: 06 februari 2014, 21:36:45 »
Tycker det ser ok ut du skulle kunna öka farten på varma cp ett snäpp du har under 5 graders skillnad mellan framledning retur 7-8 grader brukar anses optimalt tror att 1226 har vanlig cp med 3 steg som du ställer på själva cp. Tycker det ser ut som vp borde klara sig utan tillsats ganska länge den går helt klart mindre än 50% vid ca -3 ute. Eftersom du minskat start av kompressor till gm -100 så måste man minska gm för start av tillsats till minst gm -500 men jag skulle minska till -1000 för det brukar inte märkas och vp får lite tid på sig att klara värmen själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #26 skrivet: 06 februari 2014, 21:38:03 »
Ser även att du köpt till innegivare till din vp  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bubbalobill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #27 skrivet: 06 februari 2014, 21:58:52 »
Ser även att du köpt till innegivare till din vp  tummenupp

Jo jag tycker att det är jämnare så. Och för 234:- så är det ju inget att surra om. Inne givaren till 1215 gick på över tusen kronor. Men den var ställbar.

Ska kolla mer på loggfilen efter det du nu har läst ut av den. Jag har ökat tillslaget för tillsats till -700 idag tror jag det var. Även höjt till kurva 8, tidigare var det 7-1, har tyckt att det blivit kallt på golvet i hallen och kom fram till att det måste vara det.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
« Svar #28 skrivet: 06 februari 2014, 22:00:31 »
Du kan ställa i vp hur mycket innegivaren tillåts reglera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!