Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad är fel pÃ¥ vÃ¥ra tre (!) Daikin XR40?  (läst 50467 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #180 skrivet: 27 april 2018, 22:35:45 »
Hej, jag har tagit in offerter under dagen och har fått 2 offerter på er Daikin XR40. Om jag får en installerad idag, bör jag påtala för installatören att programvaran ska bytas eller är den redan bytt på nya maskiner?

Är ju installatören som fixar detta, Daikin kan ju inte veta vilka pumpar som kommer att monteras hos just dig.  Kan vara frÃ¥n lager eller nyinköpta.

Trevlig helg.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #181 skrivet: 28 april 2018, 08:00:49 »
Hej, jag har tagit in offerter under dagen och har fått 2 offerter på er Daikin XR40. Om jag får en installerad idag, bör jag påtala för installatören att programvaran ska bytas eller är den redan bytt på nya maskiner?
God morgon.
Om någon köper en Caldo XR idag så har maskinen den senaste programvaran, någon omprogrammering behövs således inte.

Mvh
Daikin

Utloggad Stadsfiskalen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #182 skrivet: 28 april 2018, 09:35:18 »
Är ju installatören som fixar detta, Daikin kan ju inte veta vilka pumpar som kommer att monteras hos just dig.  Kan vara frÃ¥n lager eller nyinköpta.

Trevlig helg.

Hej, ja jag tänkte mer pÃ¥ att produktionsdatumet brukar stÃ¥ pÃ¥ maskinerna och om maskinen är tillverkad nyligen, kanske programvaran är uppdaterad redan. Vilket visade sig stämma enligt Daikin  :)
« Senast ändrad: 28 april 2018, 10:00:08 av Stadsfiskalen »

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #183 skrivet: 03 maj 2018, 02:07:20 »
Hej, ja jag tänkte mer pÃ¥ att produktionsdatumet brukar stÃ¥ pÃ¥ maskinerna och om maskinen är tillverkad nyligen, kanske programvaran är uppdaterad redan. Vilket visade sig stämma enligt Daikin  :)
Men man vet inte hur gammal man får. Har de lagat på lager en stund har de knappast ny mjukvara. Det är inte troligt att någon står och sprättar upp kartonger och uppdaterar.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #184 skrivet: 03 maj 2018, 07:06:27 »
Men man vet inte hur gammal man får. Har de lagat på lager en stund har de knappast ny mjukvara. Det är inte troligt att någon står och sprättar upp kartonger och uppdaterar.
Helt fel.
 :)
Alla maskiner är uppdaterade i lager sedan 2 månader tillbaka. Lager i Sverige samt i fabriken har uppdaterats.
Mvh
Daikin

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #185 skrivet: 03 maj 2018, 07:16:56 »

Det stämmer bra att några stackare får öppna varenda kartong och uppdatera och sedan packa ihop allt när sådant inträffar hos dom olika tillverkarna och dess olika lagerplatser.
Den enda "risken" att man får en icke uppdaterad är om en återförsäljare har ett parti på hyllan som är Inköpt innan uppdatering men då skickar troligen även Daikin ut en box till återförsäljaren så han/hon kan uppdatera på plats.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #186 skrivet: 03 maj 2018, 09:44:11 »
Det stämmer bra att några stackare får öppna varenda kartong och uppdatera och sedan packa ihop allt när sådant inträffar hos dom olika tillverkarna och dess olika lagerplatser.
Den enda "risken" att man får en icke uppdaterad är om en återförsäljare har ett parti på hyllan som är Inköpt innan uppdatering men då skickar troligen även Daikin ut en box till återförsäljaren så han/hon kan uppdatera på plats.
Helt rätt.
Personligen har jag uppdaterat närmare 200 maskiner på vårt lager.
 :P
Så jag får nog klassas in i gruppen stackare
/D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #187 skrivet: 03 maj 2018, 12:06:20 »
Behövde ni också lossa på lock och front för att komma åt kontakten?
Slapp dock packa upp och packa ner  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #188 skrivet: 03 maj 2018, 15:53:34 »
Helt rätt.
Personligen har jag uppdaterat närmare 200 maskiner på vårt lager.
 :P
Så jag får nog klassas in i gruppen stackare
/D

Hur går man tillväga rent praktiskt? :)

1. Packa upp
2. Strömföra
3. Stoppa in USB
4. Uppdatera
5. klart?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #189 skrivet: 03 maj 2018, 17:09:37 »
Hur går man tillväga rent praktiskt? :)

1. Packa upp
2. Strömföra
3. Stoppa in USB
4. Uppdatera
5. klart?
Packa upp
Ta bort locket
Koppla in programmeringsenheten
Ansluta datorn
Programmera mjukvara
Programmera eeprom
Ta bort programmeringsenheten
Sätta tillbaks locket
Emballera tillbaks
Montera spännband
Märka
Föra tillbaks till lager
Skicka ut till kund.

/D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #190 skrivet: 03 maj 2018, 18:25:29 »
Ser att du Ã¥tminstÃ¥nde slapp ta bort fronten  ;)

Vore önskvärt om tillverkarna drog ut kontaktstycket så man bara kunde ta bort locket på höger sida och slippa blottlägga hela innanmätet om det är busväder ute men den lilla kabelsnutten kostar säkert flera ören!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #191 skrivet: 03 maj 2018, 20:06:03 »
Im with stupid.  ^^^^^

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #192 skrivet: 12 augusti 2018, 08:38:59 »
HÃ¥per importør i Norge foretatt samme oppdatering, vÃ¥re Synergi 30 og Synergi 40 som de pumpene  kalles i Norge har begge produksjonsdato November 17, montert i Mai og Juni 18, ellers fikser vel installatør saken enkelt :-) Spennende Ã¥ se nÃ¥r det blir kaldt. Daikin, hva er enklest Ã¥ avsløre "feil" programmering pÃ¥ ?  Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #193 skrivet: 20 augusti 2018, 00:28:19 »
Hej Raptus.

Skicka ett PM med serienummer på dina utomhusenheter till mig så kan jag kontrollera om de har uppdaterats i fabriken.

Med vänlig hälsning
Daikin


HÃ¥per importør i Norge foretatt samme oppdatering, vÃ¥re Synergi 30 og Synergi 40 som de pumpene  kalles i Norge har begge produksjonsdato November 17, montert i Mai og Juni 18, ellers fikser vel installatør saken enkelt :-) Spennende Ã¥ se nÃ¥r det blir kaldt. Daikin, hva er enklest Ã¥ avsløre "feil" programmering pÃ¥ ?  Raptus

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Vad är fel på våra tre (!) Daikin XR40?
« Svar #194 skrivet: 20 augusti 2018, 21:07:21 »
Tusen takk.

PM sendt  tummenupp

Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!