Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F730 utomhusgivare placering  (läst 2610 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad look2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
F730 utomhusgivare placering
« skrivet: 03 september 2018, 19:54:15 »
Hej !

Har flyttat till ett helt nybyggt hus som vi hyr. I huset finns golvvärme som enda värmekälla och en nibe f730.
Jag kan verkligen ingenting om detta, men som den tekniknärd man är så blev det ju intressant när man kunde börja plocka statistik ur pumpen. Dock så är det lite saker jag funderar över, om den är installerad och konfigurerad på rätt sätt.

Till en början så hade vi problem med den, den gnälde att den inte hade någon kontakt med invertern så vi kunde endast köra den på "el-patron". Men efter många turer fram och tillbaka så skall det nu vara fixat.

Dock så tycker jag att det är lite märkligt att vi endast har termostater, där man kan ändra värmen i vissa rum, inte i alla. Skall det vara så? Det verkar inte heller som att det finns några givare inne, så att man kan få inomhus temperaturen. Så använder den endast utomhus temperaturen för att beräkna hur mycket den skall värma? Vilket leder mig till nästa fråga. Utomhusgivaren är placerad på en vägg i östligt läge, vilket gör att det är väldigt varmt där på morgonen när solen går upp. I morse så visade den tex en temperatur på 40 grader, vilket måste bli väldigt konstigt om det är de värden som används för att beräkna hur mycket den skall värma.

Vidare så ligger det lite grejor kvar, som inte är installerat, bland annat något som jag tror är för att mäta ström, något som man skall klämma runt elkablarna. Inte heller var den inkopplad i nätverksuttaget från början. Så det jag funderar på är om denna verkligen har blivit korrekt installerad.

Är det något jag kan säga åt de jag hyr av att de får kolla att allt är som det skall? Skall det finnas något protokoll eller liknande från drifsättningen där de som installerat kontrollerat saker och fyllt i något dokument där de säger att allt skall vara ok enl konstens alla regler ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F730 utomhusgivare placering
« Svar #1 skrivet: 03 september 2018, 20:30:26 »
Utegivaren ska vara på norra väggen enligt manualen, men en annan placering är inte alltid helt fel.
Det hela beror på hur mycket solen värmer själva huset, är det många stora fönster mot öster så skulle jag kanske sätta utegivaren där.
Min utegivare sitter i söderläge, beroende på att ca 3/4 av husets fönster lapar södersol.

Sen är det ren lathet att strömavkännarna och rumsgivaren inte är monterade, jag skulle inte accepterat detta.
Övriga termostater bör man ha på max när värmepumpens kurva trimmas in, men det ska ju finnas i alla rum för det.

RJ45 kontakten + internetuppkoppling är nått man kopplar själv.
Ladda hem manualen så kan du fixa med detta.
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/24229/431361-2.pdf

I installatörshandboken finns ett installationsprotokoll (sid 6) man borde kanske kräva ett sånt.
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/24230/431684-1.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: F730 utomhusgivare placering
« Svar #2 skrivet: 03 september 2018, 20:46:23 »
Strömkännarna är för effektvakten som bevakar att huset inte drar för mycket ström totalt när pumpen är igång.
Inte nödvändigt så länge inte propparna går emellanåt, men definitivt en trevlig grej för tekniknörden.

Tror inte man kan begära att en värmepumpsinstallatör skall in och rota bakom elcentralen och koppla in dessa utan vidare. Normalt har de väl ingen egen elbehörighet utan fått delegerat och kan då bara sätta pumpen i drift.

Men det är hyffsat enkelt att koppla in speciellt om kablarna redan är draget. Så en elektriker fixar detta enkelt/billigt. Problemet är väl då att han måste in på pumpens kretskort och koppla på? Också ganska enkelt om man har manualen tillhands.

EDIT: Ser att just F730 inte fördelar ström särskilt bra och drar 16,3A på en fas med 6,5kw steget. Detta kan vara ett problem för de flesta och innebär att effektvakten faktiskt kan vara nödvändig. Den bör då kopplas in vid installationen, tycker jag.

Alt. dra ner på effekten i tillsatsen till 2,5kw.
« Senast ändrad: 03 september 2018, 21:16:33 av mysman »
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad look2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: F730 utomhusgivare placering
« Svar #3 skrivet: 03 september 2018, 21:16:17 »
Har inte haft några problem med att proppar går.
Det vara bara en sak jag noterade när jag tyckte att de andra sakerna var "bristfälliga" utan mer "tekniknörden i mig som ville ha lite grafer.

Vi har inga fönster i östligt läge, endast ett lite fönster till badrummet.
Men att det det blir såpass höga temperaturer på morgonen, är det något som kan "störa" driften? Så att den värmer konstigt och drar önödigt mycket ström, eller det blir konstigt med värme?
Samma fråga ang inomhusgivare, är det något som är behövs? Eller är det endast en "nice to have" funktion?

Skall se om man kan få ett installationsprotokoll för att se att alla funktioner och liknande faktiskt är kalibrerade och testade.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: F730 utomhusgivare placering
« Svar #4 skrivet: 03 september 2018, 21:17:08 »
Det är inga som helst problem att koppla in givare mm dom kopplas på plintar avsedda för just givare, ungefär som att koppla in elmatningen fast med mindre skruvmejsel.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: F730 utomhusgivare placering
« Svar #5 skrivet: 03 september 2018, 23:04:37 »
Men att det det blir såpass höga temperaturer på morgonen, är det något som kan "störa" driften? Så att den värmer konstigt och drar önödigt mycket ström, eller det blir konstigt med värme?

Samma fråga ang inomhusgivare, är det något som är behövs? Eller är det endast en "nice to have" funktion?

Lite svajigt blir det nog med temperaturen inne. Utgivaren bör nog flyttas till skuggan ändå. Likadant med innegivare som ju bara mäter på ett ställe men kan styra framledningen i hela huset. Brukar inte vara så bra annat än om man eldar kamin eller har mycket sol.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F730 utomhusgivare placering
« Svar #6 skrivet: 04 september 2018, 07:31:39 »
Nu är det så att värmepumpsinstallatören får inte koppla in elen till värmepumpen utan man måste ha en elektriker där för detta.
Sen gäller det att installatören och elektrikern kommunicerar eller att elektrikern läser manualen innan han gör jobbet.
Jag påstår att elektrikern antingen var lat eller hade bråttom när han struntade i strömkännarna.
Om huset är nybyggt så kommer inga proppar gå nu heller, smartskallar, vänta tills i vinter när det är rejält kallt ute. ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: F730 utomhusgivare placering
« Svar #7 skrivet: 04 september 2018, 08:48:54 »
Det behöver inte vara termostater i alla rum (Har själv inga alls)

Det bästa är att se till att reglera med kurvan, inte med termostaterna, ska man ha termostater så är det i sovrummen, de vill man inte ska bli onödigt varma.

Har man termostater överallt, kan det lätt bli en massa problem i onödan.     Typ alla stryper samtidigt (om kurvan är fel) dÃ¥ behövs bypass i golvvärme centralen annars gÃ¥r cirkulationspumpen och försöker pumpa mot ett stopp.
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad look2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: F730 utomhusgivare placering
« Svar #8 skrivet: 05 september 2018, 08:36:33 »
Ok.
Så ställa alla termostater pågår max och sedan försöka förstås den där kurvan som just nu är ett stort mysterium för mig... :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!