Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstigt missljud i 360P  (läst 1914 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Konstigt missljud i 360P
« skrivet: 26 mars 2019, 10:39:50 »
Tjenare

Vi har en 360P från 2009.
Jag har optimerat den sÃ¥ gott jag kan genom Ã¥ren med bl a fläktsynk osv. Nu sista mÃ¥naderna sÃ¥ har vi fÃ¥tt ett konstigt missljud när kompressorn gÃ¥r igÃ¥ng och fläkten börjar gÃ¥ för fullt (ett skallrande ljud). LikasÃ¥ när kompressorn stängs av och fläkten varvar ner sÃ¥ lÃ¥ter (ett skavande propellerljud) det precis som att det är lagren i fläkten som är kass för att sedan övergÃ¥ i ett helt normalt ljud när rätt hastighet har uppnÃ¥tts. Dessa ljud har inte funnits tidigare sÃ¥ jag tänkte ju att det är frÃ¥nluftsfläkten som hÃ¥ller pÃ¥ att ge upp sÃ¥ jag beställde en ny dÃ¥ jag tyckte att den gamla lät lite konstigt i lagren när jag snurrade pÃ¥ fläkthjulet för hand. Sagt och gjort, fläkten byttes i söndags men ve o fasa samma ljud kvarstÃ¥r  :(
Ljuden låter verkligen som att det kommer från fläkten men uppenbarligen inte. Någon som har någon idé?


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Konstigt missljud i 360P
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2019, 20:08:57 »
prova starta kompressorn manuellt och lyssna om det är den som låter, kanal 14 värde 1

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt missljud i 360P
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2019, 21:15:47 »
prova starta kompressorn manuellt och lyssna om det är den som låter, kanal 14 värde 1

Nu fÃ¥r du nog förklara lite mer hur jag skall gÃ¥ tillväga  :)

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt missljud i 360P
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2019, 13:26:18 »
prova starta kompressorn manuellt och lyssna om det är den som låter, kanal 14 värde 1

Hörru DonPablo har du sett mitt inlägg?  ^-^

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Konstigt missljud i 360P
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2019, 17:56:04 »
Då har du något som vibrerar i vissa frekvenser, bara öppna och kolla efter lösa grejer, rör som skallrar, plåtar, prova ruska i kompressorn litegrann också.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt missljud i 360P
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2019, 18:39:45 »
Då har du något som vibrerar i vissa frekvenser, bara öppna och kolla efter lösa grejer, rör som skallrar, plåtar, prova ruska i kompressorn litegrann också.

Jo det vet jag men hur får jag igång kompressorn som du beskrev?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konstigt missljud i 360P
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2019, 19:15:33 »
Snabbstart kompressor på kanal 14 gäller 310P/410P, inte 360P som ju har ett annat styrsystem. Känner inte till hur snabbstart görs på 360P. Viktigt att alltid vara säker på att kompressorn hunnit tryckutjämna innan man testar snabbstart.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt missljud i 360P
« Svar #7 skrivet: 29 mars 2019, 09:42:29 »
Snabbstart kompressor på kanal 14 gäller 310P/410P, inte 360P som ju har ett annat styrsystem. Känner inte till hur snabbstart görs på 360P. Viktigt att alltid vara säker på att kompressorn hunnit tryckutjämna innan man testar snabbstart.

När jag tänker efter så går det nog att tvinga igång kompressorn via någon av menyerna. Har ett svagt minne av att jag sett det i förbifarten när jag bläddrat i menyerna.... men kan ha fel.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konstigt missljud i 360P
« Svar #8 skrivet: 29 mars 2019, 14:39:16 »
Såg nu att det är i servicemeny 9.1.9 man snabbstartar kompressorn i 360P. Först måste man aktivera servicemeny'n i meny 8.1.1.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt missljud i 360P
« Svar #9 skrivet: 29 mars 2019, 14:40:48 »
Såg nu att det är i servicemeny 9.1.9 man snabbstartar kompressorn i 360P. Först måste man aktivera servicemeny'n i meny 8.1.1.

Japp precis! Så är det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!