Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?  (läst 24490 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« skrivet: 14 april 2011, 23:06:12 »
Iden är säkert inte ny men.. Här på forumet verkar det finnas många med oanade kunskaper/ eller kunskapen att vaska fram info.

Min undran/ tanke är hur mkt skulle våra skatter öka utifall lokaltrafiken vore helt avgiftsbefriad ?
Tanken skulle vara att det skulle gälla hela landet. Här i Sthlmstrakten har jag för mig att man belastas genom landstingsskatten ?
Vet ej vad som gäller i övriga landet.

Beroende på kostnaden ser i alla fall jag flera fördelar.
Mindre trängsel på vägarna (köer)
Bättre miljö. Fler åker kollektivt. Mindre utsläpp ifrån biltrafiken.
Nya arbetstillfällen. Nyanställningar bussförare osv.
Bra reklam. Ur ren turistsynpunkt.
Osv...
Naturligtvis skulle det säkert krävas stora investeringar vad det gäller inköp av nya bussar osv men i slutändan kanske det till å med skulle skapa  jobb på scania eller volvo.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #1 skrivet: 14 april 2011, 23:31:13 »
har du funderat på varför folk tar bilen istf bussen?

för min del handlar det inte om att bussen är dyrare än bilen......

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #2 skrivet: 14 april 2011, 23:31:48 »
Kom plötsligt på en stor förlorare..Svenska Staten, minskade intäckter drivmedelsskatt plus moms...

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #3 skrivet: 14 april 2011, 23:40:14 »
Jag kan bara tala för egen del rabalder. Har själv inte åkt buss på 4 år. Mitt arbete går inte direkt hand i hand med att frakta maskiner å matriel med bussen.
Men det var ju inte riktigt vad frågan gällde... Onekligen åker ju många människor kollektivt. Jag skulle kunna tänka mig att dra ett strå till stacken genom höjd skatt (naturligtvis finns det en smärtgräns) för att få lyxen att slippa köer å parkeringselände. Plus miljötänket.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #4 skrivet: 14 april 2011, 23:49:31 »
Men varför ska du o jag betala för att pelle o lisa som redan åker buss idag för att det passar?

Jag betalar idag redan för att slippa åka buss och ser ingen anledning till att jag skulle betala mer.

Ska det vara lika förutsättningar så betyder det även gratis färdtjänst för alla med körkort...

Why not, kostnaden för min del ligger nog på ung 100.000/månad i så fall.....betalar du detta? :D

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #5 skrivet: 15 april 2011, 00:02:12 »
Att åka kollektivt är ju billigt. Jämfört med bil alla fall.

En snittbil bil med snittresväg landar väl på ca 60 000 per år all-inclusive.

Fler bostäder som ligger nära där jobben finns är nog enda lösningen. Det är inte en pengafråga det är en bekvämlighetsfråga.

Men visst skulle vissa typer av förbrukning gå ner utan tvekan. Typ man tar bilen till ett ställe som man kan ta buss bara för att man normalt sett åker bil och därmed inte har ett busskort. Osv.

Staten har ganska bra metoder för att beskatta den fosila delen av bilismen och dessa kan och kommer säkerligen öka med tiden. Så vitt jag förstår har vi i sverige redan i dag väldigt höga miljöskatter och det är ju bra!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #6 skrivet: 15 april 2011, 00:04:00 »
Självklart pröjsar jag det rabalder du kan väl skicka dina bankuppgifter till Nigeriabrev/lurad. com så löser vi det.  ;)

Vi betalar för så mkt konstiga saker i det här landet.. Bla avgångsvederlag till misslyckade personer inom vattenfall osv..

Nu när regeringen har inlett samarbete med MP så lär nog det komma nya pålagor vad det gäller el/drivmedelsskatter allt i miljöns namn.
Så min tanke med frågeställningen vad helt enkelt att få fler att åka kollektivt så att miljömålen skulle uppnås.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #7 skrivet: 15 april 2011, 00:14:53 »
Vore det inte bättre att se till så att det fanns kolektivtrafik istället som passade våra behov.
Själv skulle jag kunna åka kollektivt till jobbet, totalt 7,5h restid samt att jag skulle komma 2h försent samt behöva gå 1h för tidigt. Så varför skulle jag betala gratis kollektivtrafik?

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #8 skrivet: 15 april 2011, 00:27:24 »
Rabalder du skulle kunna ta jobbet som bussförare å naturligtvis få ta hem bussen efter passet. Som förmån   *roflmao*
Nu har vi löst det.
Naturligtvis är det som du säger att tillgängligheten måste öka.

Kan nog tänkas att dina siffror ang bilanvändandet kan stämma David.
Däremot är jag inte lika positiv som du till "miljöskatterna" Bilen är en kassako som skall kramas ur till sista droppen allt i miljöns namn.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #9 skrivet: 15 april 2011, 07:05:19 »
Kollektivtrafik fungerar bara i tätorter.
Även vi här i norr betalar för att andra skall kunna åka buss, via landstingsskatten, och antagligen via kommunala skattsedeln.

Skulle lokaltrafiken byggas ut, avgångarna förtätas, och alla erbjudas gratis kollektivtrafik skulle det nog kosta ungeför lika mycket som att ersätta all kärnkraft med sol, vind, våg eller vattenkraft.

Varje år.  ???
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #10 skrivet: 15 april 2011, 08:08:25 »
99-100% av dom som åker buss hemma hos mig är skolbarn/ungdomar som redan har resorna betalda av skattemedel. Centralt i kommunen finns det säkert några fler jobbpendlare, men förmodligen kostar biljetthanteringen med tillhörande kringsystem mer än biljettintäkterna från det fåtal som betalar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #11 skrivet: 15 april 2011, 08:10:42 »
99-100% av dom som åker buss hemma hos mig är skolbarn/ungdomar som redan har resorna betalda av skattemedel. Centralt i kommunen finns det säkert några fler jobbpendlare, men förmodligen kostar biljetthanteringen med tillhörande kringsystem mer än biljettintäkterna från det fåtal som betalar...


det låter som norrland
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #12 skrivet: 15 april 2011, 08:55:29 »
För ett par år sedan kostade kollektivtrafiken i Stockholms län 11 miljarder kr/år varav resenärerna betalade 54 %. Nolltaxa och oförändrad trafiknivå skulle då behöva betyda 5 miljarder i ökade skatter.

Men oförändrad trafiknivå är inte realistiskt. Antalet resenärer kommer att öka och det medför ökade kostnader och andra problem. Tunnelbanan är i mitt tycke överbelastad i rusningstrafik, vet inte hur man skall kunna öka kapaciteten där.

Såg en studie där man räknade med att biltrafiken i Stockholms län skulle minska med bara 5 % om nolltaxa infördes. Kan inte bedöma realismen i det men jag tror att många i praktiken är tvungna att ta bilen till arbetet. Det skall lämnas barn på dagis också och annat.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #13 skrivet: 15 april 2011, 09:10:40 »
99-100% av dom som åker buss hemma hos mig är skolbarn/ungdomar som redan har resorna betalda av skattemedel. Centralt i kommunen finns det säkert några fler jobbpendlare, men förmodligen kostar biljetthanteringen med tillhörande kringsystem mer än biljettintäkterna från det fåtal som betalar...


det låter som norrland

Södra norrlands kustland, inte allt för glesbefolkat...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 629
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vad skulle det kosta om all lokaltrafik vore gratis ?
« Svar #14 skrivet: 15 april 2011, 18:44:42 »
ungfär som jag tänker om järnvägen, lägg kostnaden för rälsen på biljetten i stället för på min skatt. Jag vill ju knappast ha jättefina tåg o sen inte kunna använda de ändå.

Ska man bygga nått ska det vara snabbtåg mellan orter med godsvagnar som kan ta bilen med, och så drar man in en slang med värme via sidorutan vid färd. Typ pendling mellan Göteborg-Borås. Funkar ju tokdåligt att åka nu om man ska jobba. Många bilar är firma bilar med verktyger o annat i och måste ha bilen vid jobb. Jag hade plättlätt åkt tåg om det var samma pris som att åka bil och det funnis bilvagnar
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 661
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!