Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Viessmann ?  (läst 10184 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Viessmann ?
« Svar #15 skrivet: 02 april 2004, 11:35:43 »
Jag  har hört av nÃ¥gon, kommer ej i hÃ¥g av vem,att om du har golvvärme  sÃ¥ kan du behöva öka borrdjupet 15-25% pga att du tar ut mer energi ur hÃ¥let.

för att hamna helt galet  detta borde vara i en annan trÃ¥d!

(tror att den var ngn vp's säljare på en mässa)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad insuinsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Re:Viessmann ?
« Svar #16 skrivet: 02 april 2004, 16:40:17 »
????????????? När började golvvärme ta mer energi än radiatorer? Någon som vet varför detta råd givits?

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Viessmann ?
« Svar #17 skrivet: 02 april 2004, 18:15:41 »
Citera
mer energi ur hålet

Dvs andelen energi från hålet ökar och andelen energi från sladden minskar. pga av att COP ökar.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

admin

  • Gäst
admin
Re:Viessmann ?
« Svar #18 skrivet: 02 april 2004, 18:51:22 »
T.ex en Nibe 1510-7 ger 7 kW uteffekt vid 50 gaders framledningstemp (radiatorsystem), men den ger 8.5 kW vid en framledningstemp på 35 grader (golvvärme).

Detta medför således att det bör tas i beaktande vid dimensionering av borrhålet.

Den kräver naturligtvis mer energi ur borran för att kunna ge den högre uteffekt som den ger vid 35 graders framledning.

OK?

/Rickard

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Viessmann ?
« Svar #19 skrivet: 02 april 2004, 22:42:46 »
DÃ¥ var det som jag misstänkte  8)


Är det något som de som lämnar offert brukar ta i beräkning ?

(Har bara hört det (om jag inte mins fel) av en CTC representant. )
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Rolf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Re:Viessmann ?
« Svar #20 skrivet: 03 april 2004, 00:20:24 »
Bertil !
Finns det fler och kanske viktigare parametrar än COP-värden? Kolla tillverkarnas datablad säjer Du. Är dessa reklam broschyrer helt tillförlitliga eller finns det oberoende granskare av effekter?  Vad är det som gör att Nibes konstruktörer lyckas bäst när det gäller COP-prestanda? Varför är inte övriga tillverkare kapabla till  cop-värden pÃ¥ 4,8 ?  Fast eller flytande kondensering ? betyder det ngt i sammanhanget ? Kan Du förklara skillnaden? Vilket är "bäst" ?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Viessmann ?
« Svar #21 skrivet: 05 april 2004, 00:51:31 »
Rolf!
COP anges nuförtiden vid två olika temperaurer fram till elementen/golvvärmen 35 resp 50 grader resp +-0 grader på kalla sidan (brine). Förr angavs det vid 40 grader.
Fast kondensering då jobbar vp, som tex en oljepanna startar alltid vid en viss temp o stoppar vid en annan. tex mellan 70 och 80 grader. Sen shuntar man ut det som behövs för tillfället.
Flytande kondensering då jobbar pumpen "runt" ett börvärde som räknas ut av styrdatorn beroende på utetempen, det för att få lagom temp inne...
tex vid +-0 ute behöver jag 30 grader fram till elementen, då går pumpen så mycket att genomsnittet på tempen blir 30 grader!!
NIBE har inte elförbrukningen till cirkulationspumparna med, det måste man själv ta med, därav jättehöga värden.
Apropå ärlighet, jag tror inte tillverkarna törs fuska med siffrorna. Däremot avrundar dom till en decimal, där finns det utrymme för lite jox.
För dom som inte tror det går att påverka hur effektivt en VP jobbar så kan man ju titta på äldre pumpars COP (verkningsgrad), och nya moderna pumpar. NIBE har ingen lång historik, men tex Thermia och IVT har äldre modeller med betydligt sämre verkningsgrad än idag!!!
Helt säkert kommer morgondagens pumpar att krama mera värme ur marken, det kan jag ta "gift" på.... Det är ju det som är produktutveckling!!!

ME::: Det skall du ange till inst, har du golvvärme eller jättestore radiatorer måste borran va djupare. men besöker inte inst. och han anger fel temp i kalkylen då kan det gå snett... både en genomsnittlig framledning och en maximal framledning brukar anges i kalkylen... tillsammans med en massa andra variabler, som oxå är "gissningar"
Därav kan offertar se helt olika ut vad avser storlek på pump men även på borrdjup vid exakt lika pump!!!!!!
Kalkyler är inget annat än kvalificerade gissningar, en del tror det är säkra siffror som ett bokslut, men det är ju en budget och den kan ju gå åt helvxxxx hur mycket som helst, om siffrorna är fel. Talesättet skit in skit ut gäller verkligen för kalkyler. lusläs och pressa dom på vilka variabler dom använt och varför, jämför dom om du har olika offerter.....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Enebybergsbo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Re:Viessmann ?
« Svar #22 skrivet: 05 april 2004, 20:59:10 »
Om jag har förstått det rätt (jag är nybörjare på det här), så är fördelen med Viessmanns att de har två kompressorer, där en eller två kan arbeta samtidigt. Detta ger möjlighet till extra effekt under riktigt kalla dagar.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Viessmann ?
« Svar #23 skrivet: 06 april 2004, 22:43:02 »
Citera
Talesättet skit in skit ut gäller verkligen för kalkyler. lusläs och pressa dom på vilka variabler dom använt och varför, jämför dom om du har olika offerter

Jo du Bertil jag pressade dom, och bad att dom, räknade på andra siffror. Tyvärr kommer jag inte nu ihåg exakt vad dom svarade, men det var allt från att det var så man räknade förr, typ att så kunde man inte räkna....osv. . Och jag kom fram till att kalkyler är Statistik i övrig... Dom kan visa vad dom vill.

Borrdjup och sådant var det ingen större skillnad på och alla var på besök. (ett pusslande med tider så det heter duga).

Sedan borrade jag det maximala djupet som borraren tog på sig att göra . (vill inte ha två hål) Och det hade blivit djupre om jag fått bestämma.

Jämfört med vissa offerter så var det 20%+ på hålet :)

tilläggas kan att jag inte har golvvärme eller stora radiatorer.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Viessmann ?
« Svar #24 skrivet: 06 april 2004, 22:52:44 »
ME!
Kul alltsÃ¥ är det nära nu...          
Inte många som kollar runt lite innan, bra! att inte köpa "grisen i säcken"
Lycka till!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Viessmann ?
« Svar #25 skrivet: 06 april 2004, 23:02:45 »
Hmmm... har jag skrivit så otydligt.... (får nog skärpa mig)

Jag har haft min CTC EH 8.5 i drift sedan början pÃ¥ januari 2004.  :)  

Och den fungerar UTAN några problem!!!

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!