Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VILL KÖPA RUMSGIVARE som funkar till Sigmagyr RVP31.31  (läst 7650 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
VILL KÖPA RUMSGIVARE som funkar till Sigmagyr RVP31.31
« skrivet: 27 november 2007, 17:43:14 »
Hej
Jag har äntligen lyckats få besked från Siemens (den avdelningen som "är" det gamla Landis & Gyr), att det går att komplettera reglercentralen Landis & Gyr Sigmagyr RVP 31.31 med en inomhusgivare. Den är alltså förberedd för detta! Givaren som fanns till den centralen hette enl Siemens QAA31.2 (Troligen då Landis & Gyr QAA31.2 (senare var beteckningen QAA32) .

Dock meddelar de att den givaren var mycket speciell och den finns inte lägre att få fram. De påstår vidare att det inte finns någon annan givare i Siemens nuvarande prodúktprogram som motsvarar den där gamla och därmed skulle det inte fungera med någon av de nya givarna!!!

För mig låter det lite märkligt att den där ursprungliga givaren var så oerhört annorlunda utformad, att inget liknande existerar. Enl Siemens så hade den givaren 4 anslutningspunkter. Jag frågade om det var en NTC-givare, men det kunde han inte svara på.

Ibland undrar man om säljarna bara säger så här för att få sälja en ny central + givare??

Den som råkar ha en gammal givare över med beteckning QAA31.2 eller QAA32 FÅR HEMSKT GÄRNA HÖRA AV SIG !!!

Hälsningar/Micc

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: VILL KÖPA RUMSGIVARE som funkar till Sigmagyr RVP31.31
« Svar #1 skrivet: 27 november 2007, 18:17:04 »
QAA31 =NTC
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Jjugge

  • NIbe 310P
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VILL KÖPA RUMSGIVARE som funkar till Sigmagyr RVP31.31
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2008, 20:41:26 »
Hej,

Har du fÃ¥tt tag pÃ¥ nÃ¥gon innr givare ännu  ?

Är intresserad av vad du har hittat i såfall.


Mvh

Jugge

Utloggad Micc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Götaland
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VILL KÖPA RUMSGIVARE som funkar till Sigmagyr RVP31.31
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2008, 21:26:23 »
Nej, jag lyckades inte hitta någon.

Ringde en del ytterligare men det verkar svårt att få fram någon sådan.

Det är dock inget egentligt problem har det visat sig. Den värmepumen jag installerade (en Nockria 14) funkar så bra att vi nog inte behöver köra ut någon ytterligare värme på radiatorerna, annat än vid rejält kall väderlek. Visserligen har vi inte kunnat testa fullt ut pga det inte har varit någon ordentlig vinter, men några dygn i januare hade vi i alla fall -3 grader och riktigt kraftig vind (ca 20 m/sek) och då gick maskinen på bara halvfart och ändå hade vi perfekt varmt 22-23 grader där innedelen är placerad och 21 grader i angränsande rum. Gissar att detta motsvar bortåt -10 grader utan vind?

Men skulle det dyka upp en givare som funkar kommer jag naturligtvis montera den!
/Micc


Utloggad byggfabt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: VILL KÖPA RUMSGIVARE som funkar till Sigmagyr RVP31.31
« Svar #4 skrivet: 28 december 2009, 07:56:21 »
Jag har samma problem, har du fått tag på nån innegivare? hör gärna av dej. ??? ???

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: VILL KÖPA RUMSGIVARE som funkar till Sigmagyr RVP31.31
« Svar #5 skrivet: 28 december 2009, 08:28:44 »
Har faktiskt jobbat på Siemens som styr och reglertekniker, gamla landis och gyr, -2000-2004, då hette de Siemens building Tec.

Har lite grejor liggande, nån central, mm, ska kolla.

Ja det är Ntc motstånd, måste gå att hitta en sådan givare, annars "bygga"en med likadant värde..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Ronny 6

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: VILL KÖPA RUMSGIVARE som funkar till Sigmagyr RVP31.31
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2010, 20:09:04 »
Har faktiskt jobbat på Siemens som styr och reglertekniker, gamla landis och gyr, -2000-2004, då hette de Siemens building Tec.

Har lite grejor liggande, nån central, mm, ska kolla.

Ja det är Ntc motstånd, måste gå att hitta en sådan givare, annars "bygga"en med likadant värde..

Hejsan! är på jakt efter inomhusgivare jag mä, någon som har en hör av er till v_w@live.se

Utloggad Ronny 6

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: VILL KÖPA RUMSGIVARE som funkar till Sigmagyr RVP31.31
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2010, 20:19:23 »
Är på jakt efter inomhusgivare till landis & gyr bla. någon som har eller kan tipsa? samt installationsanvisning eller dyligt!

Utloggad hakanno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: VILL KÖPA RUMSGIVARE som funkar till Sigmagyr RVP31.31
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2011, 23:16:40 »
Visserligen en gammal tråd. Men jag förstår inte problemet riktigt. QAA32 kom 2006 som en ny rumsgivare. Borde inte vara några problem att få tag på och allra minst 2007 när tråden startades.

https://hit.sbt.siemens.com/HIT/fs_global.aspx?ACTION=ShowProduct&lang=sv&RC=SE&MODULE=Catalog&RT=&WINX=1259&WINY=820

Bengt Thomasson

  • Gäst
Bengt Thomasson
SV: VILL KÖPA RUMSGIVARE som funkar till Sigmagyr RVP31.31
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2012, 09:05:58 »
Undrar var den ska kopplas in, enl Siemens monteringsanvisning för QAA32 ska den kopplas på B1+M men där sitter redan framledningsgivaren B1??????????

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!