Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Evi Heats marknadsföring  (läst 5198 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Evi Heats marknadsföring
« skrivet: 27 september 2008, 14:14:26 »
I dagens (27/9) Svenska Dagbladet finns en helsidesannons för Evi Heat värmepumpar med pÃ¥stÃ¥enden som är helt uppÃ¥t väggarna. Man räknar pÃ¥ en villa i StockholmsomrÃ¥det som drar 30 MWh/Ã¥r värme och varmvatten. Sen jämför man den besparing man gör när man gÃ¥r frÃ¥n elvärme till  en 8 kW L/V-värmepump  respektive en 8 kW Evi Heat med 8 m2 solfÃ¥ngare. För den kommande 10 Ã¥rsperioden uppskattar man att Evi Heat sparar 164 000 kr jämfört med L/V.

För att komma till den siffran antar man att L/V-pumpen har en års-COP på 2,0. Räknar man på en 8 kW NIBE L/V-pump och 30 MWh/år blir års-COP inklusive tillsatsel 2,6. Jag tror inte det går att hitta en L/V-pump på marknaden med så låg års-COP som 2. I stället för 15 MWh/år kommer L/V-pumpen att dra 11,5 MWh/år.

Går man in på Evi Heats hemsida ser man att jämförelsealternativet bergvärme är missgynnat på samma sätt, där räknar man med års-COP 2,9. Så lågt värde har jag aldrig haft trots att min pump är lite klen.

Man pÃ¥stÃ¥r att Evi Heat med solfÃ¥ngare drar 8,4 MWh/Ã¥r el. Det är en besparing pÃ¥ ca 3 MWh/Ã¥r el jämfört med bergvärmealternativet. Antar man att värmepumpen i Evi Heats anläggning är lika effektiv som andra bergvärmepumpar betyder det att solfÃ¥ngarna bidrar med över 9 MWh/Ã¥r, dvs över 1100 kWh/m2*Ã¥r. Det är nÃ¥got mer som totala solinstrÃ¥lningen mot en yta som är optimalt monterad i Jönköpingstrakten (enda stället jag har data för). Man förutsätter alltsÃ¥ att all solinstrÃ¥lning kan utnyttjas med 100 % effektivitet. Det är inte sant, den solvärme som matas ner i borrhÃ¥let eller stöttar värmepumpen utnyttjas med betydligt lägre verkningsgrad pÃ¥ samma sätt som att Ã¥tervinningsenheter typ PLM30 har lÃ¥g verkningsgrad eller ingen alls om cirkulationspumpen tas med i kalkylen.   

För att sammanfatta: Evi Heats marknadsföring verkar klart oseriös. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Evi Heats marknadsföring
« Svar #1 skrivet: 27 september 2008, 22:39:42 »
I dagens (27/9) Svenska Dagbladet finns en helsidesannons för Evi Heat värmepumpar med pÃ¥stÃ¥enden som är helt uppÃ¥t väggarna. Man räknar pÃ¥ en villa i StockholmsomrÃ¥det som drar 30 MWh/Ã¥r värme och varmvatten. Sen jämför man den besparing man gör när man gÃ¥r frÃ¥n elvärme till  en 8 kW L/V-värmepump  respektive en 8 kW Evi Heat med 8 m2 solfÃ¥ngare. För den kommande 10 Ã¥rsperioden uppskattar man att Evi Heat sparar 164 000 kr jämfört med L/V.

För att komma till den siffran antar man att L/V-pumpen har en års-COP på 2,0. Räknar man på en 8 kW NIBE L/V-pump och 30 MWh/år blir års-COP inklusive tillsatsel 2,6. Jag tror inte det går att hitta en L/V-pump på marknaden med så låg års-COP som 2. I stället för 15 MWh/år kommer L/V-pumpen att dra 11,5 MWh/år.

Går man in på Evi Heats hemsida ser man att jämförelsealternativet bergvärme är missgynnat på samma sätt, där räknar man med års-COP 2,9. Så lågt värde har jag aldrig haft trots att min pump är lite klen.

Man pÃ¥stÃ¥r att Evi Heat med solfÃ¥ngare drar 8,4 MWh/Ã¥r el. Det är en besparing pÃ¥ ca 3 MWh/Ã¥r el jämfört med bergvärmealternativet. Antar man att värmepumpen i Evi Heats anläggning är lika effektiv som andra bergvärmepumpar betyder det att solfÃ¥ngarna bidrar med över 9 MWh/Ã¥r, dvs över 1100 kWh/m2*Ã¥r. Det är nÃ¥got mer som totala solinstrÃ¥lningen mot en yta som är optimalt monterad i Jönköpingstrakten (enda stället jag har data för). Man förutsätter alltsÃ¥ att all solinstrÃ¥lning kan utnyttjas med 100 % effektivitet. Det är inte sant, den solvärme som matas ner i borrhÃ¥let eller stöttar värmepumpen utnyttjas med betydligt lägre verkningsgrad pÃ¥ samma sätt som att Ã¥tervinningsenheter typ PLM30 har lÃ¥g verkningsgrad eller ingen alls om cirkulationspumpen tas med i kalkylen.   

För att sammanfatta: Evi Heats marknadsföring verkar klart oseriös. 


hej roland.
kan delvis hålla med dig men marknadsförings biten e tuff att få till på rättvist sätt jämförelser e oftast äpplen o bananer.
de jag kan påstå är att de kunder jag monterat dessa är otroligt nöjda . nu är ju jag jävig i detta ämne då jag både säljer o monterar dessa men i allafall så tror jag stenhårt på detta konsept.
förvärmning av brine då solen e svag eller endast dags ljus ger kanon bra cop. kunder har presenterat otroligt fina siffror för mig o jag känner i allafall att jag vågar sälja dessa med mycket gott samvete.
men marknadsförings biten hmm jaa de är inte lätt !! de flesta vill ju få till konkurenters maskiner att se dåliga ut.
personligen så tror jag att alla skulle vinna på o gå efter ett grund system då man jämför.
man skall nog aldrig nervärdera någon annans prylar som man ser i anonsering allt för ofta numera. skit kommer förr eller senare altid tillbaka.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Evi Heats marknadsföring
« Svar #2 skrivet: 28 september 2008, 10:48:13 »
Kunderna är säkert nöjda men frågan är varför de är nöjda. Är det inte så att de är ett selekterat urval. Det finns de som gör investeringskalkyler på olika uppvärmningsalternativ och sen bestämmer sig för ett av dem utgående från olika kriterier. De lär inte välja Evi Heat såvida inte de inte är beredda att betala en hel del för nöjet att ha solfångare i kombination med en värmepump och det är inget fel i det. Sen finns de som inte klarar av att räkna på investeringen. Den gruppen kommer att vara överrepresenterad bland Evi Heatköparna. De är som sagt säkert nöjda, det är varmt i huset och de känner att de har gjort en insats för miljön. Att priset på de sista sparade kWh:arna jämfört med alternativen blev skyhögt vet de inte om.

Jag talat med en person som har installerat FLM30. Han var jättenöjd och talade om hur bra det var att återvinna värme ur ventilationsluften. Han hade aldrig funderat över eller räknat på om apparaten var så bra som det hävdades trots att det inte borde ha varit något problem för honom. För honom var det ett par tusen kWh värme som återvanns. Att energinettot blev i stort sett plus minus noll hade jag inte hjärta att berätta för honom. Han hade nog inte trott mig heller. Så han är fortfarande nöjd med sin FLM30. På samma sätt kommer Evi Heats kunder att vara nöjda. De kommer ju att spara mer än 100 000 kr den kommande 10-årsperioden, det har de ju en kalkyl som visar.

Det vore intressant om nÃ¥gon Evi Heatägare som har en nÃ¥gra Ã¥r gammal installation med separat elmätare för värmepumpsinstallationen och vetskap om hur mycket huset drar i form av värme och varmvatten kunde höra av sig. Att jag är väldigt skeptisk till konceptet beror pÃ¥ att det är väldigt dÃ¥lig verkningsgrad pÃ¥ att tillföra värme till ett borrhÃ¥l och Ã¥tervinna den i form av minskad elförbrukning till värmepumpens kompressor. Det är inte heller lönsamt att installera solfÃ¥ngare för varmvattenvärmning när man väl har installerat värmepump. Elpriserna mÃ¥ste ungefär fördubblas för att det skall blir vettigt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Evi Heats marknadsföring
« Svar #3 skrivet: 28 september 2008, 11:02:59 »
Citera
förvärmning av brine då solen e svag eller endast dags ljus ger kanon bra cop.

Jag förstår inte helt detta.

En värmepumpe kann inte producera mer energi, än den hämtar från kollektoren och el-verket. (På dom flesta värmepumper är effektiviteten mindre än 50%: När den har producerat 10 kW har den troligtvis hämtat mer än 20 kW från berg och kraftverk.)

En värmepumpe har låg cop vid varmvatten-produktion.

När man skickar kalorier från solpaneler ner i berget då försvinnar några av dessa ut i berget och några av dom kommer retur till värmepumpen. Då effektiviteten är låg, alltså kring 50%, då vill varje kW som skickas från solen till berget, först reduceras ut mot berget och sen reduceras med 50%.

Men om du skickar kalorierna direkt i varmvattenberedaren (förvärmning av denna), då utnyttjas dessa optimalt. Och den låga cop vid varmvattenproduktion reduceras.

Att skicka solenergi ut i berget med förluster förstår jag inte?
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Evi Heats marknadsföring
« Svar #4 skrivet: 28 september 2008, 15:23:39 »
Citera
förvärmning av brine då solen e svag eller endast dags ljus ger kanon bra cop.

Jag förstår inte helt detta.

En värmepumpe kann inte producera mer energi, än den hämtar från kollektoren och el-verket. (På dom flesta värmepumper är effektiviteten mindre än 50%: När den har producerat 10 kW har den troligtvis hämtat mer än 20 kW från berg och kraftverk.)

En värmepumpe har låg cop vid varmvatten-produktion.

När man skickar kalorier från solpaneler ner i berget då försvinnar några av dessa ut i berget och några av dom kommer retur till värmepumpen. Då effektiviteten är låg, alltså kring 50%, då vill varje kW som skickas från solen till berget, först reduceras ut mot berget och sen reduceras med 50%.

Men om du skickar kalorierna direkt i varmvattenberedaren (förvärmning av denna), då utnyttjas dessa optimalt. Och den låga cop vid varmvattenproduktion reduceras.

Att skicka solenergi ut i berget med förluster förstår jag inte?

hej.
njaaa här e det tydligen ett missförstånd !!
om solen är nog kraftig o det finnes ett varmvatten eller värmebehov så kommer all energi i första hand från solen !!
om solen är kraftig o det inte finnes värme/varmvatten behov så skickas energin till borran ( nödkylning) så sol fångaren ej kokar.
men det mest intresanta drift läget är då det är för lite energi i solfångarna (låg temp) då blandas detta med brine innan det går in i värmepumpen så att i stället för att få in 0-4 grader så kanske du får in 4-10 grader.
höjer man tempen på brine så ökar cop avsevärt. tror det var om man höjer 3 grader ökar effekten 10%.
detta med återladdning är förmodligen rätt värdelöst om man har en bra o djup borra. men kan samtidigt vara ett bra alternativ om man har för kort borra med stllastående vatten.då kan tempen återställas lite.
men meningen med o skicka varmt vatten ner i borran är med eviheat endast till för nödkylning sedan om det mot förmodan värmer borran någon fjuttig grad så är detta en bonus.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Evi Heats marknadsföring
« Svar #5 skrivet: 28 september 2008, 15:31:44 »
Citera
endast till för nödkylning sedan om det mot förmodan värmer borran någon fjuttig grad så är detta en bonus.
Ja, det ger bra mening!
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Evi Heats marknadsföring
« Svar #6 skrivet: 28 september 2008, 15:51:16 »

men det mest intresanta drift läget är då det är för lite energi i solfångarna (låg temp) då blandas detta med brine innan det går in i värmepumpen så att i stället för att få in 0-4 grader så kanske du får in 4-10 grader.
höjer man tempen på brine så ökar cop avsevärt. tror det var om man höjer 3 grader ökar effekten 10%.


Det driftläget rÃ¥der dagtid under september-oktober och mars-maj. Övriga mÃ¥nader under uppvärmningssäsongen är det knappt nÃ¥gon sol. Min värmepump drog under de mÃ¥naderna 2007-2008 2300 kWh. Antar vi att 10 % bättre COP pga 4 grader högre köldbärartemperatur bÃ¥de dag och natt pga solfÃ¥ngarna ger det 230 sparade kWh minus vad cirkulationspumpen drar för att cirkulera solvärmen ner i borrhÃ¥let. Jag har svÃ¥rt att se att det skulle vända kalkylen till plus. Dagar med solsken under de aktuella mÃ¥naderna stÃ¥r pumpen för det mesta still dagtid. Det är 22,5 grader i vÃ¥rt vardagsrummet just nu pga solinstrÃ¥lningen sÃ¥ värmepumpen kommer inte att gÃ¥ igÃ¥ng förrän sent i kväll. Värmebehovet finns nattetid när solen inte skiner. 

Jag tror det är lite psykologi i det här. Dagtid märker man när solfÃ¥ngarna hjälper till och gläds Ã¥t det. När de inte gör nÃ¥gon nytta ligger man och sover och drömmer förmodligen om nÃ¥got annat.  Subjektivt mäter man nyttan av solfÃ¥ngarna pÃ¥ ett helt annat sätt än en loggningsutrustning som samlar mätdata även nattetid. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!