Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad krävs för att kunna använda volymtank istället för arbetstank?  (läst 12215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har radiatorsystem och golvvärmesystem som är parallellkopplade. Båda delsystemen ha egna shuntar och CP (på resp framledningar). Golvvärmesystemet har en 4 vägsshunt, så det finns alltid ett flöde på returledningen tillbaka mot VP. (Oavsett hur olika slingor/radiatorer/shuntar kallar på värme eller inte).

Jag vill gärna köra VP mot volymtank och har bifogat en skiss hur jag uppfattar begreppen arbetstank och volymtank.

NÃ¥gra frÃ¥gor för volymtank-fallet:  Hur är det när VP stÃ¥r still, kommer jag att ha mitt flöde även dÃ¥, eller mÃ¥ste man fixa nÃ¥gon extra shunt/extra CP mellan pump och tank?
Visst blir det störst delta-T i volymtanksfallet? Är det alltid att föredra?

mvh
-BlueM






Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
I volymtanksfallet har du inget flöde när VP'n står still. En av fördelarna med volymtank är att man inte behöver nån extra cirkpump.
Vill man absolut ha flöde även när VP'n står still, eller om man vill ha olika flöden i värmesystemet och VP'n så skall man koppla som arbetstank och ha en extra CP.
Det går iofs även att lösa i volymtanksfallet genom att se till att VP'ns cirkpump går hela tiden...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Var sitter (vanligtvis) temperaturgivarna i volymtankskonfigurationen? Hur funkar dom om det inte finns något flöde?

I mitt fall finns ju redan ett flöde genererat av golvvärmeshuntblockets CP. Är det flödet strypt när VP vilar?   

« Senast ändrad: 02 oktober 2011, 14:40:25 av BlueM »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Framledningsgivaren kan man antingen låta sitta kvar eller sätta efter tanken för att få lite tröghet i regleringen. Oavsett vart den sitter så funkar den dåligt när det inte är nåt flöde, men det problemet har man ju även utan tank.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men som sagt, jag har ju ett flöde drivet av golvvärme-CP. Frågan är om en vilande VP släpper igenom ett sådant flöde i volymtankskonfigurationen?

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
En VP som INTE har någon växelventil för tillverkning av varmvatten kan alltid
dina externa CP dra ett flöde genom. Både VP:s egen värmebärarpump och
värmeväxlaren (kondensorn) tillåter ett flöde igenom även när de står stilla.
Om du har växelventil som kan slå om till varmvattenproduktion så stängs
däremot flödet av till radiatorer och golvvärme....

Det är när dina shuntar stänger och VP försöker leverera värme som du får
ditt stora problem. Det är en arbetstank som löser det problemet. Med en volymtank
blir inte VP av med energin och larmar!

Med arbetstanken kan alla dina kretsar hålla igång flöde i alla driftlägen.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Det är när dina shuntar stänger och VP försöker leverera värme som du får
ditt stora problem. Det är en arbetstank som löser det problemet. Med en volymtank
blir inte VP av med energin och larmar!


Är detta sant i mitt fall?  Jag har en 4 vägsshunt (som alltsÃ¥ aldrig stryper flödet pÃ¥ nÃ¥gon av "sidorna") i mitt golvvärmeblandarblock.  För det fall att varken radiatorkretsar eller glovvärme är "öppna" kommer VP ändÃ¥ att kunna jobba mot volymtanken. Eller hur?

Däremot blir det kanske problem när VP växlat över till VV-tillverkning... 
En liten (strypt) bypass (förbi VP) med backventil kanske?
« Senast ändrad: 03 oktober 2011, 10:05:24 av BlueM »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
En värmepump är ganska känslig på flödet, så vill du att VP'n skall ha sitt fastställda flöde oavsett hur termostaterna står så skall du ha en arbetstank.
Sen kan man ju fråga sig varför värmepumpen skall gå om alla termostater är stängda - Då har man för hög värmekurva...

Vad ser du för problem när VP'n gör varmvatten? Vad är det för värmepump? Hur ser kopplingen med golvvärmen och 4-vägsshunten ut?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Vilken vp tänker du använda ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har kört sönder mitt gamla as och är nu i färd med att skaffa ny pump.
Jag tittar pÃ¥ IVT HE C9 och EQ C10.  Förmodligen med förvärmt VV i volymtanken (eller arbetstanken)  som har stor förrÃ¥dsberedare (Ja, jag vet om risken med legionella!).  Vill gärna köra volymtank för att kunna jobba med sÃ¥ lÃ¥g temp som möjligt in i VP.

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad ser du för problem när VP'n gör varmvatten?
Om golvvärmen (och/eller radiatorslingan) kallar på värme samtidigt som VP producerar VV, finns ju inget flöde i min föreslagna volymtankkonfiguration.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Varför skaffar du inte en tank med slinga det har jag och det funkar kanon och du slipper risken för legionella och jag har min kopplad som volymtank. När jag installerade min vp var jag osäker på om jag skulle ha volymtank eller arbetstank men valde volymtank och har inte haft anledning att ångra mig för den enda anledningen (tror jag ) till att ha arbetstank istället är nog om man vill ha termostater på alla radiatorer men det tycker inte jag det finns nån anledning till i en vanlig villa vp har en reglering som räcker bra för att hålla en jämn temp i huset.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
värmepumpen kommer ju nästan alltid göra varmare än din golvslinga vill ha, i fall du därutöver har vanliga radiatorer.

Jag ser egentligen inget problem. Vill du koppla som vanlig volymtank kan du väl göra det? CP i värmepumpen driver mot värmesystemet och en vanlig golvvärme shunt hämtar nytt när det behövs. '

Men framledningen kommer ju som sagt vara lite högre än vad du behöver i golvet.

Varför man skulle skicka ut högre temp till en arbetstank än en volymtank kan jag inte förstå.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Därför att jag redan har en tank (strömsnäspannan 500 liter med 200 liter förrådsberedare och 6kW elpatron), som jag körde fast kondensering emot i mitt förra liv.

Utloggad BlueM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför man skulle skicka ut högre temp till en arbetstank än en volymtank kan jag inte förstå.
Det jag menade var att volymtanken (åtminstone i teorin) ger lägre temperatur IN till VP, vilket borde vara bra ur COP-synpunkt, eller hur?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!