Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knäppande element fast allt är avstängt  (läst 12565 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran Sandgren

  • Gäst
Göran Sandgren
Knäppande element fast allt är avstängt
« skrivet: 30 maj 2016, 17:26:26 »
Hallå

Bor numera i villa som har 8 år gammalt Nibe/Fighter system (vvm300+F2020/2010). Upptäckte då vi flyttade hit (hösten 2015) att de knäpper i elementen då den shuntar ut värmen (antar jag) Tänkte nu i sommar installera en knäpptank bara för att få ner problemet ev. få bort det helt. Hörs självklart mest i sovrummen medans kök och vardagsrum är de relativt tyst. Har förstått att de kan bero på flera saker men till saken hör den att nu när det är varmt och jag kör på sommarläge (cirk.pump avstängd) och det inte är någon värme på radiatorkretsen så knäpper de ändå. (likadant ljud fast lite lägre) Antar att de är då den bygger varmvatten, kan det vara så att blandningsventilen läcker igenom på något sätt?

Ska plocka bort alla element då de ska blästras och målas så då byter jag även alla returventiler (går inte att rubba) och termostatventiler plus själva känselkroppen. Eftersom systemet kommer vara tomt så passar jag även på att byta säkerhetsventiler i VP då den vid Fightern läckte som ett såll i höstas då vi tog över huset och hade ergat ganska ordentligt, har tydligen aldrig vart manövrerad av förra ägaren på 8 år. Tänkte att det är så lite pengar att byta de i VPn men frågan är om mina problem härleder till att blandningsventilen är kass eller något annat?

Tips?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäppande element fast allt är avstängt
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2016, 17:49:07 »
Hej!
Det som kan hända är att det uppstår självcirkulation när den laddat klart varmvatten.
Jag tror den växlar tillbaka ventilerna till radiator-läge då den är klar och om VVM300 står lågt i förhållande till radiatorerna så vill det varma vattnet stiga dit.
Sen shuntar normalt inte WWM300 värmen, utan det är växelventiler som sköter detta, shunten används endast till tillskott.
Du behöver en rejäl knäpptank, tror du har känsligt system så har du plats för en 200 literstank så bör du satsa på en sån.
Och koppla som en ren knäpptank på stigaren med inlopp i toppen och utlopp i botten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Göran Sandgren

  • Gäst
Göran Sandgren
SV: Knäppande element fast allt är avstängt
« Svar #2 skrivet: 30 maj 2016, 22:56:41 »
Hej Carl

Tur jag har dig att svara på alla mina dumma frågor och funderingar ;)

Ja de verkar så eller så är det rättare sagt jag som är känslig :P Man märker det bara då man ska lägga sig förstås. Hade man fått en senare start hade man nog aldrig tänkt på det.
De är elementen längst bort i huset som knäpper de andra är tyst, är en enplansvilla på ganska precis 100 kvadrat med över 10 hyffsat stora sektionselement. 200 liters tank får helt enkelt inte plats, tror knappt en 50 liter får plats om den inte är platt så man kan hänga den på väggen där VPn står. Elementen som knäpper mest lutar väldigt mycket givetvis mot de håll där luftningen sitter. Samt att alla utom elementet jag fixat har skurna returventiler som är verkar rätt stängda, tänkte om sånt kan påverka?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Knäppande element fast allt är avstängt
« Svar #3 skrivet: 31 maj 2016, 06:29:06 »
Knäppningarna brukar komma från rörgenomföringar i golv/väggar eller från konsollerna som radiatorerna hänger på.
Det är inte omöjligt att få det tyst om man lyckas höra varifrån knäppningarna kommer, eller strategiskt gå igenom alla tänkbara platser det kan knäppa vid värmeutvidgning.
Kan även vara i rörsvep som håller rören.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Knäppande element fast allt är avstängt
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2016, 09:56:05 »
Sätt dit en differanstrycksventil på framledningen. Den kommer att hålla stängt när cirk pumpen inte går (stoppar självcirkulationen) men kommer att öppna så fort cirk pumpen startar.
Jag skulle prova detta först då det är en billig och enkel lösning. Om inte detta räcker så skulle jag fortsätta med en 4-rörstank.....

/D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Knäppande element fast allt är avstängt
« Svar #5 skrivet: 31 maj 2016, 10:11:26 »
Kanske inte cirkpumpen stannar direkt, men växelventilen växlar nog direkt, jag gissar att cirkulationen går en stund så att värmen från kondensorn skall föras bort för att slippa HP-larm.

Men det är bara ren spekulation från min sida.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäppande element fast allt är avstängt
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2016, 16:54:37 »
Själv lyckades jag bli av med knäppningar i vardagsrummet genom att hä några droppar olja i rörgenomförningen i parkettgolvet.
Det var tydligen precis där det knäppte.
Men det kan tyvärr ocksÃ¥ knäppa i bjälklaget, dÃ¥ är det svÃ¥rare att komma Ã¥t att smörja.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Göran Sandgren

  • Gäst
Göran Sandgren
SV: Knäppande element fast allt är avstängt
« Svar #7 skrivet: 31 maj 2016, 22:12:47 »
Jo de där med spänningar osv är bara att glömma, mÃ¥ste riva upp golven om jag ska fÃ¥ bukt pÃ¥ sÃ¥dana saker, isf sÃ¥ är de bättre att försöka bygga bort problemet med jätte-tank eller dylikt för att fÃ¥ jämnare temperatur... knäpper som sagt bara dÃ¥ den bygger värme, dÃ¥ jag kör autoläge och cirkpumpen gÃ¥r konstant sÃ¥ är de tyst om den inte just värmer vattnet och trycker ut det... blev som sagt bara brydd att ljudet kvarstÃ¥r fast värmen numera är avslagen i form av sommarläge  ???

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Knäppande element fast allt är avstängt
« Svar #8 skrivet: 31 maj 2016, 22:55:13 »
Min Nibe fighter orsakar oxå knäppningar, alltid efter en varmvattenskörning.

Jag har som tur är dock lyckats att frigöra rören (15mm Cu) typ typ 1m åt båda håll i kröken i vägghörnen. De värsta knäppljuden försvann då eftersom rörens expansion kan ske fritt i kröken.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Knäppande element fast allt är avstängt
« Svar #9 skrivet: 31 maj 2016, 23:59:19 »
Tyvärr, problem som mer eller mindre man får dras med, oavsett fastsättning och genomföring av kopparrör. Svårt att komma ifrån värmeexpansion. Bjälklagsgenomföring, fast konsol med isolerings manschett(Armaflex) hjälper inte, kanske med pendel utförande kan man komma ifrån problemet?
Själv med LVVP ,matarrör dia 28 Cu rör upphängda i Armaflexmanschett, får jag dras med knäppningar, men det hör väl till charmen med eget hus.
Tänk på alla hyresgäster?
Jiri
 
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Knäppande element fast allt är avstängt
« Svar #10 skrivet: 01 juni 2016, 07:52:46 »
Nån jättetank borde inte behövas. Jag har en gammal 80-liters varmvattenberedare som volymtank och har inte längre några knäppningar. Iofs hade jag inga jätteproblem innan heller, så mitt system är väl inte så känsligt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bobban59

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Knäppande element fast allt är avstängt
« Svar #11 skrivet: 01 juni 2016, 11:17:14 »
Hej, jag skulle nog också kolla växelventilen så att den inte kärvar/läcker med tanke på att du inte kör värme och cirkpump och pumpen har några år på nacke. Prova att 'motionera' för hand och se om den växlar som den ska mellan ändlägena. Har varit med om samma sak och bytt ventiler 2 ggr men då på en IVT...
170 kvm enplansvilla. IVT Greenline HTC7 installerad 2001 m. bypass. 180 m borrhål i Stockholm. Brasinsats m. vattenmantlad skorsten mot 500 liter acctank och VP. Kyla av tilluft från borrhålet via köldbatteri in i mekanisk ventilation. Värmeväxlare från VP för utomhuspool 4x8. 2 fördelare för golvvärme till majoritet av huset, radiatorer kvar i tre sovrum.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!