Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gillar nÃ¥gon mig?  (läst 29043 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gillar någon mig?
« Svar #75 skrivet: 12 februari 2014, 10:27:41 »
Många äldre system och webbplatser är lite tvärt om. Dvs dom fungerar bättre på IE. Det bygger i normalfallet på historiska skäl och beslut från en era som kanske går tillbaks så långt som IE6 eller tidigare.

Det är också skillnad på "system" och webbsidor. Handelsbanken är väl ett jättebra exempel på några som är extremt långt efter när det kommer till webb. Där är det riktigt illa. Swedbank fungerar i jämförelse som en dröm och har mycket gott stöd för olika webbläsare. Många stora system utvecklas av stora team och all utveckling sker gentemot tydligt definierade systemkrav. Exempelvis har en bank en väldigt stor del aktiva företagsanvändare som nästan alla sitter på IE.

Dom flesta webbläsare har i dag utvecklarstöd problemet är bara att vissa är dåliga och vissa är bra. Utvecklare väljer minsta möjliga motstånd och bästa möjliga arbetsmiljö. Sedan får man försöka få det man gör att fungera så bra som möjligt i så många webbläsare som möjligt. :)


När det kommer till vanliga webbsidor och moderna webbresurser (typ inte storbanker) så är det större sannolikhet att du kommer få en korrekt upplevelse såsom den var tänkt från de som utvecklade den om du använder chrome eller firefox.

Att IE kan ha så stort användarbas som dom har trots att dom under så många år totalt misshandlat sin position och levererat en jättekass produkt är fascinerande. Det är få företag förunnat att komma undan med sådant.





 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Gillar någon mig?
« Svar #76 skrivet: 12 februari 2014, 10:38:10 »
Har kört chrome i ca 1Ã¥r och de  har bara blivit sämre, slöare och buggigare.
Kan numera inte längre köra youtube ens på lägsta upplösningen utan jätteproblem.
Testade ie och där finns inga som helst problem.
Det finns ingen skadlig kod eller liknande förrutom den som google installerat.
Datorn är visserligen gammal men om andra läsare inte har problem med videoklipp på högsta upplösningen.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Gillar någon mig?
« Svar #77 skrivet: 12 februari 2014, 10:52:29 »
Ja, IE 11 och 10 är inte dåliga. De fungerar bättre än vad många tror... Och har trevliga saker inbyggda som Spårningsskydd och Do not Track. Den som inte kört IE på länge kan ju alltid prova och se själv.

En rationell utvecklare (företag eller individ) bör tänka pÃ¥ sina användare; har man användare som till största delen kör IE sÃ¥ borde det vara viktigt att det funkar bra för dem. Och mindre viktigt att utvecklaren som gör siten helst kör Chrome och inte vill att folk ska köra IE. Men alla är inte rationella...  :)


Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gillar någon mig?
« Svar #78 skrivet: 12 februari 2014, 10:53:03 »
Håller med om att Chrome har börjat bli slöare. Upplever IE snabbare.
Firefox kör jag sällan, men det är en stabil webbläsare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gillar någon mig?
« Svar #79 skrivet: 12 februari 2014, 11:27:24 »
Självklart försöker utvecklare, rationella eller inte (???), att skapa lösningar som fungerar med de plattformar som kunderna använder. Problemet är att det krävs väldigt mycket tid för att stötta alla webbläsare. När ny och framåtsträvande teknik och funktion utvecklas på webbplatser så är det sällan IE som är vägledande. Den är snarast en stoppkloss.

Microsoft har förstås noterat denna trend och jobbar sedan ett tag tillbaks på att försöka stoppa den. För utvecklare vore det bästa i fall alla webbläsare följde standard och inte var för långsamma i processen att skapa stöd för de nya standarder som kommer. Samt att dom har en strategi som gör att användare i största möjliga mån automatiskt använder den senaste versionen.

Ett sådant exempel på standard är HTML 5. Ett annat är vilken nivå av stöd man har för javascript.

Tiden då man utvecklade funktioner baserat på Flash (som är på väg bort), Silverlight (microsofts egen variant av flash som lagts ner), Java applets (men varför liksom) eller Active X (microsofts gamla variant av Java applets typ) är förbi.

 Om du tittar pÃ¥ W3C siten. Dvs den sida / organisation som driver standardarbetet pÃ¥ internet, och alltid har gjort, sÃ¥ ser browser-statistiken ut som följer. Det är främst utvecklare här.

2014   Internet Explorer   Firefox   Chrome   Safari   Opera
January   10.2 %   26.9 %   55.7 %   3.9 %   1.8 %


Globalt har chrome bara ca 45%. Flera använder Safari ca 10% och internet explorer har då helt plötsligt 22%.

I sverige blir motsvarande statistik högre för safari då vi har mycket macanvändare här.


Med en global internetanvändarbas som underlag har IE 20%.
Detta är då fördelat på
IE 11 5,61%
IE 10 3.87%
IE 9 3.05%
IE 8 4.56%

Skillanden mellan IE 8 som är IEs näst utbredda browser och IE11 är milsvid. Skillnaden mellan alla dessa versioner är ganska stor. Det är väldigt små användarbaser i ett globalt perspektiv om man tittar PER version.


Samma sak kommer fram om man tittar på operativsystem. Mac ger numer bort sina operativsystem gratis och det är enkelt att uppgradera. Tidigare kostade det men väldigt lite i jämförelse med exempelvis windows
Windows 7 = 39.34%
Windows XP = 13.80%
Windows 8 = 7.70%
Windows Vista = 3.00%

SÃ¥ledes är windows och IE problematiska plattformar för utvecklare. Speciellt i kombination med att microsoft traditionellt sett haft en  webbläsare som inte är särskilt öppen, svÃ¥rtestad och inte följer standarder.

Så fort man tittar på webbläsarstatistik för utvecklare så finner man att chrome på senare tid är absolut störts och internet explorer har ungefär 10% och då fördelat på ca 3-4 versioner.

Jag sitter liksom inte och säger dom här sakerna för att det är kul utan för att ge de som inte själva är utvecklare och lever i denna verklighet varje dag lite insyn och därmed förslag hur man själv på bästa sätt säkerställer bästa möjliga användarupplevelse.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gillar någon mig?
« Svar #80 skrivet: 12 februari 2014, 11:31:35 »
och apropå denna trend som omnämns inledningsvis i föregående inlägg så kan sägas att statistiken från en utvecklarorienterad webbsida på 10 år gått från ca 80% till ca 10%. Globalt pratar vi då ca 90% till ca 20%.

Användarna flydde i första hand till firefox men på senare år har chrome kommit bli det största alternativet. Microsofts fall har gått till chrome, firefox och safari. Där firefox är den webbläsare som på senaste tid har tappat mest. Till chrome och safari men även lite IE, om än marginellt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gillar någon mig?
« Svar #81 skrivet: 12 februari 2014, 11:37:23 »
Så här ser det ut i min webbshop:
Som ni ser är mjukvaran gammal de senaste versionerna av webbläsare finns inte med, vet inte vad det gör med statistiken, men fel blir det säkert.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Gillar någon mig?
« Svar #82 skrivet: 12 februari 2014, 11:45:40 »
David du pratar om hemmaanvändare.
Det finns en anledning till att företag ofta använder äldre windows och äldre ie och absolut inte tillåter andra läsare.
Framförallt inte Chrome.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Gillar någon mig?
« Svar #83 skrivet: 12 februari 2014, 12:41:51 »
Om du tittar på W3C siten. Dvs den sida / organisation som driver standardarbetet på internet, och alltid har gjort, så ser browser-statistiken ut som följer. Det är främst utvecklare här.

2014   Internet Explorer   Firefox   Chrome   Safari   Opera
January   10.2 %   26.9 %   55.7 %   3.9 %   1.8 %
...
Den statistiken avser w3schools.com ser det ut som (site för att lära sig HTML, mm) http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp?2014q1IE   

Inte konstigt, som sagt, att den visar på mest Chrome när nu utvecklarna helst använder Chrome. Du skriver ju lite längre ner att IE-siffran är högre bland vanligt folk, och det ska man ju inte glömma som utvecklare.

Vill man läsa mer om statistik för webbläsare är wikipedia en bra start: http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers

Hur som helst; jag tycker man ska se till att ens site funkar i användarnas browsers. Utan att för den skull stödja mer än de senaste versionerna. Och att som site-ägare (som Rickard), kolla i sin logg för att veta vad man har för besökare.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Gillar någon mig?
« Svar #84 skrivet: 12 februari 2014, 17:13:02 »
Kan nu tillägga att funtionen "Kvalitet" inte funkar på min gamla dators WinXP heller med IE 8.
Problemet på min laptops WinVista och IE9 är löst.

Den dog för nån timme sen, går inte att starta om, visar bara svartskärm, fläkten går men det är allt Sc:,h
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gillar någon mig?
« Svar #85 skrivet: 12 februari 2014, 21:21:22 »
Den statistiken avser w3schools.com ser det ut som (site för att lära sig HTML, mm) http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp?2014q1IE   

Inte konstigt, som sagt, att den visar på mest Chrome när nu utvecklarna helst använder Chrome. Du skriver ju lite längre ner att IE-siffran är högre bland vanligt folk, och det ska man ju inte glömma som utvecklare.

Vill man läsa mer om statistik för webbläsare är wikipedia en bra start: http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers

Hur som helst; jag tycker man ska se till att ens site funkar i användarnas browsers. Utan att för den skull stödja mer än de senaste versionerna. Och att som site-ägare (som Rickard), kolla i sin logg för att veta vad man har för besökare.

Japp, läser man hela posten visar jag på skillnader mellan global statistik och mer utvecklarbaserad statistik. Som ofta också är en indikator på vart saker och ting är på väg.

Men det är ett långt inlägg. sorry för det.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!