Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning av frÃ¥nluft baserat pÃ¥ luftkvalitet  (läst 1315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Styrning av frånluft baserat på luftkvalitet
« skrivet: 12 december 2018, 14:37:42 »
Hallå, forumvänner!

Framåt våren tänkte vi ta tag i vårt badrum som inte har renoverats sedan 1965 och då sätta in en frånluftsfläkt för att få lite bättre drag. Huset har inte mycket till självdrag efter att oljepannan togs bort för en herrans massa år sedan, så även i köket som vi också tar tag i i vår eller året efter så funderar jag på ventilation. Jag velar mellan att planera för ett framtida
  • FTX-system respektive
  • F-system med frÃ¥nluftsfläktar i lämpliga utrymmen tillsammans med ventiler och spalter pÃ¥ fönster (som ocksÃ¥ kommer bytas ett efter ett vad det lider).

För det senare funderade jag på om man kunde styra frånluften på någon eller några bra luftkvalitetsindikatorer. I badrummet så lär ju luftfuktighet vara en viktig parameter, men i övriga utrymmen så kan man kanske titta på något annat. CO₂? I idealfallet tänker jag mig att de automagiskt ökar takten om vi har många gäster, duschar i badrummet, långkokar gryta i köket (även med spisfläkt brukar luftfuktigheten öka) osv, samt att de varvar ner under tider när vi inte är hemma på länge. Om man kan tänka sig att ha något lite mer intressant än en vanlig PAX-fläkt som bara går på lågvarv vare sig det behövs eller inte, men kanske inte riktigt gå så långt som att bygga allt själv, har ni några tips på produkter/system man ska titta på?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Styrning av frånluft baserat på luftkvalitet
« Svar #1 skrivet: 12 december 2018, 16:26:53 »
Det finns ju en firma i Delsbo som heter SenseAir, som i många år har hållit på med CO2-detektorer som framför allt används för ventilationsstyrning. Jag vet dock inte om de har några kompletta system eller hur kompatibla med andra tillverkares färdiga system deras detektorer är.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning av frånluft baserat på luftkvalitet
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2019, 11:30:00 »
Det finns ju en firma i Delsbo som heter SenseAir, som i många år har hållit på med CO2-detektorer som framför allt används för ventilationsstyrning. Jag vet dock inte om de har några kompletta system eller hur kompatibla med andra tillverkares färdiga system deras detektorer är.

Tack! Det var lite svårt att hitta detaljerad information om deras grejer. Sidan verkar inte funka så bra för mig. Jag tänker att man kan sno ihop något själv (har en Logger 3030) men lite erfarenheter från någon som har funderat i samma banor vore intressant. Särskilt är att systemet kommer att byggas steg för steg med början just i badrummet där det blir forcerad frånluft.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Styrning av frånluft baserat på luftkvalitet
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2019, 21:39:26 »
Planera för FTX om du har möjlighet. Jag installerade i somras-höstas och ångrar mig inte.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Styrning av frånluft baserat på luftkvalitet
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2019, 20:59:43 »
I en villa är det inte så mycket att vinna på att krångla till det och co2 skulle enbart kunna få nån indikation om dörren till sovrummet är stängd och flera sover i rummet,och mot det hjälper föga om fläkten i badrummet varvar upp. Fuktsensor i bad/tvätt kan vara ok men har man ett hus på tex 120 kvm behövs 2 st paxfläktar som är i drift på full fart hela tiden för att ventilera och hålla såpass undertryck i huset att inte inomhusfukten skapar olägenheter eller tar sig upp på vinden. Även om fläkten t.e.x sitter i badrummet så ventilerar den även resten av huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!