Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppdatering av mjukvara F370 gick fel  (läst 3214 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andy73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Uppdatering av mjukvara F370 gick fel
« skrivet: 26 maj 2019, 22:01:02 »
Skulle igår uppdatera mjukvaran i min NIBE Fighter F370. Har gått smidigt tidigare, men denna gång blev displayen vit nästan direkt vid uppdateringen och nu verkar pumpen vara död. Suck.
Någon som vet om det finns något sätt att få den att resetta till gamla versionen eller liknande? Och det går alltså inte att få igång menyn. Har testat att stänga av och även bryta strömmen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Uppdatering av mjukvara F370 gick fel
« Svar #1 skrivet: 26 maj 2019, 22:32:53 »
Har för mig om att man stänger av och håller inne nån knapp under uppstart, typ OK eller retur.
Man måste hålla den intryckt en stund.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Uppdatering av mjukvara F370 gick fel
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2019, 05:52:57 »
som carl N skriver, minns inte heller om det var ok eller retur, bara prova båda versionerna. Slå av spänning, håll in retur, slå på spänning, vänta 10 sek i alla fall, funkar det inte, gör likadant fast med ok intryckt

Utloggad andy73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uppdatering av mjukvara F370 gick fel
« Svar #3 skrivet: 27 maj 2019, 06:15:55 »
Tack för förslag! Testade båda men ingen skillnad. Pumpen verkar död, det enda som verkar hända är att fläkten (?) går igång. :'(

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Uppdatering av mjukvara F370 gick fel
« Svar #4 skrivet: 27 maj 2019, 07:12:51 »
Tack för förslag! Testade båda men ingen skillnad. Pumpen verkar död, det enda som verkar hända är att fläkten (?) går igång. :'(


Vilken version valde du (och vilken del av uppdateringen var du intresserad av, eftersom du gjorde uppdateringen?)

Utloggad Raketost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uppdatering av mjukvara F370 gick fel
« Svar #5 skrivet: 27 maj 2019, 11:04:26 »
Jag skulle nog ha börjat med att testa med den metod som Nibe rekommenderar:

Återställning av tidigare programvaruversion

Minnet i displaymodulen innehåller alltid två versioner av programvaran: den som används just nu samt föregående installerad programvara. Om något gått fel vid nedladdning så kan man alltid växla tillbaka till föregående version. Gör detta genom att följa nedanstående guide.


  • Ställ strömställaren i läge stand by (mitten).
  • HÃ¥ll inne OK-knappen pÃ¥ enheten och ställ samtidigt strömställaren i läge till (knappen Ã¥t vänster).
  • Släpp OK-knappen när den gröna lampan tänds (tar ca 10 sekunder). Nu har den föregÃ¥ende programvaran blivit aktiverad.
Nibe F1245-10 + SMS40, installerad Aug-2011, aktivt borrdjup 220m, 1-plans villa med källare 230m2+25m2 garage i Jämtland.

Utloggad andy73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uppdatering av mjukvara F370 gick fel
« Svar #6 skrivet: 27 maj 2019, 21:19:14 »
Jag skulle nog ha börjat med att testa med den metod som Nibe rekommenderar:
...

Lyckades inte hitta den där instruktionen, men det är samma som några andra skrev tidigare i den här tråden. Fungerar tyvärr inte; gröna lampan tänds aldrig.


Vilken version valde du (och vilken del av uppdateringen var du intresserad av, eftersom du gjorde uppdateringen?)

Valde den senaste version, 9071R4. Är nog lite skadad från mitt jobb för jag uppgraderar alltid programvaran i allt jag har när ny version kommer. På 90-talet var det ju inte ovanligt med strul typ det här när man skulle uppgradera bios i datorn, men idag tycker jag aldrig att man ser något liknande.

Pratade med NIBE-supporten och han där funderade på om displayen gått sönder. Tveksamt att det skulle slumpa sig precis när jag uppgraderade, men service-kille (från installatören) kommer imorgon bitti så får vi se.

Utloggad andy73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uppdatering av mjukvara F370 gick fel
« Svar #7 skrivet: 28 maj 2019, 14:23:19 »
Det var "displayen" som hade gått sönder. När NIBE pratade om detta trodde jag de menade skärmen, men det var alltså hela display-enheten vilket innehöll knappsatsen, mjukvarudel, mm.
Lite lurigt att vid byte så är enheten ("displayen") helt tom på mjukvara och någon USB med detta inte följer med längre. Som tur var hade jag det så service-killen slapp åka iväg för att fixa det.

Återställning av mina inställningar vet jag inte hur bra det funkade. Första gången verkar det inte ha fungerat alls (utan någon varning). Efter att ha ställt in att klimatsystem 2 finns installerat (jag har två separata slingor för golvvärme på bottenvåningen resp. radiatorer på övervåningen) så verkade inläsningen fungera bättre andra gången. Dock tappar man all historik på antal starter på kompressorn mm. Är dock fortfarande lite osäker på om alla inställningar verkligen har lästs in korrekt. Varmvattnet verkar värmas upp mycket högre än tidigare (ca 60 grader i läge normal för varmvatten laddning).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!