Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ var den äntligen beställd, vilket underlag behövs för markstativet?  (läst 17031 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
Ja ha, då fick jag äntligen tummen ur och en Qheat660 är beställd. Valde även markstativ eftersom vi märkt att den gamla pumpen fortplantar sig lite med husstommen.

Hur gör jag på enklaste vis ett bra underlag för markstativet. Tänkte gå ut o börja med det idag. Iden är att gräva ur 10-15cm matjord, i med 0,18 eller 0,30, padda åt och sen lägga fyra plattor. Borde funka eller?

Kan tillägga att 660 var 1000:- billigare än en 630 skulle blivit, så det var ju inget att tveka på :)

« Senast ändrad: 01 september 2011, 15:58:47 av sutarn »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Plattor har en tendens till att kunna röra sig då benen på markstativen står på olika plattor.
Du bör gräva ut mer än 10-15cm matjord då det är mycket viktigt med underlaget !!
Kan du inte gjuta en liten platta istället ?

LÃ¥ter märkligt att  Q Heat 660 (FD35VABH)  skulle vara 1000:- billigare än Q Heat 630 (FD25VABH) med 5 Ã¥rs totalgaranti !!!!!
LÃ¥ter som nÃ¥gon har prissatt det fel dÃ¥ det inte stämmer överens med inköpspriserna pÃ¥ dom bÃ¥da eller sÃ¥ har nÃ¥gon köpt pÃ¥ sig alldeles för mÃ¥nga av modellen, men det gynnar dig som kund   ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
Plattor har en tendens till att kunna röra sig då benen på markstativen står på olika plattor.
Du bör gräva ut mer än 10-15cm matjord då det är mycket viktigt med underlaget !!
Kan du inte gjuta en liten platta istället ?

LÃ¥ter märkligt att  Q Heat 660 (FD35VABH)  skulle vara 1000:- billigare än Q Heat 630 (FD25VABH) med 5 Ã¥rs totalgaranti !!!!!
LÃ¥ter som nÃ¥gon har prissatt det fel dÃ¥ det inte stämmer överens med inköpspriserna pÃ¥ dom bÃ¥da eller sÃ¥ har nÃ¥gon köpt pÃ¥ sig alldeles för mÃ¥nga av modellen, men det gynnar dig som kund   ;)
Gjuta platta hinner jag inte skulle jag tro. Eftersom jag jobbar alldeles för mycket just nu. Hur gör man vanligtvis, gjuter man platta då?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Spika ihop en träram tar inte så lång tid
Dom flesta gjuter en platta, åtmindstånde min erfarenhet.
Den ska stå där några år så det är värt lite tid och svett att få det bra från början.
Börjar det luta åt fel håll så rinner inte vattnet ut som det ska vid avfrostningarna och hela utedelen kan bli som en igloo där isen trycker sönder en hel del.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
Spika ihop en träram tar inte så lång tid
Dom flesta gjuter en platta, åtmindstånde min erfarenhet.
Den ska stå där några år så det är värt lite tid och svett att få det bra från början.
Börjar det luta åt fel håll så rinner inte vattnet ut som det ska vid avfrostningarna och hela utedelen kan bli som en igloo där isen trycker sönder en hel del.
Ja det kanske jag skulle göra då iaf. Hur djupt behöver man gräva ur när man gjuter då och hur stor behöver jag göra plattan?

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
Gräva ut 30cm, i med makadam, padda åt, spika en form av typ formplyfa, armering, i med cement?

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
eller måste jag gräva ur 1meter typ o fylla upp med grus? Ser i så fall ett helvetes arbete framför mig då marken här är typ stor sten, stor sten och åter sten.
« Senast ändrad: 01 september 2011, 18:08:05 av sutarn »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Hur mycket du behöver gräva oavsett stora markstenar eller för att gjuta en platta beror helt på markförhållanderna och det är svårt för någon på forumet att ge ett säkert svar på.
Har du storsten i mängder så bör du kunna köra paddan på dessa först för att trycka till dom innan markduk och bärlager.

Plattan brukar jag rekomendera att vara 1m bred, 60cm djup och ca 10cm tjock
Plattan bör vara åtmindstånde 15cm från grunden och helst ska den luta svagt framåt så vattnet rinner från huset.
FÃ¥r man allt vatten mellan plattan och husgrunden sÃ¥ är risken stor att isen som bildas frÃ¥n plattan till husgrunden fortplantar ljud vilket inte riktigt är tanken med att placera den pÃ¥ markstativ  ;)
Man kan även ställa ett skivmaterial,takpannor eller liknande lutandes mot fasaden så vattnet rinner framåt.

Med tanke på snömängden som varit senaste vintrarna så bör man välja markstativ som är 60cm höga eller mer.
Norrllänningarna vet om detta dÃ¥ dom är vana vid snömängderna som mer kom som en chock för oss i mälardalen  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
ok.. ja ja, jag får gräva så djupt det går då. För det går inte att isolera bort tjälen istället. T.ex om jag lyckas gräva 40-50cm, sen bärlager och sedan lägga frigolit eller liknande som jag sedan gjuter på?

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
Ja ha, då fick jag äntligen tummen ur och en Qheat660 är beställd. Valde även markstativ eftersom vi märkt att den gamla pumpen fortplantar sig lite med husstommen.

Hur gör jag på enklaste vis ett bra underlag för markstativet. Tänkte gå ut o börja med det idag. Iden är att gräva ur 10-15cm matjord, i med 0,18 eller 0,30, padda åt och sen lägga fyra plattor. Borde funka eller?

Jag gjorde som du tänkt och det har fungerar kanon med 4 st 50x50 plattor, lägg bara plattorna så benen står någorlunda mitt på.
Nu vet jag inte vad din väger men min väger 135 kg.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
Jag gjorde som du tänkt och det har fungerar kanon med 4 st 50x50 plattor, lägg bara plattorna så benen står någorlunda mitt på.
Nu vet jag inte vad din väger men min väger 135 kg.
Det skulle ju vara den smidigaste lösningen helt klart....

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Enklast möjliga lösning, precis som du har planerat.....bör fungera alldeles utmärkt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Om du använder plattor istället sÃ¥ var uppmärksam första mÃ¥naderna med att kolla lutningen med ett vattenpass lite dÃ¥ och dÃ¥  sÃ¥ det inte blir nÃ¥got knas med avrinningen.
Garantierna täcker inte skador som orsakas av att markförhållanderna ställt till det .

Det är inte alltid den enklaste lösningen som är den bästa i det långa loppet
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Varje vår kan/bör man kolla huruvida pumpen står i våg, stadigt.

En gjuten platta rör sig/lutar - det är min erfarenhet, så det gör ingen större skillnad......
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Alla olika varianter kan börja luta och speciellt om underarbetet är dåligt utfört.

Men om jag ska gå på felanmälnignar där utedelen blivit som en igloo så är det 99% som har trädgårdsplattor.
Av den anledningen rekomenderar jag alltid gjuten platta, underarbetet är dock mycket viktigt oavsett vad man väljer.
Större risk att någon av dom 4 plattorna rör sig mer än dom andra än en gjuten platta.
Då utedelen rör sig litegrann blir den som en mini vibra.

Ska sluta tjata om betongplatta nu här  ;D
Sparar det tjatet till mina egna kunder  ;)


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!