Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationspump stannar gÃ¥ng pÃ¥ gÃ¥ng  (läst 2249 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AndersNilsson

  • Gäst
AndersNilsson
Cirkulationspump stannar gång på gång
« skrivet: 24 september 2012, 09:48:00 »
Vi har en fjärrvärmepanna där cikulationspumpen (Grundfos) stannar gång på gång. Den går inte igång själv utan man får hjälpa den igång med en skruvmejsel. Ibland går den 1 minut, ibland 15 minuter. Men när den väl stannat går den som sagt inte igång själv. Och den går överhuvudtaget inte igång om inte högsta hastighet 3 väljs.
Är pumpen till att byta ut eller är det nåt man kan göra som en rengöring eller liknande?

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump stannar gång på gång
« Svar #1 skrivet: 24 september 2012, 10:00:28 »
Det korrekta svaret är nog att du ska byta pumpen mot en ny.
Själv har jag tagit isär en DAB-pump som betedde sig på motsvarande sätt, gjort rent det "vätskefyllda stator/rotor utrymmet" (som var riktigt smutsigt) och därefter fungerade den igen - men där hade jag nog bara tur, förmodligen har jag bara förlängt livet lite på den och jag har en reservpump liggande som jag kan montera om den skulle lägga av igen.
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump stannar gång på gång
« Svar #2 skrivet: 25 september 2012, 18:00:39 »
det låter ju som att pumpen har gjort sitt. om pumpen ej är så gammal så finns det kanske en grund till att pumpen har slutat fungera. t.ex stängda ventiler, smutsigt/magnetit vatten eller liknande.
Do iT!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!