Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Provtryckning (sprängning) av gamla sektionsradiatorer  (läst 8573 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag ska nu ge mig i kast med att provtrycka ett 10-tal 50-80år gamla radiatorer jag snodde av en kompis som la golvvärme. Förstått att man inte ska koppla slangen för då skjuter man dom även om dom är hela. Rörmokarn sa nåt om såpvatten och tryckluft, nu utgår jag från att jag inte ska koppla fullt stret med kompressorn och göra järnballonger så jag undrar om man kan köpa nå ventiler eller dylikt som man ställer på 1bar eller vad det nu ska provtryckas för? Gärna som med urgammal omkoppling kan dockas till elementen utan silvertejp och tuggummit :)

Sen min rädsla med gamla och även nya radiatorer är ju att dom ska explodera med vattenskada som följd. Rörmokarn min skrattade bara och sa nej dom exploderar inte dom börjar läka vid nån koppling eller böj såvida man inte ser rosthål eller stort läckage då man driftsätter dom. Antar att detta stämmer annars skulle ingen montera gamla element. Worst case så tömmer man 5-10 liter sa han sen har man inte tryck till elementet att pumpa ut mer. Eller så förstod jag det, vad han sa är en annan sak.

Är lite kluven men dom e snygga och dyra har jag märkt om man ska köpa nya likadana. Blir förmodligen att lämna in dom på blästring/sprutmålning så vill veta vilka det är värt besväret att försöka rädda.

Tack på förhand

/Mike
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Provtryckning (sprängning) av gamla sektionsradiatorer
« Svar #1 skrivet: 01 december 2012, 18:37:06 »
Jag satte in 8st radiatorer år 2000 här. De var provtryckta i fabrik till 13bar. Jag provtryckte systemet till 6 bar med tryckluft innan påfyllning. Vid provtryckning hittade jag läckage vid två konkopplingar som jag glömt att spänna.
1 bar låter lite med tanke på att säkerhetsventilen för ett slutet radiatorsystem brukar vara 2.5bar.
Säkerhetsventilens tryck x 1.5 eller högsta normala drifttryck x 1.5 är nog att rekommendera.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Provtryckning (sprängning) av gamla sektionsradiatorer
« Svar #2 skrivet: 01 december 2012, 18:45:40 »
Borde man inte kunna provtrycka med en vatten slang naturligtvis beroende på vilket vatten tryck man har.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Provtryckning (sprängning) av gamla sektionsradiatorer
« Svar #3 skrivet: 01 december 2012, 18:51:52 »
Om radiatorerna är så gamla som du säger så är det bara bra att "klämma till" med 5 eller 10 bar direkt med vattentryck
Luft ej tillåtet.
Den radiator som ger efter behöver inte monteras på nytt och orsaka vattenskada senare
Är de av plåt eller gjutjärn?
Alla radiatorer tar illa vid sig nångång under sitt verksamhetsperiod, särskilt om de är i ett öppet system...
« Senast ändrad: 02 december 2012, 06:56:35 av Mekaniker »
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Provtryckning (sprängning) av gamla sektionsradiatorer
« Svar #4 skrivet: 01 december 2012, 19:13:49 »
Mmmm tänk till nu!
6-8 bars tryck med luft ,,
Det är sjuka mängder luft som kan frigöras.
Ska man trycka med luft tror jag gränsen låg vid 0,2 bar . Därefter ändras regler och hur man går till väga..
Ska man trycka med luft är det min starkaste rekomendation att inte gå över 0,2 bar !!!!
Då är det bättre att trycka radiatorena med vanligt vatten tryck ur kranen ca 4 bar. .. Ca 400% över faktiskt drif tryck,,,
Cocacola
« Senast ändrad: 01 december 2012, 20:09:17 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Provtryckning (sprängning) av gamla sektionsradiatorer
« Svar #5 skrivet: 01 december 2012, 19:35:34 »
Jo han sa 1 bar drygt och såpvatten lite här och där för att se vart det bubblar/pyser. Vet inte vad jag har för vattentryck, har en brandpost i huset så antar jag inte har sämst i byn i alla fall. Men har jag 4-5bar är det bara köra med slangen rätt in? Plugga elemented och fullt stret. Lät enkelt så det gillar jag, börja med nå tryckluft känns bra mycket mer jobb och större chans att man missar nåt.
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Provtryckning (sprängning) av gamla sektionsradiatorer
« Svar #6 skrivet: 01 december 2012, 19:53:53 »
Fast luft läcker lättare än vatten antar jag. Luft är farligt att provtrycka med så kör med vatten slangen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Provtryckning (sprängning) av gamla sektionsradiatorer
« Svar #7 skrivet: 01 december 2012, 21:01:45 »
Klarar radiatorerna verkligen fullt vattenledningstryck? Är lite nyfiken själv med tanke på hur det är kopplat här i källaren...

Stora fina kulventiler på både tillopp och retur, mot VP och det slutna kärlet.
Gissa på vilken sida de har satt påfyllningen?

Inte för att jag är dum nog att testa vad som händer om man först stänger ventilerna och sen öppnar pÃ¥fyllningen (=fullt ledningstryck i systemet), men med barn i huset sÃ¥ vet man ju aldrig..  :P
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Provtryckning (sprängning) av gamla sektionsradiatorer
« Svar #8 skrivet: 01 december 2012, 21:54:43 »
En plåt radiator har klassificeringen pn6.
Max drift tryck 6 kg ,,,
Så ja den tål vatten trycket ur en tappkran
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Provtryckning (sprängning) av gamla sektionsradiatorer
« Svar #9 skrivet: 01 december 2012, 22:01:34 »
Även om en radiator skulle spricka så händer det inte mycket om den är vattenfylld.
Däremot om det är luftfylld.  help
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Provtryckning (sprängning) av gamla sektionsradiatorer
« Svar #10 skrivet: 02 december 2012, 01:22:49 »
Jo 8bars tryck i en 30kg järnklump blir en maffig handgranat. Nog för att jag ska riva garaget men hade inte planerat att göra det så. Försäkringsbolaget kan ha åsikter :)
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Provtryckning (sprängning) av gamla sektionsradiatorer
« Svar #11 skrivet: 02 december 2012, 02:34:12 »
Vatten komprimeras ju inte, så trycker man in några bar och nåt spricker så händer inte så mycket. Har du däremot luft under tryck och nåt ger vika så är det ganska många liter som helt plötsligt vill ut och du får en explosion.

Med andra ord: Skall du provtrycka så skall du göra det med vatten och inget annat.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Provtryckning (sprängning) av gamla sektionsradiatorer
« Svar #12 skrivet: 02 december 2012, 06:55:44 »
Vatten komprimeras ju inte, så trycker man in några bar och nåt spricker så händer inte så mycket. Har du däremot luft under tryck och nåt ger vika så är det ganska många liter som helt plötsligt vill ut och du får en explosion.

Med andra ord: Skall du provtrycka så skall du göra det med vatten och inget annat.

Jag har lagt till en rad om detta i mitt inlägg
Och jo, jag om någon borde ha det utskrivet hur man gör vid provtryckning
Var en del av arbetslivet genast efter armétjänstgöringen i några år
Kan någon gissa hur en luft-tank för dykare förbereds till provtryckning på 400bar?
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Provtryckning (sprängning) av gamla sektionsradiatorer
« Svar #13 skrivet: 02 december 2012, 07:36:53 »
Okej fixar nipplar och kör med slangen då får det gå som det vill, hellre dom pajjar på betongen i garaget än parketten på övervåningen efter ett tag i drift.
Tackarns för råden.
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Provtryckning (sprängning) av gamla sektionsradiatorer
« Svar #14 skrivet: 02 december 2012, 08:08:05 »
Jag har lagt till en rad om detta i mitt inlägg
Och jo, jag om någon borde ha det utskrivet hur man gör vid provtryckning
Var en del av arbetslivet genast efter armétjänstgöringen i några år
Kan någon gissa hur en luft-tank för dykare förbereds till provtryckning på 400bar?


Hur stort säkerhetsavstånd hade ni ?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!