Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justering returventil Wirsbo, tre frÃ¥gor  (läst 6876 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreashj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Justering returventil Wirsbo, tre frågor
« skrivet: 20 december 2005, 20:34:56 »
Hej, var precis nere och tog bort provtryckningsmanicken och skruvade i slanagna i pushen, lyckan är fullkomlig :) Den nya plattan gjöts igår och jag funderar på att köra igång golvvärmen lite försiktigt.  Finns det några problem med att köra golvvärmen direkt after att betongen stelnat?

Pushen är en Wirsbo 15N med bypass.

Hur ska jag justera returventilen på den kosta slingan?
Slinga 1 är på 90 meter (inkl 15 meters transportsträcka, dvs rummet ligger ca 7,5 meter bort från pushen. Rummet är på 20 kvm och jag fick in 70 meter 20mm slang). I rum 1 ska det så småningom läggas 15mm parkett. Vad blir högsta tillåtna framledningstemp om parketgolvet max får uppnåp 27 grader?

Slinga 2 är 58 meter (samma rum som VP och fördelare). I rum 2 ligger klinker sedan två månader. detta rumt värms även av själva VP.

Hur många varv ska jag öppna slinga 2 från stopp för att få en jämn fördelning?

Wirsbos installations papper är rena grekiskan för mig.

Har sen tänkt att VP ska få styra temperaturen i mina två rum i källaren, efter att jag finjusterat med handrattarna.



/A
 
« Senast ändrad: 20 december 2005, 20:39:16 av andreashj »
IVT HT+ C9, bypass, 170 m aktivt, Stockholm.
130 kvm med radiatorer och 40 kvm golvvärme (suterrängplan). Hus i lättbetong från 50-talet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Justering returventil Wirsbo, tre frågor
« Svar #1 skrivet: 21 december 2005, 16:59:31 »
ang betongen.. tänker du vattna den? kör man värme när den "brinner" bör du vattna liite mera.
Annars lite försiktigt är nog ok.
Lugnast kanske att vänta några dygn.

Ang strypning du märker snabbt  vilken returtemp du fÃ¥r, sen märker du ocksÃ¥ om det blir för varmt i nÃ¥t rum. Den korta fÃ¥r du strypa rejält.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad andreashj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justering returventil Wirsbo, tre frågor
« Svar #2 skrivet: 21 december 2005, 20:05:53 »
Tack Bertil. Jag fick samma råd från fler håll ang betongen, så nu har jag skruvat handvredet i botten på den slingan. På betongen har jag lagt plast så den torkar sakta.

Vad är din erfarenhet av injustering av golvvärmefördelaren. Ska man först strypa på returen när handvreden är max öppna? När tempen är bra så använder man ev handvreden för finjustering? Eller grovjusterat man bara fördelningen av de två slingoprna med returen på den korta slingan och sköter sen resten med handvreden?
/Andreas
IVT HT+ C9, bypass, 170 m aktivt, Stockholm.
130 kvm med radiatorer och 40 kvm golvvärme (suterrängplan). Hus i lättbetong från 50-talet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Justering returventil Wirsbo, tre frågor
« Svar #3 skrivet: 21 december 2005, 20:12:19 »
Börja strypa pÃ¥ returen när handvreden är max öppna? När tempen är bra sÃ¥ använder du eventuellt  handvreden för finjustering. PÃ¥ den där ritningen du hade frÃ¥n Wirsbo kan det stÃ¥ ett värde för varje returratt.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad andreashj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justering returventil Wirsbo, tre frågor
« Svar #4 skrivet: 21 december 2005, 21:55:40 »
Det är denna push jag skruvar på:
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Broschyrer/Onlinex_Golvvxrme/5_40_021016.pdf

Som jag förstår finns fyra inställningsparametrar:

1) Integrerad reglerventil, styr hur stor andel av returflödet från golvvärmeslingorna
som går tillbaka till sekundärkretsen respektive
till primärkretsen

2) självverkande termostat, med givare monterad efter cirkulationspumpen, styr framledningstempen.

3) Handvred för varje slinga

4) Returventil för varje slinga

Tågordningem vid injustering är dock fortfarande något oklar för mig...

/Andreas
IVT HT+ C9, bypass, 170 m aktivt, Stockholm.
130 kvm med radiatorer och 40 kvm golvvärme (suterrängplan). Hus i lättbetong från 50-talet.

Utloggad andreashj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justering returventil Wirsbo, LÃ¥g framledningstremp
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2006, 16:30:25 »
Tar upp dennatråd igen. I det stora rummet på 21 kvm har nu betongenm brunnit klart och jag har skruvat på golvvärmen. Denna slinga som är längst (90m) är fullt öppen. Slinga två som är på 58 meter är strypt på returen (öppnad ca 2,5 varv från stängd). termostaten står fullt öppen (på max).

Mitt proiblem är att framledningstempen inte kommer över 26 grader. VP priducerar ca 34-40 grader just nu. Resultatet är att temperaturen i det stora rummet ligger på ca 16 grader.

Går bypassen att justera eller är det den "Inbyggda reglerventilen" som ska justeras.
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Broschyrer/Onlinex_Golvvxrme/5_128_020419.pdf

Blir inte riktigt klok på alla justeringsmöjligheter...
IVT HT+ C9, bypass, 170 m aktivt, Stockholm.
130 kvm med radiatorer och 40 kvm golvvärme (suterrängplan). Hus i lättbetong från 50-talet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!