Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumsgivare och termostater??  (läst 10328 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: i Värmlandsskogen
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rumsgivare och termostater??
« skrivet: 23 augusti 2004, 10:20:48 »
Får visa min totala okunskap, och vilja ha lite hjälp med mina funderingar över rumsgivare, som varmt rekommenderas av många här på forumet. Vilken är bästa placeringen om jag har en kamin i det största rummet, och hur blir temperaturen i t.ex. i förråd och garage vid eldning i kaminen. Kommer de utrymmena att kylas ned, så stor effekt går åt för uppvärmning när brasan slocknat.

Sedan ska ju termostaterna stå helt öppna, eller eventuellt plockas bort om jag förstått expertisen rätt. Om jag då vill ha en lägre temp i garage, förråd och troligen sovrum hur gör man då. Eller går det ha termostaterna kvar på sådana ställen. ???

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare och termostater??
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2004, 13:50:52 »
Rumsgivare centralt placerad, i en öppen planlösning. Brukar bli där man enklast får fram svagstömskabeln inte så kinkigt!!
Stödelda bara vid svinkyla kom ihåg detta!!!
Om vp ensam klara uppvärmningen då har du bedrövlig utväxling mot tidigare vedeldning.
Om du vid vp drift utan elpatron eldar upp 10 kwh ved minskar du elförbrukningen med max 3 kwh!!!!
Mycket väsen för lite ull om man säger.
Men om det är så kallt så tillskottet behövs, då tjänar du som förr 1 kwh ved sparar 1 kwh el.

Ok att strypa där man vill ha svalare.
Nog är det väl oxå ok om det blir lite svalare i garage o förråd när du eldar i kaminen.

En kompis föräldrar satte in VP i fjol höst, rumsgivaren satte vi runt hörnet nära hans vedspis!!!
jag var dit flera gÃ¥nger i vintras och det funkade sååå bra.  Trots att gubben sitter pÃ¥ en stol vid köksspisen och matar in vedträd hela tiden. han vill ha 25-27 grader!!!
Jag har bara vridit ned känsligheten pÃ¥ rumsgivaren lite sÃ¥ inte det ska bli frost i sovrum o badrum  ;D ;D
Prylarna är Thermia villa 7.5 och deras rumsgivare där tempen kan justeras.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Rumsgivare och termostater??
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2004, 14:23:53 »
Visst kan man låta termostaterna strypa i de rum där man vill ha svalare, men ett bättre sätt är att strypa flödet till dessa radiatorer/rum. Det sitter en manuellt inställbar grundflödesventil på de allra flesta radiatorkoppel.

I enstaka rum kan du låta temostaten sitta kvar.

Även på Nibes värmepumpar kan man låta rumsgivaren ändra värmepumpens börvärde mer eller mindre, normalt sett så ändrar rumsgivaren börvärdet på framledningstempen med 3 grader för varje grads avvikelse på den faktiska rumstemperaturen.
Detta kan du dock ändra så att den justerar börvärdet med mellan 1-6 grader, i de fall du tänkt stödelda med braskaminen så kan det vara lämpligt om den bara ändrar 1-2 grader för varje grads rumstemperaturavviklse som uppstår.

Ännu hellre, sälj braskaminen och veden till högstbjudande. Eller gör som Bertil säger, elda bara när det är så kallt att VP:n inte orkar utan hjälp av tillskottsel.

/Rickard

Utloggad HenkeBoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare och termostater??
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2004, 07:43:41 »
Har samma fundering, då jag har både vedspis och braskamin (för mysfaktorns skull...)

Men jag funderar på sätta in rumstemp.givare med extern givare som minbegränsar golvvärmetemperaturen.

På så sätt så kanske det inte blir lika stora svängningar i temperatur?
Det lär bli varmt när man eldar, men hellre det än att det blir svinkallt då brasan slocknat!

/Henke

Utloggad perra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: i Värmlandsskogen
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare och termostater??
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2004, 09:08:12 »
Vet någon om det finns trådlösa rumsgivare, en av offertlämnarna påstod det.

Men nu verkar det som att det är något jag drömt. Kanske han menade Thermia Online systemet?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare och termostater??
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2004, 10:54:45 »
HenkeBoy

Det lär bli varmt när man eldar, men hellre det än att det blir svinkallt då brasan slocknat!

va lugn rumsgivaren sköter ju sÃ¥ du INTE ska fÃ¥ kallare än du önskat  ;D förövrigt inte varmare heller.
det brukar bli så att när du eldar blir det lite svalare i rum med stängd dörr.
Men eldar man så att det är för varmt där man vistas, då är det bara skönt om det är svalt i sovrummet när man lägger sig. Efter ett tag så är allt som vanligt.

MEN kom ihåg vad jag skrev om stödeldning, det är inte nån vits så länge som VP klarar behovet utan spets.
Vem vill elda upp 4 vedträn och utfallet motsvarar ett vadträ!!! så kul är det inte med vedhuggning, jag eldade i 20 år så jag vet.
Köper man veden dÃ¥ är det "Ebberöds bank" man förlorar pÃ¥ varje vedträ man pular in. Köp för 200:- kbm fÃ¥ ut en besparing pÃ¥ ca 100:-, dé é ingé bra  8)
Har man egen/gratis ved dÃ¥ är det bättre affär att sälja veden o lÃ¥ta pumpen göra jobbet.  
Enda gÃ¥ngen det är nÃ¥n vits med stödeldning det är när det finns spetsbehov, dÃ¥ har man (ungefär) samma besparing som förr vid vedeldning, nämligen att ett vedträd motsvarar ett vedträd.  Trot om ni vill  :o :o :o

Jag har en kompis som har 400 kvm boyta o flera hundra hektar skog, han jobbar dessutom i skogsbranschen, han ledsnade på att hugga 60-80 kbm ved varje år.
Han kör VP på 25 kw sen 10 år. Veden säljer han istället, det är bättre affär. För 10 år sen dimensionerade man VP för nära 100% effekttäckning, elpannan går in tidigast vid -25 grader.
Stödeldning för honom skulle kosta pengar inte spara pengar  :o :o :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Rumsgivare och termostater??
« Svar #6 skrivet: 24 augusti 2004, 16:03:13 »
alldeles rätt, eldning när du har VP är bara motiverat när du vill slippa att elpatronen går in vid kyla. Och inte att förglömma mysfaktorn.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare och termostater??
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2004, 20:07:21 »
ME

JorÃ¥ lite myseldning är helt ok, även att ha vid strömavbrott  ;D
men om man eldar upp säg 20 kbm/år. Då är det bättre att sälja 15 kbm till högstbjudande.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Rumsgivare och termostater??
« Svar #8 skrivet: 25 augusti 2004, 08:56:45 »
Klantigt skrivet av mig :(  Eldning är som sagt bara motiverat VID :

1. Elavbrott.
2. Mysfaktorn skall höjas ;) .
3. vid kyla då VP inte klaras sig utan tillskotts el.

hoppas det blev bättre.

(fast kan du sälja 20 kbm ved så kanske du kan ta lite tillskotts el och göra dig en hacka på det)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad HenkeBoy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare och termostater??
« Svar #9 skrivet: 25 augusti 2004, 15:19:36 »
va lugn rumsgivaren sköter ju sÃ¥ du INTE ska fÃ¥ kallare än du önskat  ;D förövrigt inte varmare heller.

Men värmepump i kombination med golvvärme borde väl vara ett rätt långsamt system, vilket (vad jag tror) inte hinner med att värma upp igen när strålningsvärmen från braskamin och vedspis gjort sitt!?
Det känns som att värmesystemet kan bli en aning svajjigt.


Men detta är bara mina spekulationer, jag har inte färdigställt värmesystemet ännu, så det är väl bara avvakta. Men när jag ändå lägger nya golv överallt så lägger jag in VP-rör för att kunna trä ner golvgivare senare om det behövs.

/Henke

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare och termostater??
« Svar #10 skrivet: 26 augusti 2004, 11:44:33 »
HenkeBoy

Du har väl en "lätt" golv konstuktion.
Ingjuten golvvärme är riktigt trög.

Du ska väl bara myselda eller hur, osså vid svinkyla.

Se till sÃ¥ du  har justeringsmöjlighet pÃ¥ rumsgivaren eller som nIBE ett vred pÃ¥ VP. Inge kul om man ska in i datorn sÃ¥ fort man vill ändra lite.
 DÃ¥ kan du ju höja lite när du eldar dÃ¥ kallnar ju inte golven  pga övertemp !!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Rumsgivare och termostater??
« Svar #11 skrivet: 27 augusti 2004, 20:49:37 »
Om det nu är så att man vill elda för att spara tillskottsel, varför inte köpa en mekanisk enkel rumsgivare som man kan ansluta på tillskottsblockeringen på pumpen (finns på både Nibe och IVT).
Då kommer enbart tillskottet gå ur men VP:n fortsätter att gå.

Finns för 198 spänn på Clas Ohlson.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare och termostater??
« Svar #12 skrivet: 28 augusti 2004, 00:08:33 »
Blockera tillskottet låter vettigt.
På Thermian har jag monterat på en vippbrytare, i styren fanns det plintar för just det, stopp av tillskott.

Men kom ihåg blockera aldrig tillskottet när ni är bortrest, tillskottet räddade mig när brinepumpen skar ihop.
Kom hem o enbart tillskottet gick för fulla segel, utan det hade det nog frusit ihop hela skiten.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Rumsgivare och termostater??
« Svar #13 skrivet: 29 augusti 2004, 08:34:43 »
På nibe ansluts en mekanisk till/från-termostat mellan plint 1 och 3 för att blockera tillskottet.

Alternativt en vanlig brytare som man själv kan bestämma över...

Jag använder den funktionen när jag värmer poolen, man vill ju inte värma poolen med eltillskott  :o
(det sköts i mitt fall av ett relä som växlar vid värmebehov i poolen)

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare och termostater??
« Svar #14 skrivet: 01 september 2004, 09:16:53 »
Citera
va lugn rumsgivaren sköter ju sÃ¥ du INTE ska fÃ¥ kallare än du önskat   förövrigt inte varmare heller.

I en manual (minns inte med säkerhet vilket av de 5 vanliga fabrikaten av berg VP) sades att rumstermostatens uppgift var att begränsa värmetillförsen när utetermostaten är huvudgivare. Det tolkar jag som så att om rumstermostaten placeras i det varmaste rummet (kanske det soldränkta rummet eller det myseldade rummet) så kan VP:n stängas av och det kan bli svalt i andra rum om det är så att huset har liten värmetröghet.
Men har huset lagom värmetröghet kan rumstermostaten stoppa onödiga starter  när utomhustermostaten kallar pÃ¥ värme under kalla nätter.



SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!