Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pulserande tryckstötar i duschblandaren.  (läst 6361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elmuppo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Pulserande tryckstötar i duschblandaren.
« skrivet: 08 oktober 2009, 08:49:02 »
Hej alla,

Som nybliven husägare med frånluftsvärmepump och nyfiken på teknik i allmänhet har jag hittat detta forum. Huset och varmvatten värms av en Nibe 310 P kompletterad med en elektrisk vvb Nibe Eminent för extra kapacitet till bubbelbadet.

Vid en temperatur över 55 grader på varmvattnet uppstår kraftiga pulserande (fem i sekunden eller så) tryckstötar när man vrider på vattenflödet i duschblandaren som är en FM Mattson serie 9000. Minskar man flödet till väldigt lågt eller ökar värmen till olidligt varmt duschvatten minskar tryckstötarna och kan upphöra helt. När det var som värst hade vi ca 65 grader på varmvattnet. Efter att ha sänkt Eminenten till ca 50 grader har de pulserande tryckstötarna nästan upphört. Man kan provocera fram tryckstötarna genom att ha fullt flöde och vrida termostatblandarens värmereglage fram och åter mot allt kallare vatten även vid så låg temperatur som 50 grader på varmvattnet.

Fenomenet uppkommer inte om man tappar vatten ur handfat och diskblandaren. Ej heller i duschen på övervåningen som har en liknande termostatblandare. Jag har bytt backventilerna på bägge duschblandarna efter inrådan av lokal VVS-butik. Men problemet kvarstår.

Visst kan vi leva med lägre temperatur på varmvattnet det är inga problem för vi har ju hyffsad volym men det känns inte rätt att sänka temperaturen för att kringå problemet. Jag misstänker att det är något knas med regleringen inne i själva duschblandaren och att det är duschblandaren som skapar tryckstötarna. Men innan jag köper ny blandare eller byter reglerpaket vill jag kolla lite med er på forumet om någon råkat ut för likande problem och hur ni löst det.

1.5 plans LB-hus frÃ¥n 1984. 170 m2 i Kalmar. NIBE FIGHTER 310P + LLVP Chofu Ra-0929pvxu (Citcop). Elvärmegolv i tvÃ¥ badrum +  eloljeradiatorer pÃ¥ övervÃ¥ning.

Total elförbrukning värme + hushållsel för två vuxna och en tonåring.

2009: 14 000 kwh
2010: 17 000 kwh (jämra kall vinter)
2011: 16 000 kwh (också jämrans kall vinter)

Utloggad LeadSlead

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Pulserande tryckstötar i duschblandaren.
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2009, 12:23:08 »
Är inte det där en säkerhetsblandare, den skall väl reglera/stänga av om det kommer för hett vatten in precis som du beskriver att den gör. Se till att du har en blandingsventil som är rätt inställd för att undvika skållningsrisk så försvinner säkert detta fenomen.

http://www.fmmattsson.com/pdf/trycksaker/bad_sv_web.pdf
« Senast ändrad: 08 oktober 2009, 12:26:34 av LeadSlead »

Utloggad Elmuppo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Pulserande tryckstötar i duschblandaren.
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2009, 14:18:29 »
Nja, den stänger ju inte precis av. Den pulserar kraftigt. Stänger av gör den om kallvattnet faller bort.

Tekniska data FM Mattson 9000
Blandaren är avsedd för:
Kallvatten min 5°C - max 25°C.
Varmvatten min 50°C - max 80°C.
Vattentryck min 50 kPa - max 1000 kPa.

Den borde inte uppföra sig på det viset vid 60-65 grader.
1.5 plans LB-hus frÃ¥n 1984. 170 m2 i Kalmar. NIBE FIGHTER 310P + LLVP Chofu Ra-0929pvxu (Citcop). Elvärmegolv i tvÃ¥ badrum +  eloljeradiatorer pÃ¥ övervÃ¥ning.

Total elförbrukning värme + hushållsel för två vuxna och en tonåring.

2009: 14 000 kwh
2010: 17 000 kwh (jämra kall vinter)
2011: 16 000 kwh (också jämrans kall vinter)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Pulserande tryckstötar i duschblandaren.
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2009, 18:09:31 »
Hej!
Det sitter små backventiler i blandaren, blandaren brukar bli lite aggresiv om dom läcker.
Dom kostar inte många kronor och är lätta att byta.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Elmuppo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Pulserande tryckstötar i duschblandaren.
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2009, 09:37:38 »
Har bytt backventilerna i bägge blandarna utan resultat.
1.5 plans LB-hus frÃ¥n 1984. 170 m2 i Kalmar. NIBE FIGHTER 310P + LLVP Chofu Ra-0929pvxu (Citcop). Elvärmegolv i tvÃ¥ badrum +  eloljeradiatorer pÃ¥ övervÃ¥ning.

Total elförbrukning värme + hushållsel för två vuxna och en tonåring.

2009: 14 000 kwh
2010: 17 000 kwh (jämra kall vinter)
2011: 16 000 kwh (också jämrans kall vinter)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Pulserande tryckstötar i duschblandaren.
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2009, 10:30:04 »
Har bytt backventilerna i bägge blandarna utan resultat.

synd! då är det nog termostatdelen i blandaren som kärvar, lite dyrare att byta....

Prova att smörj med armaturfett, jag har ifs aldrig lyckats få termostaten att fungera igen när den väl börjat krångla, men enligt vissa så ska det kunna gå.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!