Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lägga en kopparörslinga(vattenmantlad) runt ett oisolerat rörkrör(1,7 m)  (läst 28395 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad yeayeakalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hej på Er
Jag har fÃ¥tt en lysande(kanske inte)ide. För ett tag sen sÃ¥ satte jag in en kamin, där jag använder befintlig skorsten, som förut användes till min  fd CTC olje panna. Pannan är nu utslängd och nu har jag en NIBE VVM 300 och en Luftvatten 2025:6. Det fungerar kanon.
Men jag har ju rökröret som blir görvarmt när jag eldar i kaminen. Kan man inte på ngt sätt linda en kopparörs slinga runt detta rökör som man sedan värmer en acktank med. Slingan skall då vara ett kopparör med vatten i som cirkulerar till acktanken.
Hur lång måste denna slinga vara? Är det ngn som har ngra spontana ideer.

Jag bifogar en bild


Mvh
Jonas




Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
Jag har själv lekt med den tanken eftersom jag också har en bit oisolerat rökrör på min kamin. Räknade ut att jag skulle få på ca 15 meter 12mm kopparrör tätt lindat. Det tror jag räcker mycket gott och väl. Frågan är väl vilket cirkulation man tvingas ha för att undvika kokning för röret blir vansinnigt hett precis ovanför eldstaden.

En anna fråga är om man vågar sig på denna installation.. Håller ett glödgat kopparrör för värmen från kaminen?
Dessutom lär man ha någon säkerhetsanordning som stänger flödet om röret skulle börja läcka.

Men att det skulle fungera värmeöverföringsmässigt är jag övertygad om. Räcker flödet skall man även isolera utsidan av hela rörslingan mot rökröret.

Mvh Thomas

Utloggad Munktell 20-24

  • Ventilationsmontör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 206
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Heavy metal
Hej tillbaks

Jag har också funderat på detta, men jag har en stålskorsten(selkirk) som blir j-ävligt het utanpå.
Hade varit kul att testa :) jag har ju 30mm iso mellan ytter o innerröret så min värme dämpas lite :)

Mvh Mattias
1,5 plans villa Trelleborg S Skåne byggd ca 1850(Stenhus). Oisolerad platta på mark. BV:79kvm 10 radiatorer OV: 40kvm(36kvm GV)färdig sep-08. En bod(12kvm) med el-rad grundvärme ca 7gr. Nibe-1215-5kw 400m slang. Startad 3/11-06. FB innan vp ca 26000kw. FTX RDAA-14-012 Startad 2/1-09

Utfall 2007: 13675kWh(Total). VP-start 5859. VP-tid 3015h. TS 189h(El-drift innan kollektor). Installerat sep elmätare 3/11-07. 119kWh/m2

Utfall 2008: 12286kWh. VP-mät, 5386kWh. VP-start 4321. VP-tid 2989h. TS 7h. RG20 inst, 17/1-09 21Gr. 107kWh/m2

Utfall 2009: 9953kWh. VP-mät, 5505kWh. VP-start 3547. VP-tid 3169h. TS 8h.  21Gr.  86,5kWh/m2

Rullande förbrukning 9538kWh. 83kWh/m2

Utloggad greenart

  • Energi och miljöbesparande.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge. 45min ifrÃ¥n Eda, Värmland.
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Kennel Laimis
Detta låter som en smart sak så jag sökte lite på kopparrör och hittade detta.

Hårda raka kopparrör i VVS-installationer klarar en kontinuerlig
drifttemperatur mellan minus 200° C till plus 200° C utan att
materialets egenskaper förändras. Överhettning av materialet d.v.s.
temperatur över 800° C försämrar kopparrörets egenskaper varvid
skador i godset kan uppstå. Smältpunkten för koppar är 1083° C.
Glödgade kopparrör med isolering klarar kontinuerligt en medietemperatur
på +95° C.

Hoppas att det kan vara till hjälp.
Ni får lägga upp mer info och bilder om ni provar.
Hellre fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum...

Min hemsida www.laimis.net

Utloggad sims

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Känns det inte säkrare att vattenmantla kaminen? Med ett litet kärl och riktiga anslutningar. Dom flesta kaminer e ju så man kan svetsa i dom. Och gör man så förlorar man inte lika mycket strålingsvärme.
Hus byggt 1952. 165 kvm 1 1/2plan med inredd källare. Isolerfönster från -89. Isolerat med cellplast samt ca 50 cm kli på vinden. Står mitt i Skåne.

Nibe 2020/8
Fast kondensering
Strömnäs Ack tank 500 L med 190 L förrådberedning
Varmvattenberedare till det sista på vattnet. 76 L.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Ni missar nog en sak, tror jag skall nog tilläggas. Har du ett vattenkylt kopparrör runt ett rökrör sÃ¥ är det nog lugnt  smälttemperaturer är nog bara att glömma, dvs. inget att bry sig om, sÃ¥na effekter kommer ni nog inte upp i sÃ¥ att det skulle pÃ¥verka materialets genskaper negativt.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag är aboslut ingen expert, men har för mig att jag läst någonstans att det kan vara farligt att kyla ett rökrör.
Sot/tjära kan fastna där röret kyls ned och orsaka skorstensbrand när/om tjäran antänds.

Som sagt, jag vet inte, men kolla upp det med en sotare, de bör veta om det finns nån risk för nåt sånt.
I övrigt har jag inga synpunkter, borde väl bidra lite i alla fall, men inte lär det bli mycket effekt, i bästa fall några hundra watt.
Det bör också vara viktigt att få bra kontakt mellan rökrör och kopparrör, helst skulle de nog lödas mot röret.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Loggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
GÃ¥r själv i samma tankar och stÃ¥r lite i valet och kvalet mellan och plocka ut kasseten och svetsa "kanaler" pÃ¥ kaminen eller att lägga kopparör ovanpÃ¥ kassetten som har en platt yta pÃ¥ c:a 50x50 cm med rökröret i mitten.NÃ¥gon som har skridit till verket....man kliar sig ju i huvudet en den ang dimensioner och volym vatten osv för att fÃ¥ det ganska optimalt....eldar c:a 5 tim om dan i kassetten sÃ¥ kan man bidra med värme till acktanken "gratis" dÃ¥ och lÃ¥ta VP:n vila sÃ¥ är jag i mÃ¥l....Sen är det väl sÃ¥ att det är ganska kul och pula med olika projekt...funderar pÃ¥ att prova med kopparör och en Kärl pÃ¥ lÃ¥t säga 100 liter som är öppet och koppla pÃ¥ en lös circk  pump och ha allt löst i vardags rummet(när frugan är bortrest) och laborera lite med längd pÃ¥ kopparslingan/flöde osv innan man gör nÃ¥gra större ingrepp...dÃ¥ kan man ju enkelt mäta temp skillnad före och efter kamin....fungerar det hyffsat jag tänkt mig att använda mig av en laddningsventil tex esbe vtc300....vad tror ni jag spÃ¥nar bara men är ganska sugen och komma tillskott

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
 SÃ¥g för lite se`n i en annons, att det finns sÃ¥na färdiga att köpa. de va rör lindat runt ett 125 mm:s rör, med en han resp. hon stos i vardera änden. Man fÃ¥r väl kapa rökröret i rätt längd, Ã¥ trycka dit röret med lindningarna. Kan tyvär inte komma ihÃ¥g var jag sÃ¥g annonsen.
 Novisen *vinkar*

Utloggad BG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 133
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Den första frågan du bör ställa dig........... vad har du för rökgastemperatur nu??????
så att du får en uppfattning om hur mycket du kan sänka temperaturen utan att skada skorstenen...

För det andra. vilken typ an flödesstyrning ??? man vill ju ha riktigt varmt Ã¥ inte jummet vatten till acctank....   laddomat?   Tempstyrd C-pump...???

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
Jag håller med Rickard.
Citera
Sot/tjära kan fastna där röret kyls ned och orsaka skorstensbrand när/om tjäran antänds.
Har själv sett hur ett rökrör till en vedeldad bastu helt sotat igen där man värmt varmvatten mot rökröret. Varning!
/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
Jag funderar också på en liknande konvertering - är det någon som " skridit till verket"? Jag har en brasinsats som fungerar utmärkt och det känns ju lite onödigt att köpa en ny för 10-20 000 med vattenmantel, svårt att få ekonomi i projektet då :-)

Jag tror den bästa lösningen är att tillverka en tank 10-20 liter som ligger ovanpå insatsen, eventuellt går ner över sidorna på kaminen. I tanken placerar man en temperaturgivare (med ficka!) som startar en cirkulationspump på tilloppsidan vid lämplig temperatur (95 grader?). För att höja effekten ytterligare kan man kanske senare komplettera med en kopparslinga runt rökröret.

När det gäller sot/tjära så är det helt riktigt att det finns en risk för detta om man kyler för kraftigt, man bör inte ha kallt vatten direkt mot eldstaden då det garanterat blir kondens med stora problem som följd. Genom en lös tank uppnår man en bättre temeraturgradient mellan kaminen/tanken. Skulle det ändå bli för kallt mot eldstaden kan man placera en distans mellan tank/kamin.

För att förbättra reglereffekten kan man komplettera med en termostatventil på utgående vatten, låt pumpen gå fullt och stryp så att det alltid blir 95 gradigt vatten som hamnar på toppen av ackumulatortanken.

Ha det bra/Peter

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
kan man inte skicka ner vattnet från denna slinga i borrhålet till en bergvärmepump, så att värmepumpen drar en stor fördel av det hela?
att leda brinevätska genom den slingan är ju lite för riskabelt, och det blir ju problem att isolera varmvattenröret om man ska leda det tillbaka till borrhålet, men om man leder detta varmvatten till en växlare på brinekretsen, vad tycker pumpen om det, det lilla flöde som finns genom denna slinga borde ju inte höja brinetempen till astronomiska nivåer, men kanske från +1 till +8?
« Senast ändrad: 21 juli 2010, 16:11:43 av Oskar P. »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det sotar nog inte igen mindre för att det finns ett rör att köpa från tyskland?

Jag håller med Rickard.
Citera
Sot/tjära kan fastna där röret kyls ned och orsaka skorstensbrand när/om tjäran antänds.
Har själv sett hur ett rökrör till en vedeldad bastu helt sotat igen där man värmt varmvatten mot rökröret. Varning!
/ErikB
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!