Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Atria10 Optimum, Haveri  (läst 25286 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #15 skrivet: 10 oktober 2012, 17:42:40 »
Efter att ha hängt på forumet i några år har jag inte hittat nått som tyder på att märken som Ivt och Thermia som har speciella återförsäljare skulle ha mindre felaktigheter men man kan tycka att det borde vara så.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rudolf8

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #16 skrivet: 23 november 2012, 13:37:25 »
DÃ¥ var det dags igen! Nu har skiten stannat. Fick SMS med Larmrapport. LÃ¥gtryckspressostat Larm. Anläggningen gÃ¥r nu pÃ¥ elpatronerna, har kollat via datorn. Jag är för tillfället inte hemma sÃ¥ jag vet inte säkert vad som hänt, men det började pÃ¥ samma sätt förra gÃ¥ngen.  Det har funkat hela sommaren men dÃ¥ är det ju varmt ändÃ¥ sÃ¥ pumpen är mest stilla. Nu när den behövs sÃ¥ lägger den av. Dyrt blir det ocksÃ¥. Att köpa en Thermia Atria10 Optimum är den sämsta affär jag nÃ¥gonsin gjort. Visar det sig, när jag kommer hem att det ser ut som pÃ¥ bilden ovan sÃ¥ kommer jag att slänga ut skiten och själv installera nÃ¥got annat.

WeJo

  • Gäst
WeJo
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #17 skrivet: 11 december 2012, 16:23:17 »
Hej
Jag kan bara instämma, jag har haft de felen som tar upp här och ett par till på skitpumpen Thermia Atria Optimum 10. Min pump är snart 6 år och jag är nu upp i 14 besök tror jag av reperatörer för att laga eländet av olika anledningar. 3 gånger har köldmediet runnit ut, cirkulationspumpen, högt buller, bussningar trasiga i fläkten, höga vibrationer samt ett par saker till! Lägg därtill enormt mycket kondensvatten under pumpen så om jag inte har lådor som samlar upp det och byter ut varje dag när det är kallt bygger en enorm isklump. På 10 dagar under en kall period i jan/feb så fick jag 38 st 14 liters isklumpar. Blev en hel iglo till grabben!

På sistone har den stängt av sig för låg tryck, visade sig vara någon tryckventil som tar minst en halv dag att åtgärda. Med tanke på kallt väder och jul snart hinner de inte fixa den förrän efter nyår så det blir en kall jul. Vi har ju i alla fall 18 grader inne och så kör vi på enbart el igen under årets kallaste årstid. J-a skitmaskin.

Mina grannar har IVT och CTC och de har inga som helst problem så vad ni gör köp INTE Thermia.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #18 skrivet: 11 december 2012, 19:47:22 »
För att förtydliga mitt tidigare inlägg så tror jag inte Thermia är sämre än andra märken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Lindbergs

  • Gäst
Lindbergs
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #19 skrivet: 23 januari 2013, 10:59:11 »
Min läcker också - har gjort så flera gånger sedan installationen 2006. Förbrukningen har också varierat väldigt mellan åren och ökad förbrukning har inte stämt med SMHIs temperaturstatistik. Killen som installerade den har "mellan raderna" gjort klart att han inte längre är intresserad av att hjälpa till. Försökt med andra i området som finns på Thermias hemsida men än så länge inte fått någon att komma eller ringa tillbaka.
Hur gör jag om ingen vill komma?

piotr

  • Gäst
piotr
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #20 skrivet: 09 februari 2013, 19:42:12 »
Tyvärr så är det vanligt att när konsumenter tycker att ett varumärke är skit så beror det oftast på installatörer som inte gör sitt jobb.... :'(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #21 skrivet: 11 februari 2013, 07:45:06 »
Min läcker också - har gjort så flera gånger sedan installationen 2006. Förbrukningen har också varierat väldigt mellan åren och ökad förbrukning har inte stämt med SMHIs temperaturstatistik. Killen som installerade den har "mellan raderna" gjort klart att han inte längre är intresserad av att hjälpa till. Försökt med andra i området som finns på Thermias hemsida men än så länge inte fått någon att komma eller ringa tillbaka.
Hur gör jag om ingen vill komma?

Thermia centralt bör ha ett företag som de kan rekommendera, ett som de har speciellt stort förtroende för.
De har säkert även felsökningsexperter här och var i landet som de kan skicka om de upplever att du haft extraordinära problem som inte borde drabba deras kunder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rudolf8

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #22 skrivet: 12 april 2013, 13:42:33 »
Vid senaste stoppet så visade det sig att det bildats en stor isklump inne i skåpets nedersta del, en isklump stor som en fotboll och lite till. Det var på ett rör som kommer från kompressorn, tror jag, och transporterar kylvätska eftersom det frostas utanpå röret.
Borde väl kanske vara isolerat, har väl kanske varit det från början, men har kommit bort vid reparationer, inte vet jag. Stängde av och det fick smälta bort. Efter en tid så var där en ny "fotboll" så jag får stänga av och smälta den efter ett tag och detta får jag väl hålla på med så länge den fungerar, sen åker den ut.
Leverantören har den goda smaken att erbjuda fortsatt "servicepaket" trots att jag skrivit brev bÃ¥de till dem och till Thermia,  som ingen har behagat svara pÃ¥.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #23 skrivet: 12 april 2013, 13:53:38 »
Det där såg ju inte kul ut.
Jag har en bit rörisolering som ligger och skräpar sedan min egen installation.
E-posta din adress till mig så kan jag skänka dig en bit armaflex rörledningsisolering, du behöver inte betala för frakten ens.
Det enda du behöver fixa själv är lite kontaktlim, som behövs för att limma ihop isoleringen, för troligen kan du ju inte lossa ledningen?
Hur mycket behöver du?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #24 skrivet: 02 januari 2014, 16:29:37 »
2 fel på 4 år tycker jag inte låter så mycket, värmepumpar oavsett märke behöver lite tillsyn då och då.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #25 skrivet: 02 januari 2014, 16:57:58 »
Jag tycker och hoppas att min vp ska gå problemfritt betydligt fler än 4 år den enda servicen som ska behövas är koll av filter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #26 skrivet: 02 januari 2014, 17:22:48 »
Förutom vanlig service 2 ggr/år så har vi på varje luftvatten pump iallafall ett fel om året. Då räknar jag allt emellan vanliga driftlarm till kompressorbyte. På bergvärme är det mindre, men vissa "problempumpar" går larmen minst 2-3 ggr/år. Inte mycket kvar av originaldelarna på dessa förutom rörbiten då på vissa...
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #27 skrivet: 02 januari 2014, 18:27:37 »
LÃ¥ter inget vidare förutom att det kostar sÃ¥ hatar jag allt strul som det innebär om man ska ringa och boka tid med nÃ¥n ta ledigt frÃ¥n jobbet osv du kanske ska prova annat märke  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #28 skrivet: 02 januari 2014, 18:40:24 »
Mmm, lite svårt när de sitter i hyreslägenheter men blir inga nya Bosch lvvp eller IVT bvp för mig mer , i de nya villorna vi bygger just nu sitter det Nibe F750, i nästa etapp blir det troligtvis samma. Men de bygger jag för att sälja så efterservicen faller på köparen/installatören som tur är, men de ska vara rätt problemfria vad jag förstått.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Thermia Atria10 Optimum, Haveri
« Svar #29 skrivet: 02 januari 2014, 19:36:54 »
Just Nibe 750 verkar lite knepig en del är nöjda med lÃ¥g förbrukning medans andra har problem med att elpatron gÃ¥r ofta fast det kanske inte blir sÃ¥ mÃ¥nga kwh spets per Ã¥r  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!