Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation av FTX  (läst 1427 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richard71

  • Gäst
Richard71
Installation av FTX
« skrivet: 13 oktober 2018, 19:10:53 »
Hej

Ganska nyinflyttad i ett suterränghus från 70 talet och har lite för höga radonvärden i huset vilket gör att vi valt att installera ett FTX-system.
Har gjort klart kontrakt med en firma om att göra jobbet som nu äntligen är påbörjat. Idag ser jag att han satt in ett annat aggregat än han offererade till oss :-\
Han har satt in ett Fläktwood RDAS när han skulle satt in ett Swegon R5 Casa comfort istället. I de tekniska specifikationerna ser jag att det skiljer en hel del mellan dem. Bl.a.  fläkteffekten som skiljer 259-332 watt, SPI 0,364 emot 0,44; termisk verkningsgrad 84% emot 78 % total Ã¥rsförbrukning 501 kW emot 639 kW.
Kostnaden för ett RDAS är drygt 30000 medan ett Swegon kostar 40000.  Allting verkar med andra ord enligt spec. lite bättre med Swegons aggregat

Jag har ett behov av 100 l/s för mitt hus på 268 m2 och det är 360 m3/h jag behöver.Bägge aggregaten klarar av den belastningen utan problem.
På måndag vet jag att han kommer hävda att de är lika bra men hur ska jag ställa mig till det här?, blir minst sagt tråkigt för dem och oss som väntat att riva allt igen
Hur hade ni gjort? NÃ¥gon som har erfarenhet av det ena eller andra aggregatet?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Installation av FTX
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2018, 20:09:57 »
Dom behöver knappast riva ur allt, kanalerna kan ju användas så det borde bara vara själva aggregatet som måste bytas och det är ingen stor "manöver". Det tar någon eller några timmar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation av FTX
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2018, 07:23:07 »
Se bara till att inte betala hela fakturan innan ni är överens. Bestrid fakturan och håll inne kostnad för aggregatet plus kanske fem tusen för kostnaden att byta om det blir aktuellt att ta in en annan firma för det. Betalar du har du ingen chans att få rätt.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!