Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solstyrningar  (läst 39817 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
Solstyrningar
« skrivet: 30 mars 2007, 15:25:57 »
Sol(ladd)styrningen är ju halva grejjen med solfÃ¥ngare, tycker dÃ¥ jag och märkt att mÃ¥nga andra här ocksÃ¥ tycker  :,v( *roflmao*
Så därför tänkte jag att det kunde bli en liten samling av länkar i denna tråd till både styrningar som utmärker sig men även välfungerande enkla styrningar.

Lägger in en del som har omtalats i trådar sista tiden:

http://www.stecasolar.com/en/art/uid_kategorien/0000582/id_matchcode/up_temperaturdifferenz_regler/id_artikel/0000415/bop/0/chksum/5988b4de9c132a675cf4336e0b614330/beetools.html

http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/L_Basic.pdf

http://www.sorel.de/en/products/temp-difference-controller-tdc/general-information/

http://www.ta.co.at/files/UVR1611/UVR1611%20Vers_A220.pdf

http://www.ekontroll.com/

Så kom gärna med tips på fler om ni har!

Har funderingar pÃ¥ att ändra lite hur min solfÃ¥ngare styrs, det kommer dock inte hända än pÃ¥ ett tag  ::) kanske.. hehe..
Har två alternativ:

Alt 1
Ha kvar befintlig styrning som kör ingång cirkulationspumpen på glykolsidan av vvx vid viss temp över topptemp i tank. Sedan ha en andra styrning med varvtalsreglering som styr pumpen på vvbsidan av vvx för att tex alltid köra in vatten som ligger ett par grader över topptemp i vvb.
Måste bli en himla fördel att alltid ha varmt vatten i vvx innan cirkulation på vvb sidan går igång

Alt 2
Skaffa en styrning som klarar allt som ja styr idag samt då varvtalsreglering av pump på vvb sidan.
Idag styr jag solladdning, styrning av el i beredare samt vvc mellan mina två vvb. vvc tillåts ej när el i beredare körs och tvärt om.

Några tips på en billig styrning som klarar varvtalsreglering? Alternativt då en (förmodligen dyrare) styrning som klarar alla mina "krav"?
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Solstyrningar
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2007, 15:35:48 »
hej
vet inte om det här e relevant med jag funderar hårt på en plc i proppskåpet.som man kan styra allt med...det e drömmen

en sån bör lätt fixa att styra motorvärmare..luftvatten värme pump...solfångare mm
allt i en maskin det vore guld...

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solstyrningar
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2007, 15:36:25 »
Inte alls dumt förslag med länkar. Det börjar bli dags att uppgradera min 12Ã¥r gamla styrning, Ã¥ in med en fiffigare leksak  :)

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solstyrningar
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2007, 16:01:29 »
UVR61
PÃ¥ tyska:
http://www.ta.co.at/files/UVR61/Manual_UVR61_V2_5_de.pdf
och på Danska
http://www.vvfs.dk/assets/pdf/Brugsvejledning%20UVR61-3_V2_01_da.pdf
Edit: Jag betalade ca 5000SEK inklusive en logger (1200:-), flödesgivare (1200:-), 5 vanliga givare och 2 högtemp och ett expansionskort (+2 utg).

Finns även fler modeller:
http://www.ta.co.at/
« Senast ändrad: 30 mars 2007, 19:20:00 av Professor Kalkyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solstyrningar
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2007, 16:08:05 »
Jamen priserna dÃ¥!!  ;D ;) Inte prislistor, utan var Ni köpt Ã¥ vad Ni fÃ¥tt betala för resp styrning, tack.

mvh humlan.

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solstyrningar
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2007, 16:29:47 »
Lesol DR3 (tillverkas av Sorel), 1920:- hos Solgruppen.se för 3 år sedan.
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Solstyrningar
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2007, 17:22:33 »
Reglercentral LESOL Basic 1950,00 , varvtalsstyrning
Reglercentral LESOL Energy 2300,00 ,varvtalsstyrning + energimätning med flödesgivare nedan
Flödesgivare PVM 1100,00

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Solstyrningar
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2007, 17:25:10 »
Man kan styra mycket idag som inte går på ström nödvändigtvis. En termoventil styr ju över flödet men dom är ju mer eller mindre fasta typ 55°, 60° eller som jag har en på 72°.
Jag ska se hur det fungerar innan jag beställer en ny termostat på 60°, kostar närapå 400:- ... jisses.
En funktion jag vill ha är en starttemp, omprogrammerbar givetvis som börjar ladda först vid en förutbestämt värde typ 55° i solfÃ¥ngaren. Pumpen kan gott starta och stoppa nÃ¥gra gÃ¥nger innan systemet jämnat ut sig. Det är ju bara en cirkulationspump pÃ¥ 30 W och ingen kompressor.  ;)

/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solstyrningar
« Svar #8 skrivet: 30 mars 2007, 17:59:27 »
Man kan styra mycket idag som inte går på ström nödvändigtvis. En termoventil styr ju över flödet men dom är ju mer eller mindre fasta typ 55°, 60° eller som jag har en på 72°.
Jag ska se hur det fungerar innan jag beställer en ny termostat på 60°, kostar närapå 400:- ... jisses.
En funktion jag vill ha är en starttemp, omprogrammerbar givetvis som börjar ladda först vid en förutbestämt värde typ 55° i solfÃ¥ngaren. Pumpen kan gott starta och stoppa nÃ¥gra gÃ¥nger innan systemet jämnat ut sig. Det är ju bara en cirkulationspump pÃ¥ 30 W och ingen kompressor.  ;)

/Bosse


Hmm, nu förstÃ¥r jag inte  Sc:,h Varför vill Du ha en bestämd starttemp, mest energi fÃ¥r Du ju om den styrs efter en temp i tanken. Det är bara Ã¥ kleta fast givaren pÃ¥ tanken, där tempen ska mätas, pÃ¥ ett ungefär duger gott. Eller är det nÃ¥t speciellt Du vill med det Du skriver. Jag tror Du kommer att tappa massor med gÃ¥ngtid, om Du försöker dig pÃ¥ att styra med stor noggrannhet. Ett solsystem har sÃ¥ stor inbyggd tröghet, att det aldrig kommer att fungera ändÃ¥. Det är vad jag tror, eller själv har märkt efter mina 12 snart 13Ã¥r med solfÃ¥ngare. Jag sticker ut hakan Ã¥ pÃ¥stÃ¥r, att solfÃ¥ngare ska man köra, sÃ¥ fort det finns tillstymmelse till energi att hämta ner, Ã¥ dÃ¥ gäller att börja ladda vid sÃ¥ lÃ¥g temp som det bara gÃ¥r. Därav mitt resonemang, med varvtalsstyrning pÃ¥ cirkpumpen... Kom igen nu, Ã¥ bevisa att jag har fel! SÃ¥ slipper jag lägga pengar Ã¥ tid pÃ¥ nÃ¥t onödigt.

mvh. humlan med solsken i blick  :)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solstyrningar
« Svar #9 skrivet: 30 mars 2007, 18:03:02 »
Jo förresten. Ni fÃ¥r gärna skruva upp Ã¥ kolla vilket FCC-ID som finns tryckt pÃ¥ kretskortet, till era styrningar, eller om det finns ett sÃ¥nt nÃ¥n annanstans, Ã¥ sen lägga upp det hit  ;)

mvh humlan.


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solstyrningar
« Svar #10 skrivet: 30 mars 2007, 18:12:33 »
hej
vet inte om det här e relevant med jag funderar hårt på en plc i proppskåpet.som man kan styra allt med...det e drömmen

en sån bör lätt fixa att styra motorvärmare..luftvatten värme pump...solfångare mm
allt i en maskin det vore guld...


Skitkul om den gÃ¥r sönder  :) Nä inga som helst "Allt-i-ett" prylar innanför mina väggar, inte ens en fjärr  ;)
« Senast ändrad: 30 mars 2007, 18:40:11 av humlan57 »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Solstyrningar
« Svar #11 skrivet: 30 mars 2007, 18:34:16 »
hej ..
jag tror det är för att vi "riktiga" Norrläningar gillar värme  ;D

nää jag tror jag å "Jompaa" är ute efter samma sak ...varmt vatten i tanken

det e ju fullt möjligt att ladda ner varmt vatten över 50 grader,funkar ju skit fint hos mig..
fast ni har ju rätt mest ekonomi är det ju i att ta reda på allt...om man ids bygga sitt system så...
är faktiskt lite impad i dag,det har varigt skit dÃ¥ligt väder halva dan i dag snöat Ã¥ vare molningt  trots det sÃ¥ stÃ¥r tanken nu pÃ¥ ca 60 -60 inte helt dumt...


men jompaa det bör ju bara va att bygga som du tänkt,,en termostat på laddnings röret å soldatorn styr start å stopp


Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solstyrningar
« Svar #12 skrivet: 30 mars 2007, 18:36:39 »
Nog för att ett solsystem är trögt.
Det är därför jag funderar pÃ¥ att köra tvÃ¥ styrningar och dÃ¥ blir ju den del som laddar vvb "snabb" istället  Thumbsup
Däremot är jag tveksam till om det är "lönsamt" med varvtalsreglering när man kör slinga.

Då skulle ja få en konstant temp in i beredaren oavsätt väderlek, som det är nu när termostaten har öppnat fullt och ett moln kommer förbi så kan toppen sjunka ner närmare mitten/bottentemp

Visst de inget stort problem men jag är ju prylgalen sÃ¥ man vill ju styra allt sÃ¥ bra de gÃ¥r...  >:D
I mitt fall tror ja det skulle funka klockrent med varvtalsreglering på vvb sidan istället för termostat som i dagsläget.

NÃ¥gra fler tips pÃ¥ enkla styrningar som klarar varvtalsreglering? Lesol Basic är ju klockren, kostar dock 500kr för mycket känns det som  ::)
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Solstyrningar
« Svar #13 skrivet: 30 mars 2007, 18:37:30 »
Den billigaste solstyrnindgen jag hittat finns på
www.conrad.se
Ett temperaturdifferential relä i byggsats för ca 200:- om jag minns priset rätt.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solstyrningar
« Svar #14 skrivet: 30 mars 2007, 18:47:30 »
Nog för att ett solsystem är trögt.
Det är därför jag funderar pÃ¥ att köra tvÃ¥ styrningar och dÃ¥ blir ju den del som laddar vvb "snabb" istället  Thumbsup
Däremot är jag tveksam till om det är "lönsamt" med varvtalsreglering när man kör slinga.

Då skulle ja få en konstant temp in i beredaren oavsätt väderlek, som det är nu när termostaten har öppnat fullt och ett moln kommer förbi så kan toppen sjunka ner närmare mitten/bottentemp

Visst de inget stort problem men jag är ju prylgalen sÃ¥ man vill ju styra allt sÃ¥ bra de gÃ¥r...  >:D
I mitt fall tror ja det skulle funka klockrent med varvtalsreglering på vvb sidan istället för termostat som i dagsläget.

NÃ¥gra fler tips pÃ¥ enkla styrningar som klarar varvtalsreglering? Lesol Basic är ju klockren, kostar dock 500kr för mycket känns det som  ::)

Nä jag tror varvtalsstyrning blir perfekt för mig iaf. T.ex när det disigt eller massor av tjocka moln som flyger förbi, då måste det vara perfekt att ha en styrning som sänker flödet så att laddar jämt å fint, hela tiden å vvx blir aldrig nerkylda å behöver värmas om å om igen.

mvh humlan.

Ps. Hittade en sida jag Ã¥xÃ¥: http://search.ebay.de/solarregler_W0QQcatrefZC6QQcoactionZcompareQQcoentrypageZsearchQQcopagenumZ1QQfromZR10QQfsooZ1QQfsopZ1QQftrtZ1QQftrvZ1QQga10244Z10425QQsacatZQ2d1QQsaprchiZQQsaprcloZQQssPageNameZWLRS Ã¥terkommer med fler senare  :) DS

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!