Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: InstallationsfrÃ¥gor vattenmantlad kamin...  (läst 8632 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jpa666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Installationsfrågor vattenmantlad kamin...
« skrivet: 14 juni 2011, 21:36:05 »
Hej!

Sitter och spånar på värmesystemet till vårt hus som vi förhoppningsskull börjar bygga nästa år.
Det blir med största trolighet ett Villa Varm hus på 1 plan på 165 kvm.
Som uppvärmning skall vi ha solpaneler samt vattenmantlad kamin. Till detta en 750 liters ack. tank med en 9 kW elpatron.
Tänkte att rören till/från kaminen skall gå isolerade upp ifrån kaminen,över vinden samt ner till ack. tanken i tvättstugan,ca 15 meter.
Som styrning till kaminen så funderade jag på att ha en ladomat 21 i tvättstugan men efter att ha läst installationsbeskrivningen på den så står det att den skall stå så nära kaminen som möjligt samt max rörlängd är 6 m.
Hur gör man då? En vanlig villapannacirkulationspump som startar/stoppar på rökgastempen eller vad?

J P-A
Nibe EVP 270 med 2020-8
Egenhändigt installerad sommaren 2008!

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Installationsfrågor vattenmantlad kamin...
« Svar #1 skrivet: 14 juni 2011, 22:33:06 »
I laddomaten finns redan cirk-pump. Laddomat 21 har i motsats till tex laddomat 10 en backventil som tillåter en viss självcirkulation, vilket kan vara bra ifall det blir strömavbrott, men det förutsätter då att du inte drar rören såsom du tänkt. Tilloppet till tanken bör gå högt upp inunder taket och returen tillbaka vid eller i golv och ju närmare kaminen tanken står ju bättre fungerar det.

Utloggad jpa666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Installationsfrågor vattenmantlad kamin...
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2011, 22:50:37 »
I laddomaten finns redan cirk-pump. Laddomat 21 har i motsats till tex laddomat 10 en backventil som tillåter en viss självcirkulation, vilket kan vara bra ifall det blir strömavbrott, men det förutsätter då att du inte drar rören såsom du tänkt. Tilloppet till tanken bör gå högt upp inunder taket och returen tillbaka vid eller i golv och ju närmare kaminen tanken står ju bättre fungerar det.

Jo,det jag misstänkte... omöjligt att få till returen på ett snyggt sätt inomhus men man skulle kanske kunna gjuta in ett rör i plattan.....
Nibe EVP 270 med 2020-8
Egenhändigt installerad sommaren 2008!

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Installationsfrågor vattenmantlad kamin...
« Svar #3 skrivet: 15 juni 2011, 07:32:53 »
Om du ska bygga nytt så ska du givetvis planera in allt så du slipper utan påliggande rör. Försök ställ det som ett krav när du ska beställa huset. Att det ska ingå.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Installationsfrågor vattenmantlad kamin...
« Svar #4 skrivet: 15 juni 2011, 08:26:41 »
Har en vedpanna med laddomat 21 rören är dragna som dom ska vara och det funkar inte att elda vid strömlöst så den funktionen tror jag du kan bortse ifrån koppla in ett batteri och en inverter så klarar du dej utan ström om du vill. Ska du värma huset med elpatron ? för på vinter lär inte solen ge mycket eller tänker du elda hela tiden Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installationsfrågor vattenmantlad kamin...
« Svar #5 skrivet: 15 juni 2011, 11:10:29 »
Du kommer nog att trötta ganska snabbt om du skall värma hela huset genom att elda i en kamin i 'finrummet'. Men, som komplement till en luft/vatten-värmepump skulle det kunna funka.
Om man vill värma huset med ved så skall man satsa på en riktig vedpanna i ett riktigt pannrum. Förutom att man slipper bära runt veden inomhus så slipper man springa och lägga i småpinnar hela tiden, utan man kan göra ett stort inlägg med halvmetersved.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jpa666

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Installationsfrågor vattenmantlad kamin...
« Svar #6 skrivet: 15 juni 2011, 12:50:13 »
Du kommer nog att trötta ganska snabbt om du skall värma hela huset genom att elda i en kamin i 'finrummet'. Men, som komplement till en luft/vatten-värmepump skulle det kunna funka.
Om man vill värma huset med ved så skall man satsa på en riktig vedpanna i ett riktigt pannrum. Förutom att man slipper bära runt veden inomhus så slipper man springa och lägga i småpinnar hela tiden, utan man kan göra ett stort inlägg med halvmetersved.

Jo,jag får nog överge tanken om solpaneler... det kostar tyvärr mer än det smakar. Systemet jag tänkt mig går på över 145000 och det är för mycket.
Blir nog en L/V-värmepump,en 750 l. Ack tk samt en vattenmantlad kamin.
L/V pumpen skall endast ladda den övre hälften av tanken.

Nibe EVP 270 med 2020-8
Egenhändigt installerad sommaren 2008!

Utloggad JohanEO

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Installationsfrågor vattenmantlad kamin...
« Svar #7 skrivet: 16 juni 2011, 20:06:45 »
Jag drog rör i plattan mellan min kamin och tank i tvättstugan,  ca 7m. Använder Termovar laddpaket med 25-60 pump (ser ut som en Laddomat 21 men jag tror det är kraftigare pump). Funkar väldigt bra. Inga problem med dÃ¥ligt flöde, tvärtom. I plattan är det 28mm plus-prisolrör som ligger i det mellersta cellplastskiktet.
Villa, 2-plan, 174m2
Uppvärming: Trasig Nibe 360 dockad till 500L ackumulatortank. Vattenmantlad kamin. Golvvärme i gjuten platta på bottenvåning, radiatorer på övervåning. Planerar just nu för LVVP och solvärme.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Installationsfrågor vattenmantlad kamin...
« Svar #8 skrivet: 16 juni 2011, 21:08:22 »
Jag drog rör i plattan mellan min kamin och tank i tvättstugan,  ca 7m. Använder Termovar laddpaket med 25-60 pump (ser ut som en Laddomat 21 men jag tror det är kraftigare pump). Funkar väldigt bra. Inga problem med dÃ¥ligt flöde, tvärtom. I plattan är det 28mm plus-prisolrör som ligger i det mellersta cellplastskiktet.

Funkar det vid strömlöst också Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Installationsfrågor vattenmantlad kamin...
« Svar #9 skrivet: 17 juni 2011, 13:06:39 »
Smurfen,  din backventil kanske kärvar? Har iofs bara 1 m frÃ¥n en 17 kw:s kamin och fram till tanken men flödet räcker gott o väl till om man stänger pumpen.Har inte provat med stormeldning men med normal trivseleldning gÃ¥r det bra.

Utloggad JohanEO

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Installationsfrågor vattenmantlad kamin...
« Svar #10 skrivet: 17 juni 2011, 22:31:26 »
Funkar det vid strömlöst också Sc:,h.

Jag har ingen själcirkulation, det skulle bli för krångligt att dra de varma rören högt från kaminen genom flera rum till tanken. Blir det strömavbrott vilket händer extremt sällan där jag bor och jag samtidigt eldar så går en SYR-ventil in och kyler kaminen. Har man inte kommunalt vatten så får man väl sätta in en batteribackup till pumpen istället.
« Senast ändrad: 17 juni 2011, 22:33:02 av JohanEO »
Villa, 2-plan, 174m2
Uppvärming: Trasig Nibe 360 dockad till 500L ackumulatortank. Vattenmantlad kamin. Golvvärme i gjuten platta på bottenvåning, radiatorer på övervåning. Planerar just nu för LVVP och solvärme.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Installationsfrågor vattenmantlad kamin...
« Svar #11 skrivet: 17 juni 2011, 23:02:05 »
Smurfen,  din backventil kanske kärvar? Har iofs bara 1 m frÃ¥n en 17 kw:s kamin och fram till tanken men flödet räcker gott o väl till om man stänger pumpen.Har inte provat med stormeldning men med normal trivseleldning gÃ¥r det bra.

Vilken backventil finns det sån på 21an Sc:,h har aldrig fått strömavbrott när jag eldat men har börjat elda utan ström och det gick inte alls fick plocka ur en termisk ventil för att det skulle cirkulera nu är ju min panna på 40 kw men ger nog inte det utan fläkt men din kamin ger väl inte 17 kw till vattnet heller ? Men nu har jag elverk och pannan på stickkontakt så nu lär jag inte bli utan ström igen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Installationsfrågor vattenmantlad kamin...
« Svar #12 skrivet: 18 juni 2011, 12:37:39 »
Jag har själv ett VillaVarm-hus på ~235m2, uppvärmt med kökspanna, vilket funkar utmärkt förutom att kökspannan (Wamsler K158) har dålig v-grad till vattnet.

Jag skulle satsa på en Klover pelletskammin (http://www.klover.it/en/prodotti/pellet/0/des/0/pellet-fire-place/6/inserto-pellet-fire-place.html), då får du värme & mys. De har en svensk återförsäljare som jag inte kommer på namnet på.

När jag får loss lite pengar tänker jag köpa en dylik!
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!