Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken luft/vatten är bäst  (läst 28731 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
Vilken luft/vatten är bäst
« skrivet: 15 december 2005, 15:43:36 »
Jag undrar vilken luft/vatten som är bäst på marknaden
IVT greenline HE C7

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken luft/vatten är bäst
« Svar #1 skrivet: 15 december 2005, 15:52:57 »
Tja, råd och rön har ju testat några för nåt år sen. Tror IVT.s fick bäst betyg då. Jag tror att de flesta större märken har liknande prestanda och de är nog hyffsat bra alla, förutsatt att de är rätt dimensionerade.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken luft/vatten är bäst
« Svar #2 skrivet: 15 december 2005, 15:57:30 »
som antytts i andra trÃ¥dar tror jag tex alltsÃ¥ inte pÃ¥ Sanyo CO2 pÃ¥ 4,5 kw när man hade en tidigare förbrukning pÃ¥ tex över 3 kbm olja eller över 30000 kwh. Jag fattar inte hur en seriös installatör kan föreslÃ¥ detta alternativ i mÃ¥nga fall. 

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Vilken luft/vatten är bäst
« Svar #3 skrivet: 22 december 2005, 20:24:18 »
Började fundera på en luft/vatten pump i våras. Under sommaren hade jag 3 olika märkes försäljare hemma, IVT, Nibe, samt CTC, för att titta, räkna och lämna offert.
Har även två goda vänner som har hyfsade kontakter gällande värmepumpar.
Försäljarna pratade sig såklart var och en varma för sitt, där var bra och dåliga parametrar med var och en. Pratade där efter med vännerna, och fick då beskedet, att den som var mest pålitlig, ställde till minst bekymmer, var IVT, i mitt fall då en Optima 700 – 290 A/W – Rego 800. Strykas under bör, att det gäller sedan IVT bytte programvara senast, då till Program 2.40 revision 4. Jag har kört min anläggning snart 3 månader med varierande väder, storm, underkylt regn, lite snö, ute temp från över 10 plus till närmare 9 minus, och den har fungerat mycket bra, jag är väldans nöjd. Vi kan ju läsa här på detta utmärkta forum, att vad gäller samtliga av de stora tillverkarna, så är det skit ibland, och rosenrött ibland. Vad man får för förslag, det beror såklart på vem man frågar. Men så här långt i alla fall, så kan jag med gott samvete rekommendera dig en IVT Optima.
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Vilken luft/vatten är bäst
« Svar #4 skrivet: 22 december 2005, 20:55:03 »
Har själv en IVT Optima, som framgÃ¥r av min profil. Den funkar bra, jag är  nöjd. Som jag skrivit tidigare i detta forum, tror jag att de andra svenska märkena, Nibe, CTC och Thermia, är lika bra, jag kan inte bedöma vilken som är bäst. Vad som är viktigast är att du hittar en duktig och seriös installatör, som tar ansvar för sitt arbete. Det var väl närmast därför som jag valde IVT, installatören är kyltekniker och hade tidigare hjälpt mig med min gamla Völundpump..

SÃ¥ mitt rÃ¥d, efter att ha läst de flesta inläggen här pÃ¥ forumet,  är att välja en svensktillverkad pump, installerad av en duktig installatör, som är beredd att ta ansvar för installationen. Av inläggen här pÃ¥ forumet att döma, sÃ¥ undvik Sanyo och Nordic och andra "uppstickare".
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken luft/vatten är bäst
« Svar #5 skrivet: 22 december 2005, 21:36:01 »
Hallå,

Jag har en Sanyo CO2 och är efter ett antal månader rätt nöjd med pumpen. Det var flera faktorer som spelade in i beslutet, som storleken och ljudnivån på utedelen, märket (Sanyo anser jag vara kvalitet), att pumpen faktiskt ger mer eller mindre konstant uteffekt - vilket gör att man får besparing även då det är smällkallt. Jag räknar egentligen inte med att behöva mer än 4,5kW tillskott vid något tillfälle då pumpen är i drift. Om man köper en "vanlig" L/V så har man ju ordentlig överkapacitet vid några plusgrader för att sedan tappa i uteffekt. Hög uteffekt bör rimligen ha ett samband med ljudnivån...

Det finns som jag ser det några huvudsakliga nackdelen med pumpen:
1) Troligen rätt få installatörer som förstår pumpens funktion och eftersom manualen är "knapphändig" så måste man ha visst intresse för att lyckas med sin installation.
2) Som många påtalat är uteffekten endast 4,5kW - så om man tror att pumpen att pumpen i sig kommer att fungera utan stöd av elpatron så har man missförstått vad man köpt.
3) Ny teknik (CO2).

Avseende de 2 första kan man ju inte riktigt ställa VPn till svars. Den 3e punkten får vi väl se hur det blir med, men vågar man inget - vinner man inget heller.

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Vilken luft/vatten är bäst
« Svar #6 skrivet: 22 december 2005, 22:14:56 »
Håller så klart med Sture i resonemanget ang installatör.
Har man oturen och får tag på en icke kompetent installatör, ja då spelar valet av pumptillverkare mindre roll, blir nog skit villket som.
Själv hade jag litte känningar på området, och en leverantör lokalt, så min installation gick smidigt.
En hyfsat lokal installatör är nog en fördel, då kan man personligen knacka dom på pannan, om dom inte sköter sina åtaganden :-)

Måste även ge bgn en poäng i "vågar man inget-vinner man inget", ligger så klart en del sanning i det.

Själv tillhör jag kategorin "vill ha både livrem och byxhängsen", resonemanget är bra för det mesta, men såklart missa man säkert en del.
En tryggve typ med andra ord .-)
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad Markus O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken luft/vatten är bäst
« Svar #7 skrivet: 22 december 2005, 23:12:59 »
Håller så klart med Sture i resonemanget ang installatör.
Har man oturen och får tag på en icke kompetent installatör, ja då spelar valet av pumptillverkare mindre roll, blir nog skit villket som.
.....

Kan bara instämma.
Min CO2 installatör hade inte riktigt koll på läget och placerade en temperaturgivare fel.
Detta ledde i sin tur till att VPn uppträdde väldigt märkligt.

Med mycket tid och hjälp av bla bgn här på forumet identifierades felet.

Nu verkar det fungera (peppar, peppar....)

/Markus

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken luft/vatten är bäst
« Svar #8 skrivet: 23 december 2005, 03:34:04 »
I ett hus med mekanisk frånluftsventilation utan återvinning skulle jag hellre sätta in comfortzone:s frånluftsvärmepump, då slipper du utedelen, men har lika hög uteffekt vid kallt väder som på de flesta luft/vattenvärmepumparna. (4-5 kW)

Nu var det ju inte det den ursprungliga frågan gällde, men i den typen av hus tycker jag att de har ett vinnande koncept.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

mango

  • Gäst
mango
SV: Vilken luft/vatten är bäst
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2006, 19:56:11 »
Hej
Jag anser att Euronoms Exoair tillhör dom bästa.
Den pumpen körs imot en ack.tank och man kan därför
koppla in alternativa uppvärmningssystem.
Jag kastar själv ut min Autoterm/Ivt och monterar in en
Euronom Exoair(www.Euronom.se).
Ken ej rek.Sanyo co2.
Den såldes av ahlsell som nu antagligen kommer att sluta sälja
pumpen för att det var för mycket krabb med den.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken luft/vatten är bäst
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2006, 14:09:29 »
Sanyo CO2 är nog ett bra litet system (med vissa tillverkningsfel), men....

Den är ju förtusan en 4kW pump, som vid -7 grader kanske ger 2 - 2,2 kW. Detta kan man inte värma ett hus med, på långa vägar. Speciellt inte om man skall värma varmvattnet oxå!

Jag skulle inte tveka ett ögonblick att köpa den, som komplement till min nuvarande L/L. Men priset är totalt vansinnigt. Den kan ge besparingar som för en god L/L pump och kanske prissättas till 20.000kr. Lägg sedan till 10-15.000kr  för varmvattens-värmningen på sommaren. Och möjligheten att koppla den till befintliga vattenradiatorer.

Det skulle kanske ge ett acceptabelt pris på 35.000kr. Inte 85.000kr som några betalat idag!
« Senast ändrad: 18 januari 2006, 14:52:51 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad knalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SV. BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • SolfÃ¥ngare och värmepumpar ä mitt liv.
SV: Vilken luft/vatten är bäst
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2006, 14:37:43 »
När jag valde mitt alternativ för två år sedan gällde följande:
Jag har en solfångaranläggning med 1000 l tank, så pumpen skulle dockas till tank. Vid detta tillfället var det fortfarande ett visst motstånd att köra värmepump mot tank, men nu har ju de flesta lärt sig detta. :-\ CTC Ecoair tog just då fram en styrning för att köra pump mot tank mm. Har en av de första 25 styrningarna, som kom ut. Viss risk att vara först, men allt har varit OK. Jag är helnöjd med mitt alternativ. Svärsonen har även CTC Ecoair (8 KW) och kör den mot CTC elpanna. Han rev ut oljan. Min installatör har också skaffat samma vp, ja en 8 kw (eget bruk) och en 11 kw(hyresfastighet). Ecoair'en får alltså godkänt av oss. ::)
« Senast ändrad: 18 januari 2006, 14:48:48 av knalle »
Villa på 125 kvm (1 1/2-plan) byggår 1970.
Solfångare 10 kvm och ack.tank 1000 l. Eco Air 105 dockad till tanken. Carrier 42 fläktkonvektor.
Golvvärme i hobbyrum och förråd ( 20 kvm ).

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken luft/vatten är bäst
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2006, 15:49:44 »
Larryd,

Jag börjar på allvar tro att du inte är påläst. Det är en 4,5kW pump, som lämnar 4,5kW ner till -20 grader. Räkna lite på detta för vanliga villor (<30000kWh) och du skall se att besparingen hamnar runt 50% av värme+vv, alltså säg ca 12 000 kronor. En bergvärmeVP spar kanske 70%, alltså säg 16000kr.

Om om då luft-vatten VP får kosta 35 000 kronor så får bergvärmen kosta 1,33 gånger så mycket= ca 45 000 kronor. Detta lär du inte ens kunna köpa själva markvärmepumpen för. Och då säger jag till dig, lycka till. Det skall bli intressant att höra om dina förhandlingar när du i framtiden köper en ny panna.

Jag delar din uppfattning att man inte skall slänga ut nya och fungerande utrustningar för att sätta in kompletta luft-vatten eller bergvärme, i många fall är det säkerligen svårt att få ekonomi i detta. Men, jag tror inte att rationella människor agerar på det sättet.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken luft/vatten är bäst
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2006, 13:06:35 »
Bgn,

Jag vet inte hur du gör investeringskalkyl. Men om du sparar 14.000kWh/år (eller 12.000kr/år), så har du betalat av investeringen efter drygt 7 år. Då räknar jag inte med någon räntekostnad, men istället oförändrat elpris. Ej heller har jag räknat med någon reparationskostnad eller service under 7 år.

Jag tror att efter cirka 8 år har din CO2 pump gjort sitt, och teknik-utvecklingen inom värmepumpområdet innebär att du funderar på att skaffa något nytt och bättre. Hela vinsten på anläggningen har du då i praktiken givit till Leverantören i ett för högt pris - jämfört med vad du sparat. I praktiken har du köpt en väldigt dyr värmepanna till huset.

Jag påstår absolut inte att alla bergvärmeanläggningar är lönsamma - långt därifrån. Men cirka 30-40% av anläggningen behöver inte skrivas av i kalkylen. Hålet i backen har ju i praktiken oändlig livslängd, och kan faktiskt innebära ett högre pris för kåken när du säljer den. Alltså pengarna tebaka!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Vilken luft/vatten är bäst
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2006, 13:22:37 »
Jag påstår absolut inte att alla bergvärmeanläggningar är lönsamma - långt därifrån. Men cirka 30-40% av anläggningen behöver inte skrivas av i kalkylen. Hålet i backen har ju i praktiken oändlig livslängd, och kan faktiskt innebära ett högre pris för kåken när du säljer den. Alltså pengarna tebaka!
Det vanligaste är väl att man i en lönsamhetskalkyl som privatperson ställer besparingen mot den finansiella kostnaden för olika alternativ. Då kan man givetvis inte bortse från utgiften för borrhålet.

Det är också felaktigt att påstå att borrhålet inte behöver skrivas av, dvs att det behåller sitt värde under hela sin livslängd. Ett borrhål har ett värde endast om det används för något vettigt, isolerat är det värdelöst. Att i detta fall bortse från avskrivningen innebär att man förutsätter att man för all framtid, dvs oändligt,  skall använda hålet för att utvinna värme.
« Senast ändrad: 19 januari 2006, 13:38:37 av Sture »
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!