Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fin bil  (läst 4175 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Fin bil
« skrivet: 17 september 2015, 08:48:07 »
Jag tänkte snygga till min gamla bil innan försäljning. Lacken är egentligen blank röd, men på vissa ställen är den mer matt rosa. Har ni några tips på produkter och tillvägagångssätt för att få tillbaks den ursprungliga kulören och lystern?

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fin bil
« Svar #1 skrivet: 17 september 2015, 09:38:26 »
Nu var det några år sen jag polerade nån bil sist men under många år körde jag med Sonax Professional vaxpolish och en sån där billig 2 huvudsmaskin som finns överallt.
Finns även rubbing i samma serie men eftersom jag är amatör körde jag med klenare grejer för att inte skada lacken.
Resultatet av detta blev väldigt bra även på rosa bilar som borde vara röda
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Fin bil
« Svar #2 skrivet: 17 september 2015, 10:29:33 »
Kan inte annat än rekommendera Meguiars produkter och i detta fall M105.  tummenupp

http://www.meguiars.com/en/professional/products/m10532-ultra-cut-compound-32-oz/

Tror dessa bla säljs av Mekonomen.
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Fin bil
« Svar #3 skrivet: 17 september 2015, 11:21:00 »
http://bilvardsforum.se/

Ett bra forum om bilvård, där kan du läsa om detta med oxiderad lack bla och hur du ska göra på bästa sätt.

En sån oscillerande maskin med dubbla huvuden (Biltema/Rusta) duger utmärkt om man gör några enstaka objekt om året, körde själv med en sån innan jag köpte en bättre.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fin bil
« Svar #4 skrivet: 18 september 2015, 10:37:50 »
Helt klart dagens bästa underhÃ¥llning  :-))

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Fin bil
« Svar #5 skrivet: 18 september 2015, 10:43:02 »
Är några delar av bilen omlackade? Det är mycket vanligt med röda kulörer att färg från olika leverantörer åldras och bleks på olika sätt. Det har synts tydligt på de två röda bilar jag har haft, i det ena fallet var huven omlackad och den drog iväg åt det lila hållet jämfört med resten av bilen, vilket dock gick att återställa med rubbing, i det andra fallet blev en bakdörr snarare orange/brun, den färgavvikelsen satt på djupet och gick inte att göra något åt, men den blev blank av rubbing och vax i alla fall. På båda de bilarna höll dock originallacken kulören ganska stabilt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fin bil
« Svar #6 skrivet: 18 september 2015, 11:19:15 »
Nej, det är originallack på hela bilen.

Det lutar åt att jag gör så här:

- Spola av med högtrycken
- Kallavfettning på nedre delen av bilen, vänta 10-15 minuter
- utspädd petroliumbaserad avfettning på hela bilen, vänta några minuter
- Spola igen med högtryck. Avsluta med vanlig vattenslang
- LÃ¥ta vattnet rinna av en stund och torka med mikrofiberduk
- Schamponera och tvätta med svamp (Biltemas schampo 361731)
- Polera med polermaskin och biltemas Lackrengöring, 3608
- Vaxa med polermaskinen och biltemas supervax, 36624

NÃ¥gra synpunkter pÃ¥ produktvalen?  ::)
En del tycker att man skall tvätta med isopropanol eller liknande mellan polering och vaxning. Vad tycker ni?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Fin bil
« Svar #7 skrivet: 18 september 2015, 17:17:34 »
Är bilen taskig i lacken så tycker jag du ska gå på med ordentligt artilleri direkt.

Avfetta hela bilen.

Tvätta hela bilen med svamp och shampo för att få bort all "skit".

Kör hela bilen med rubbing direkt.

Vaxa.

Tyvärr är röda bilar det sämsta som finns, de blir alltid fula i lacken - i synnerhet om man inte sköter dem väldigt noga.

Enda som hjälper är rubbing, allt annat är bortkastat arbete.

Är lacken riktigt risig fungerar inte ens rubbing, kanske ser den "ok" ut ett tag men den blir snart dålig igen, detta då lacken är kass på djupet.

Har fått några "röda" bilar att bli fräscha med rubbing, glöm inte vaxet som skyddar lacken efteråt.

Lackrengöring använder jag till att ta bort små prickar etc som fastnat i lacken och inte försvinner vid vanlig tvätt.
« Senast ändrad: 18 september 2015, 17:19:34 av karaff »
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Fin bil
« Svar #8 skrivet: 18 september 2015, 19:50:51 »
Att röda lacker var mindre bra förr är ju ingen tvekan.
Gäller det fortfarande med dagens röda lacker?
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fin bil
« Svar #9 skrivet: 18 september 2015, 20:10:43 »
Kör hela bilen med rubbing direkt.

Vaxa.

Uppfattat. Skall man tvätta med sprit efter rubbningar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Fin bil
« Svar #10 skrivet: 18 september 2015, 20:41:54 »
Många röda bilar är klarlackade eller att färgen innehåller mycket klarlack vilket gör att de inte oxideras.

Tvätta med sprit? Är du galen - spriten är till för invärtes bruk. ;)
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Fin bil
« Svar #11 skrivet: 18 september 2015, 21:49:32 »
Uppfattat. Skall man tvätta med sprit efter rubbningar?

Nej, det är knappast nödvändigt om du ska vaxa efteråt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Fin bil
« Svar #12 skrivet: 18 september 2015, 21:51:28 »
Att röda lacker var mindre bra förr är ju ingen tvekan.
Gäller det fortfarande med dagens röda lacker?

Det vet vi om 10 år. Om jag får gissa, så gissar jag att en del lacktillverkare har lyckats lösa problemen, åtminstone för vissa röda kulörer, men alla har inte gjort det än.
Under alla förhållanden är det nog precis som förr, att biltillverkarna har bättre koll på lackkvalitet än de firmor som levererar material för omlackering i efterhand.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Fin bil
« Svar #13 skrivet: 18 september 2015, 22:53:26 »
Jag har en granne som har en Volvo 945-98, som är röd och den är fortfarande blank och fin i lacken. Bilen är inte omlackerad utan original. Så tydligen har i varje fall Volvo redan 1998 lyckats lösa detta med oxiderade röda lacker.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fin bil
« Svar #14 skrivet: 19 september 2015, 08:12:30 »
Är det lacken som är problemet? Jag trodde det var lagren utanpå själva lacken som blev vita med tiden. När man polerar och rubbar så slipar man väl inte bort all klarlack för att komma åt lacken under?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!