Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiatorbryderi  (läst 4497 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Radiatorbryderi
« skrivet: 18 juni 2006, 20:51:49 »
Nu behöver jag er hjälp. Här brukar gå att få vettiga svar.

Jag har två element av en udda sort, som tyvärr ger lite för lite värme. När jag nu skall byta till större så är min fråga vad ni tror om effekten på de befintliga. De har måtten 440x870mm och på framsidan sticker det ut 25mm långa flänsar med ett c/c avstånd på 18mm. Jag skall försöka att lägga in en bild.

Nästa problem blir hur jag skall få ihop det med rören. Nu kommer det upp två 12mm prisolrör 50mm c/c 50mm från väggen.

Hur tycker ni att jag skall göra?

Jag lyckas inte få in någon bild. Hur gör man?
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Radiatorbryderi
« Svar #1 skrivet: 18 juni 2006, 23:46:59 »
För att bifoga bilder klickar du på "Fler alternativ" nedåt till vänster vid rutan där du skriver svaret på mitt nuvarande inlägg.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radiatorbryderi
« Svar #2 skrivet: 19 juni 2006, 20:53:47 »
Tack Rickard.
Här kommer bilderna. Vad tror ni detta motsvarar för effekt jämfört med ett modernt compactelement.

Om jag sätter dit ett dubbelt eller tredubbelt compactelement, så måste jag böja ut rören så att de kommer 12mm längre ut från väggen. Tror ni att det blir svårt?


Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Radiatorbryderi
« Svar #3 skrivet: 19 juni 2006, 23:06:33 »
Din radiator motdvarar nog ungefär en Kompaktradiator K11-4508 (rinkaby), i effekt. Du verkar ju ha plats för en större (bredare) om du vill. K22 4510 ger dubbelt så mycket uteffekt vid DT 30 som ett 4508 gör...
En sådan radiator borde räcka till ett rum på 10-13 m2.

Så vitt jag kan se verkar det vara plusprisol som kommer ur golvet, de brukar vara lätta att böja. Men jag kan inte garantera att det går.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Radiatorbryderi
« Svar #4 skrivet: 20 juni 2006, 03:37:37 »
Så vitt jag kan se verkar det vara plusprisol som kommer ur golvet, de brukar vara lätta att böja. Men jag kan inte garantera att det går.
Ser väl snarare ut som prisol, dÃ¥ plusprisol har 10mm isolering vilket pÃ¥ ett 15mm rör betyder att isoleringen skulle göra röret mer än dubbelt sÃ¥ tjockt.  Det tycker jag inte verkar vara fallet pÃ¥ bilden, sÃ¥ jag gissar pÃ¥ vanlig prisol.  Inte för att det har nÃ¥gon betydelse för böjligheten.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radiatorbryderi
« Svar #5 skrivet: 20 juni 2006, 08:39:45 »
Tack för era svar.

Jag håller med Rickard om att ett K11-4508 ligger närmast till hands. Det som gör mig osäker är att det verkar litet för att nästan klara uppvärmningen. Rummet det sitter i är ca. 12m2 och ligger på övervåningen i ett 1 1/2 plans hus från 1940 med viss tilläggsisolering.

Fast å andra sidan så kan man ju säga som så här. Om vi är säkra på att t.ex. K22-4510 ger mer effekt så räcker det säkert för min del.

Det är 12mm prisol som kommer från golvet.
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Radiatorbryderi
« Svar #6 skrivet: 20 juni 2006, 13:42:26 »
Man brukar räkna med att effekten på övervåningen behöver vara bara hälften så stor som den på markplan, övervåningen värms naturligt av våningen nedanför så värmebehovet är normalt inte lika stort där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radiatorbryderi
« Svar #7 skrivet: 20 juni 2006, 15:25:13 »
Vad brukar ni räkna med när ni dimensionerar?

Jag har för mig att jag har läst här i forumet om ungefär 70-80w per m2 på undervåningen, och 40-50w per m2 i källaren.

Stämmer detta?

Skall man räkna med 40-50w på övervåningen också?
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Radiatorbryderi
« Svar #8 skrivet: 20 juni 2006, 19:04:09 »
Ett hus drar mellan 30 pch 100W/m2 i markplanet, främst beroende på hur gammalt det är och hur välisolerat det är.
En extremt välisolerad modern villa med värmeåtervinning på frånluften klarar sig med 30 W/m2.
Ett gammalt dåligt isolerat hus på "slätten" kan dra så mycket som 100 W/m2.

Vi har ett Älvsbyhus från -75 med 13 cm isolering i väggar, ca 25 cm i tak och golv (gullfiber) och jag har dimensionerat mina radiatorer för ca 70 W/m2, det räcker gott och väl, när min värmepump går kontinuerligt så blir framledningstempen ca 43 grader och jag klarar att värma huset utan eltillskott ned till ca -33 grader med VP:ns 7 kW.

Källare blir inte lika utsatta för låg utetemp som markplanet, och övervåningen värms både av stigande värme och värme via golv från nedervåningen så både källare och övervåning klarar sig normalt med mindre effekt, jag vet inte säkert men runt 50% tror jag kommer att funka bra. (Har faktiskt för mig att jag hört att källare/vind klarar sig med 1/3-del av markplnets effekt, men är lite osäker)

Finns det nån fler som tror sig veta?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radiatorbryderi
« Svar #9 skrivet: 21 juni 2006, 11:45:42 »
Tack för era svar. Nu har jag bestämmt mig för vad jag skall välja.

En sista fråga. Jag behöver ha vattnet avtappat ett antal veckor i samband med radiatorbytet. Min tanke är då att tappa av så att nivån kommer under övervåningen. Detta för att byta så lite vatten som möjligt, samt att fortsätta köra varmvatten med värmepumpen. Är det någon hake med att göra på deta viset? Blir det mycket rost vid vattenytan?
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Radiatorbryderi
« Svar #10 skrivet: 21 juni 2006, 12:32:04 »
Gammalt radiatorvatten är syrefritt men det kommer in syre i rören via luften. Om du pluggar rören sÃ¥ att luft inte kan komma in borde rostangreppen kunna begränsas.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!