Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Delta T och kwh.  (läst 13609 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #30 skrivet: 29 januari 2012, 17:25:04 »
ja det är ok. Det är så klart så som du säger.
Men jag kan tyvärr inte förstå hur eller varför.

En värmepump med fast flöde som har delta 9, som ett exempel, har oftast just 9 i delta under hela körningen, utom i början när allt inte riktigt är igång fullt ut.

Det du har gjort är inte att testa olika deltan. Det gör man genom att ändra flödet över värmepumpen. Och det gör man normalt sett genom att ändra farten på cirkulationspumpen. Snabbare, lägre delta, långsammare, högre delta.

Därmed inte sagt att man nödvändigtvis i samband med detta kommer se så stor skillnad i förbrukad effekt.

Ibland kan man notera, speciellt om man tittar på temperaturerna utan decimaler, att först går framledningen upp en grad sen några sekunder senare följer returledningen efter. Men att deltat skulle ligga och diffa 3 grader det är inte normalt vågar jag påstå.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #31 skrivet: 29 januari 2012, 17:27:05 »
(fortsättning från föregående inlägg)
För om vi tänker oss att ditt flöde är 0.25lps så skulle skillnaden i effekt vid delta 7 kontra 10 vara 7,31kw respektive 10,45 kw helt utan att något har förändrats på värmepumpen, om man ska utgå från de siffror du presenterar.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Delta T och kwh.
« Svar #32 skrivet: 29 januari 2012, 18:01:07 »
Kanske fel tråd (OT...?) men en fundering jag har är det som skrivits på sista tiden om att man inte vill ha alltför hög "övertemp" mht framledning bör...

Om jag har tex -2 grader ute och trimmar in mitt system så att jag har faktisk framledning ungefär 3-4 grader över 'bör', då känns det ju som om VP inte skulle orka få upp framledningen så det räcker om det är -25 ute...

1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Delta T och kwh.
« Svar #33 skrivet: 29 januari 2012, 19:05:12 »
Det har ingenting med det att göra.  När ditt integral är pÃ¥ 0 och vp stannar dÃ¥ vill vi ligga 3-4 grader högre. MÃ¥nga ha pumpar som gÃ¥r upp till 10-15 grader mer än bör och bryter pÃ¥ hysteres, det är inget bra. VP har inte räknat hem integralet här och det blir ett värmeunderskott som sedan fÃ¥r kompenseras av högre kurva.  *vinkar*

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #34 skrivet: 29 januari 2012, 19:30:02 »
om man kollar på en integral / GM kurva så ser man ju att ju lägre ner man låter den gå desto högre blir den tvingad att gå för att räkna hem. Ju högre den måste gå desto hårdare måste den kämpa, om den nu kan gå högt, vilket beror på värmebehovet och storleken på VP.

Har man en underdimensionerad VP så blir ju detta ett ickeproblem när det är ett par minusgrader för den orkar i praktiken aldrig att öka tillräckligt för att helt beta av gradminuterna. Som ett exempel.

I en anläggning som har massor med starter, låt oss ta 40 som ett exempel, så känner man sig nog manad att sätta fokus på att minimera dessa snarare än att försöka hålla sig tight kring bör-värdet. Allt handlar om avvägningar. Kan man ligga tight, som i ditt fall, så är det ju fint
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Delta T och kwh.
« Svar #35 skrivet: 29 januari 2012, 20:34:27 »
Vilket värde menar du skulle vara fel?  Givarna ar nya ca 2 mÃ¥n. I och med att jag hade sänkt kurvan hela dagen var det här en av den sista jag körde . vpumpen gick pÃ¥ en lägre kurva än vad jag normalt har , pumpen gick tills gm var nedräknad , men vp r var fortfarande  samma, Jag har inga problem med vp när den är inställd pÃ¥ rätt kurva. men genom att prova lite olika kurvor o inställningar  för att kunna spara nÃ¥gra kwh, sÃ¥ fick jag dessa siffror vid olika dt , det var dÃ¥ som jag vart förvÃ¥nad att det inte skiljer mer i kwh vid högre dt
under en körning .

Hej, det som du skull behöva förtydliga är exakt vad du gjorde för att ändra Delta t.

Genom att ändra kurva kan du inte ändra Delta t, kurvan styr ju bara när VP skall stanna och pÃ¥verkar inte driftförhÃ¥llandena för VP i övrigt. Eftersom du har en on-off VP, dvs. När kompressorn gÃ¥r ger den 100%, och VPin konstant pÃ¥ 30c  innebär detta att Delta t endast kan ändras genom att justera flödet över VP.

EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #36 skrivet: 29 januari 2012, 20:37:32 »
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #37 skrivet: 29 januari 2012, 20:39:35 »
hjääälp DEN trÃ¥den  :D

Ja vi pratar pÃ¥ tok för lite om glide pÃ¥ det här forumet tycker jag.  --/

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Delta T och kwh.
« Svar #38 skrivet: 29 januari 2012, 20:47:31 »
Jag undrar om din givare som visar 30c in till VP kan vara defekt eller felplacerad.  Sitter den monterad pÃ¥ det rör som gÃ¥r in till VP, eller nÃ¥gon annan stans?
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #39 skrivet: 29 januari 2012, 20:48:52 »
hade det vart returen från radiatorerna som till på köpet shuntas ut så hade man kunnat förstå.

Men om båda givarna sitter mellan tank och värmepump då kan jag inte förstå.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #40 skrivet: 29 januari 2012, 20:59:00 »
 Orginal retur givare med klämring sitter monterad pÃ¥ vpr frÃ¥n tank.
Orginal fl givare sitter pÃ¥ utgÃ¥ende rör frÃ¥n  tank. bÃ¥da är monterade med pasta och väl isolerad med armaflex.
Jag har inte gjort något annat än vad jag skrivit.
Men det som hände i Harrisburg har heller aldrig hänt.  ;)
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #41 skrivet: 29 januari 2012, 21:05:30 »
nu skriver du att orginal fl givare sitter på utgående rör _från_ tank. Det läser jag som att det är röret till radiatorer. Men menar du utgående rör från VP till tank.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Delta T och kwh.
« Svar #42 skrivet: 29 januari 2012, 21:15:29 »
I början av cykeln hade du Delta t 7c i slutet Delta t 10c detta ger med ett konstant flöde över VP en effektökning på 43% (3c/7c) uttaget på varma sidan. Detta sker samtidigt som du producerar varmare vatten 37c vs. 40c. Detta är inte fysiskt möjligt om du inte stoppar in mer el i kompressorn alternativt att brine in tempen ökar i slutet på körningen (ej troligt) och på sätt ökar effektiviteten i driftcykeln.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #43 skrivet: 29 januari 2012, 21:20:02 »
det är fysiskt möjligt om man kolla på första minuten av en körning men det bedyrar ju TS inte är fallet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #44 skrivet: 29 januari 2012, 22:33:47 »
Fl givaren sitter på utgående rör från tank till rad system som jag skrivit tidigare.
jag ska göra en typ lika dan körning o se om jag kan få till en ny omöjlig fysisk
körning, när tid medges, och speca så mycket som jag kan få fram ur vp driftdator o elmätaren. *vinkar*
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 689
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!