Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Givarfel eller vad?  (läst 9816 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
Givarfel eller vad?
« skrivet: 30 oktober 2009, 12:54:12 »
Har en AWYZ14LBC som sitter i en nybyggd och välisolerad träningssal på 100 kvm (12m*8m) på en ovanvåning med snedtak och en genomsnittlig takhöjd på ca 3,5m. Innerdelen är placerad ovanför fönstren på 2,5m höjd på ena kortsidan som ligger i norr och är den enda vägg med fönster i lokalen (tot 5kvm glasyta 3-glas energi). På andra kortsidan finns en innerdörr ut till resten av lokalen där det även finns 3 pax-fläktar. Det finns två tilluftsventiler på samma vägg som nocrian och en tilluftsventil i andra delen av lokalen som är 110kvm med ett antal smårum.

Under hösten har jag kört pumpen på läge "heat" och fläktläge "auto", men får väldigt varmt i förhållande till vad jag ställer in den på. Kör nu på 18 grader och har mellan 21-22 i bortre änden av lokalen (12 meter från pumpen) när lokalen varit folktom i 18 timmar. Hur funkar egentligen tempinställningen på min maskin? Var och hur mäter den? Är det rimligt att jag får såpass mycket varmare än det värde jag ställer den på eller kan min pump ha någon defekt?
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Givarfel eller vad?
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2009, 13:18:21 »
Hej, tycker min Bosch har liknande symptom, vi kör den på 18gr och blir ca 20-21 inomhus, om lokalen är folktom stora tider, kör den på timerfunktionen..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Givarfel eller vad?
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2009, 14:34:26 »
Hej, tycker min Bosch har liknande symptom, vi kör den på 18gr och blir ca 20-21 inomhus, om lokalen är folktom stora tider, kör den på timerfunktionen..

/A.

Jag, kör, min, pump, också, på, 18 ºC, får nästan, 21 ºC, inne.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Givarfel eller vad?
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2009, 18:06:05 »
Misstänker ibland att kalluft rasar ned från övervåningen i trappan och lurar pumpen..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Givarfel eller vad?
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2009, 18:22:29 »
Skulle tro att dina problem blir mindre om du kör fläkten manuellt på en högre hastighet.
Rikta luftriktaren nedåt mer eller mindre maximalt om du inte redan har det.

Ett litet bastips för att få maximal värmspridning är att på strategiska ställen i lokalen hänga upp remsor av toapapper eller annat "lättflyktigt" material.
Justera sedan fläkthastighet och luftriktare tills du ser på pappersremsornas rörelser att du får bra luftcirkulation i hela lokalen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Givarfel eller vad?
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2009, 18:25:00 »
Kör alltid fläkten på högsta läget, och på natten på läge 1 eller autoläget, tror som sagt att det är kallraset från övervånigen som lurar pumpen..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Givarfel eller vad?
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2009, 18:29:06 »
Kör alltid fläkten på högsta läget, och på natten på läge 1 eller autoläget, tror som sagt att det är kallraset från övervånigen som lurar pumpen..

/A.

Jag anser att du har helt fel, istället skulle jag vilja säga, kör på hög fläkthastighet när lokalen inte används, och ställ ned hastigheten när lokalen används för att slippa buller/drag.
Jag gissar att det inte tränas så mycket på nätterna...

Dessutom tror jag inte att man i en (publik) träningslokal kan lämna fjärrkontrollen vind för våg, utan jag tror att mitt förra tips är det som gäller, ställ in den på högsta möjliga fläkthastighet (utan för mycket drag eller störanade buller) och justera luftriktarna för optimal luftcirkulation i lokalen.

Göm sedan fjärrkontrollen om du vill spara ström.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Givarfel eller vad?
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2009, 18:39:33 »
Hemma kör jag alltid högsta läget på fläkten, och nattetid på låg fläkt, men skulle inte direkt vilja ha 21-22gr i träningslokal, och det när den är folktom! 21-22 gr och folk som tränar, drar lätt iväg och blir 25gr! Luften känns nog inte allför fräsch skulle jag tro, skulle föredra 17gr i tom lokal.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Givarfel eller vad?
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2009, 18:44:08 »
Än en gång, mina råd bygger på den erfarenhet jag har av gemensamma lokaler, det GÅR INTE att lämna en fjärrkontroll tillgänglig, det slutar alltid med att den:
1. Går sönder
2. Nån stänger av den (för att "det är för vamt") och glömmer starta den när de går hem.
3. Nån ger järnet, "för att det är för kallt"
4. Nån ställer den på kyla, för att det är "åt helvete för vamt"
5. Alla ovanstående i kombination beroende på okunskap....

Därför: Försök hitta en temp, och ett driftsläge som fungerar någorlunda för alla, och göm/lås in fjärrkontrollen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad manche

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
SV: Givarfel eller vad?
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2009, 20:03:00 »
Har du tittat så att genomföringshålet till pumpen är tätat ordentligt med fogskum?
Annars kan det komma in kall luft och lura pumpen....
Enplansvilla i närke på 140kvm med 4 meter takhöjd i vardagsrummet.
Sanyo SAP-CRV123EHN installerad dec 2004(har själv bott i huset sen hösten 2007)
Förbrukning 2008- 14500kwh
Ny elmätare inst. 2008-11-25
Förbrukning 081125-091125  12951kwh

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Givarfel eller vad?
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2009, 21:43:43 »
Tack för alla era svar!

1. Ska kolla genomföringshålet nästa gång jag är där.

2. Det bedrivs bara instruktörsledd gruppträning i lokalen så det är ingen som tallar på fjärren.

3. Har inte riktigt fattat hur fläktinställningarna funkar. Verkar inte som att det är fasta nivåer, utan mer fungerar som "maxnivå"? När jag kör på nivå 4 så verkar fläkten ofta gå i en betydligt lägre hastighet. Så jag har inte riktigt förstått skillnaden mellan att köra nivå 4 och auto. Någon som vet?

4. Under pass så kör vi på läge dry eller cool beroende på utetemp och antal deltagare. Vi kör oftast på "super quiet" under passen. Jag är grymt imponerad av hur effektiv pumpen är i dry och cool även i super quiet läge...

5. Är det smart att ha pumpen avstängd under natten och dagen fram tills verksamheten drar igång igen vid femtiden på eftermiddagen? Utanför träningssalen har vi reception, behandlingsrum, omklädningsrum osv och där har vi vanliga element och dessa borde ju gå mer om jag stänger av pumpen under nätterna? Det blir ju för omständigt att springa runt och sänka alla element på kvällen innan vi stänger.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Givarfel eller vad?
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2009, 23:16:21 »
Det stämmer att du inte kan tvinga fläkten att gå i en viss hastighet, utan bara bestämma maxnivån. ( I värmedrift.)

Mvh/ Göran


Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad anno69

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Givarfel eller vad?
« Svar #12 skrivet: 31 oktober 2009, 09:54:58 »
Hejsan!

Har inte hunnit labba så mycket med de olika inställningarna på Norican men ska försöka komma med lite tips och tankar..

Skippar dom frågor jag inte kan bidra så mycket med..

Fråga 3.
Nu kör jag mest på "eco" mode och fläkten på auto, vilket jag tror(ljudnivåmässigt) sett motsvarar nivå 2 på fläkten. Har oxå dragit upp fläkten till 4 bara på test, men inte fått någon nämnvärd ökning..såvida jag inte ökat tempen med 1-2 grader, då jäklar blir det drag :D.
Kanske är så att känner den av att aktuell teperatur är uppnådd så trycker den inte ut mer än vad som behövs? Såvida man inte bara kör fläkten för att cirkulera luften.

Fråga 4
Kan bara hålla med om att "Superquite" är smidig snabbfunkion och funkar riktigt bra! Cool och Dry har jag inte använt ännu!

Fråga 5.
Dom flesta här på forumet säger att det inte lönar sig ekonomiskt att slå av pumpen på dagarn för att slå igång den igen på em, eller att sänka tempen under dagtid ett par grader... För då måste du snabbt höjja tempen till önskad grad och det i sin tur kan ta mer energi än om den står på hela tiden...

I ditt fall är träningslokalen på ca 100m2, med en volym på ca 350m3(hög takhöjd), vilket motsvarar ca 146m2 i ett vanligt hus!

Kanske idé under natten låta pumpen värma hela byggnaden, dvs slå av elementen på den admin delen när den stänger ner för kvällen, för att vid behov slå på något element på morgonen.
Lite omständligare ja, men mera kostnadsefektivt skulle jag tro!

//A

1 plans hus med öppen planlösning på 90kvm, byggt -79, beläget på Värmdö.
12cm i väggarna och 18 i golv/tak. Renoverad/skumisolerad nu i somras!

Nyinköpt en Mitsubishi FH25 Sept 2013!

Köldrekord -42,4 grader (24 februari 2010 i Arvidsjaur, hade då en Fujitsu Nocria 14)

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Givarfel eller vad?
« Svar #13 skrivet: 31 oktober 2009, 12:22:40 »
Tack för nya svar som väckte lite nya funderingar:

6. Eco mode? Har uppfattat att pumpen går på 70% effekt i det läget. Men vad får detta för praktiska konsekvenser? Att den inte klarar producera värme i lika sträng kyla? Eller att den inte klarar att värma lika stor area? Vår lokal ligger på västkusten och genomsnittstempen under nov-mars brukar ligga runt 1-2 grader plus. Under minus 10 blev det en natt förra året.

7. Hur funkar "auto"-mode på fläkten? Hur känner den av vilken fläktnivå som bör köras? Och återigen vad blir skillnaden att köra maxnivå på fläkt eller "auto"?

8. Hur mycket påverkas värmepumpens termostat av att jag har element igång i den administrativa delen av lokalen? Det är 12 meter från pumpen till dörren ut till resten av lokalen och ytterligare 2 meter till närmsta el-element. Det är två paxfläktar igång på natten i omklädningsrummen längst bort i lokalen som drar luften åt samma håll som pumpens fläkt puttar luften. Jag har trimmat in elementens termostater att hålla 20 grader och i träningssalen håller alltså nocrian 21-22 grader när den är inställd på 18 grader. Min tanke är att med hjälp av frånluftsfläktarna och nocrians fläkt så ska så mycket värme som möjligt läcka ut genom dörren till reception och omklädningsrum och att elementen bara ska gå in och stötta vid behov. Är detta rätt tänkt eller gör elementen att pumpen jobbar mindre?
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad anno69

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Givarfel eller vad?
« Svar #14 skrivet: 31 oktober 2009, 13:35:53 »
Hej igen!

Fråga 6.
Läste oxå här på forumet att den då bara går på 70% effekt i läge "eco" mode.
Vi har haft flera dygn med -3 till -12 sammanhållande och med en dipp till -18 ena natten och absolut inga problem med att hålla värmen i huset med eco mode och inställning 22 ºC.
Utan tvekan är det här en pump som kan prestera Thumbsup


Fråga 7.
Vet inte exakt hur den funkar under auto mode..antar att den känner av och inte trycker ut mera än vad som behövs...?. Max fart på fläkten används mera om du ska värma upp lokalen från t ex 14 till 22 grader på kort tid, högre luft flöde fördelar varmluften snabbare i huset och längre bort...

Fråga 8.
Iom att givaren sitter i inomhusdelen på pumpen, och elementen i angränsande rum och dessutom i "motvind" så ska dom inte påverka pumpens termostat om dom slår igång och avger värme.
Jag tycker det är rätt tänkt av dig!

//A


1 plans hus med öppen planlösning på 90kvm, byggt -79, beläget på Värmdö.
12cm i väggarna och 18 i golv/tak. Renoverad/skumisolerad nu i somras!

Nyinköpt en Mitsubishi FH25 Sept 2013!

Köldrekord -42,4 grader (24 februari 2010 i Arvidsjaur, hade då en Fujitsu Nocria 14)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!