Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Viessmann ?  (läst 10146 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rolf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Viessmann ?
« skrivet: 29 mars 2004, 20:50:14 »
Är det någon som har erfarenhet av Viessmanns berg-
värmepumpar? Dom har tydligen inga kompaktsystem utan har separata varmvattenberedare och acctankar.

Mååta

  • Gäst
Mååta
Re:Viessmann ?
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2004, 17:24:50 »
Jag har fått offert på en Viessmann kompaktvärmepump med namnet Vitocal 343. Den har inbyggd varmvatenberedare med volymen 250 liter. Dessutom finns det möjlighet att koppla en solfångaranläggning till den.

PDS

  • Gäst
PDS
Re:Viessmann ?
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2004, 06:17:45 »
Det stämmer Viessmann har både seperata vp Vitocal 300 eller kompaktmodellen som heter vitocal 343.

Mååta

  • Gäst
Mååta
Re:Viessmann ?
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2004, 07:59:08 »
Är det nån som har erfarenhet av Viessmanns värmepumpar på riktigt? Är de nya på marknaden? Jag har som sagt fått offert på en Viessman Vitocal 343 och priset var samma som en Nibe. Vill gärna veta om Viessmann pumpen går att lita på. Viessman är väl rätt så stort företag? Viessman pumpen har dessutom scrollkompressor medan Nibe har kolvkompressor. Finns det kommentarer så tar jag gärna emot.

admin

  • Gäst
admin
Re:Viessmann ?
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2004, 11:51:55 »
Hittar ingen information om viessman:s verkningsgrad, men om man jämför nibe (kolv) och ctc (scroll) så blir utfallet som följer. Övriga tillverkare uppvisar liknande siffror.

nibe 0-35 grader COP 4.8
ctc  0-35 grader COP 4.0

nibe 0-50 grader COP 3.2
ctc 0-50 grader COP 2.8

Så vitt jag förstår räknar ingen av dem med cirkpumparna i sina verkningsgrads-siffror...

Tillförlitligheten/livslängden finns det nog ingen som med säkerhet kan säga avgör till någons fördel.

(läste häromdagen att värdens största tillverkare av scrollkompressorer nu har lanserat digital scroll, som påstås ha en tillförlitligare konstruktion än den konventionella scrollen... Detta bör betyda att den konventionella scrollen bisitter en del brister. Skall bli intressant att se om det är en helt lyckad konstruktion, det svaret lär vi ha inom en 5-10 år.)

Vad man bör ha i åtanke är att det vid behov av service, är en klar fördel om det finns ett utbyggt servicenät.

Nu är ju alla värmepumpar tämligen lika varandra, så en "Nibetekniker" kan säkert fixa en viessman pump om det kniper...

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Viessmann ?
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2004, 12:00:23 »
CTC räknar med cirkulationspumparna. Räknar jag bort pumparna pÃ¥ min CTC sÃ¥ fÃ¥r jag värden som ligger i nivÃ¥ med Nibe. Allt mätt med min "Power Analyzer" som kostar skjortan!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Viessmann ?
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2004, 12:03:32 »
Hmmm...

Kan bara tala om att CTC räknar med cirk pumpar
vilket INTE Nibe gör.

Och CTC EH 8,5 har cop 4.2 med cirk pumpar vid 35
och 2,9 (rätt avrundat  :)) vid 50

Och är du händig Byter du komp i CTC själv och till kallar en kyltekniker för att fylla Kylmedel :)

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Viessmann ?
« Svar #7 skrivet: 31 mars 2004, 12:09:38 »
Citera
CTC räknar med cirkulationspumparna

PerF, du var lite snabbar än mig (kollade Nibes och Bentones hemsidor för siffror och fakta )

Verkar som om Nibe ägarna är lite skrytsamma av sig här  ;) eller sÃ¥ har dom gÃ¥tt pÃ¥ Nibes reklam  ;) ;)
« Senast ändrad: 31 mars 2004, 12:12:29 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Mååta

  • Gäst
Mååta
Re:Viessmann ?
« Svar #8 skrivet: 31 mars 2004, 12:19:44 »
På den här sidan på Viessmanns webbsajt finns det en PDF som heter broschyr:

http://www.viessmann.se/web/sweden/se_publish.nsf/Content/Vitocal343_swedish

Den borde innehålla den infromation ni frågade efter. Vad betyder de värden som ni anger? Är högre värden bättre? Dessa värden hittade jag i broschyren:

Värmefaktor (brine 0°C / vatten 35°C) 4,3.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Viessmann ?
« Svar #9 skrivet: 31 mars 2004, 13:00:59 »
Är det med eller utan Cirk pumpar ??

Är det utan så är det dåligt enligt min uppfattning,
annars som andra. hittade ingen uppgift på det vid
en snabbtitt i deras PDF.

(rätta mig gärna om jag har fel)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Ankan

  • Gäst
Ankan
Re:Viessmann ?
« Svar #10 skrivet: 31 mars 2004, 15:33:02 »
Vad innehåll offerten från Viessman och vad slutade prislappen på?

/Ankan

Mååta

  • Gäst
Mååta
Re:Viessmann ?
« Svar #11 skrivet: 31 mars 2004, 16:24:35 »
Ankan: Offerten är inte från Viessmann utan från en lokal rörmockare. Jag bor själv i Finland så jag vet inte om offertens pris säger er så mycket. Offerten är förstås i Euro.

Utloggad Rolf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Re:Viessmann ?
« Svar #12 skrivet: 31 mars 2004, 23:05:51 »
När det gäller COP-värden sÃ¥ pÃ¥stÃ¥r en oberoende energirÃ¥dgivare att cop-värden pÃ¥ över 4,5 är trams. Han pÃ¥stÃ¥r att det verkliga värdet ligger pÃ¥ 3,0-3,5 för samtliga pumpar. Att Viessmann skulle ha dÃ¥liga värden är nog ganska osannolikt. Varför skulle inte ingeniörerna pÃ¥ Viessmann  vara kapabla att Ã¥stadkomma samma "krydda" i sina värmepumpar som kollegorna pÃ¥ Nibe gör ?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Viessmann ?
« Svar #13 skrivet: 02 april 2004, 01:01:38 »
Rolf!
Det "din" energirÃ¥dgivare säger ÄR trams.  Att generalisera sÃ¥ gÃ¥r inte, och som energirÃ¥dgivare mÃ¥ste han agera utifrÃ¥n fakta (datablad) och inte nÃ¥n slags magkänsla.
COP kan va 5,0 utan några som helst problem och det är fakta.
Men ÅRSMEDELVERKNINGSGRADEN för en VP med en normalt dimensionerad "kall" sida och normalstora radiatorer den kan ligga runt 3-3,5. (olika dock i varje anläggning)
I min anläggning ligger det pÃ¥ bra precis 4,0 i Ã¥rsmedelverkningsgrad (inkl. varmvatten och eltillskott). pga extra djupt borrhÃ¥l rejäla radiatorer och "för stor" pump.   8) 8)
Nu finns det bevisligen pumpar med ännu bättre verkningsgrad. :'(
Läs resp tillverkares datablad  ocheffektdiagram fÃ¥r du se vilken COP dom har och vilken skillnaden blir vid olika framledningstemp, men observera särskilt kalla sidans betydelse.
har man tex sjövärme i södra delarna av landet och golvvärme borde COP pÃ¥ 5-6 och kanske 7 vara helt möjlig!!!!!!!!!   :o

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Viessmann ?
« Svar #14 skrivet: 02 april 2004, 11:25:27 »
Verkningsgraden på en värmepump bestäms dels av hur hög förångningstemp som kan uppnås.(Läs tempen på kalla sidan berg/sjö/luft, glöm dock inte bort mängden energi som skall kunna tas ut) Dels kondenseringstempen (Läs tempen på varma sidan)
Vilket innebär ju högre temp på kalla sidan och lägre på varma desto högre COP kan uppnås.
Idialet är alltså att värma en pool med luftvärmepump sommartid.
Haken som finns är att komponenterna måste opptimeras för vissa förutsätningar typ köldmedia, kompressor, exp.ventil,förångare och kondensor.

När det gäller borrdjupen så är fakta att det är en fördel att läga på extra, däremot så uppnås en gräns där det blir meningslöst att ta till extra ganska snabbt. Över 10-20% extra aktivt hål sedan blir det bortkastat. Observera att det gäller om energiförbrukningen i huset är lika före och efter instalationen. Lägre eller felräknad uppgiven energiförbrukning eller en ökning av tempen eller varmvattenförbrukning efter instalationen kan motivera extra borrhål som säkerhet för mindre problem. En annan felkälla som spökar till det ibland är andelen varmvatten av totalförbrukningen. Mer varmvatten ger djupare borrhål.
Orsaken att det blir meningslöst är att de flesta borrare inte klarar av att borra djupare än cirka 200 med normala grundvattennivåer. Vilket innebär att tempen inte stiger nämnvärt även om man skulle köra med ett extra hål.


Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!