Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektförlust vid lÃ¥ngt till berg  (läst 1221 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Askling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Effektförlust vid långt till berg
« skrivet: 11 november 2019, 20:01:27 »
Hej.

Har i min nya anläggning 4x200 meter borrat.
Detta ska då mata den 40kW-pump som värmer fastigheten.
Dessvärre visade det sig att trots grannarnas relativa närhet till berg så hade jag 23 meter.

Hur mycket reducerar det effekten ur brunnarna?
Är effekten lika med noll i de 23 meter som utgörs av foderrör eller är det halva effekten eller hur kan man räkna?
Jag är ju lite fundersam kring om de 4 hålen verkligen räcker när den totala effektiva delen av borrningen enbart är 177 meter per hål.

NÃ¥gon som vet?

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Effektförlust vid långt till berg
« Svar #1 skrivet: 11 november 2019, 20:23:32 »
Hej.

Har i min nya anläggning 4x200 meter borrat.
Detta ska då mata den 40kW-pump som värmer fastigheten.
Dessvärre visade det sig att trots grannarnas relativa närhet till berg så hade jag 23 meter.

Hur mycket reducerar det effekten ur brunnarna?
Är effekten lika med noll i de 23 meter som utgörs av foderrör eller är det halva effekten eller hur kan man räkna?
Jag är ju lite fundersam kring om de 4 hålen verkligen räcker när den totala effektiva delen av borrningen enbart är 177 meter per hål.

NÃ¥gon som vet?

När man pratar om borrhål är det egentligen aktivt djup som menas, dvs det som är foderrör räknas inte med även om man såklart får ut effekt även där om än mindre. Om pumpen ska ha 4x200 så är det det aktiva borrdjupet som ska vara 4x200m. Men, det är inte alls säkert att cirkulationspumpen på kalla sidan klarar av ett ökat tryckfall pga 23x8 eller 184m extra slang. Men även om 11% kan låta lite väl mycket misstänker jag att värmepumptillverkaren faktiskt räknat med att folk inte borrar rakt ner i berget från källaren, utan faktiskt har en bit ner till berg.

Har helt ärligt inte så bra koll här, vore ytterst intressant att höra från nån som vet :D

Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Effektförlust vid långt till berg
« Svar #2 skrivet: 11 november 2019, 20:30:18 »
Den del som ligger i foder rör och som ligger i vatten brukar man räkna med ger ca 30 % av vad det skulle gett om det legat i berg har jag för mig den del som ligger ovan vatten ger inget tillskott men du har troligtvis några meter i marken som man räkna som jordvärme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!