Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: OffertfrÃ¥gor  (läst 19154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Offertfrågor
« Svar #30 skrivet: 26 oktober 2012, 20:50:02 »
visst gör det det.
men vart tycker du refernsgivarn/innegivarn ska sitta i ett hus med källare och 2 plan ,

Det finns massor med fastigheter som når önskad inne temp med endast utegivare.
när kurvan är rätt knäckt vid dom känsligaste temperaturena.
Det är ingen skillnad på ett hus på 300 m2 tex eller ett bostads område med 400 lgh
där kravet är 20-20,5 grad i varje Lgh , Och det lyckas man med tummenupp
Utan 400 innegivare ;)
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Offertfrågor
« Svar #31 skrivet: 26 oktober 2012, 21:10:19 »
Det är absolut inga problem att alltid få rätt temp utan innegivare ställ en lite för hög kurva och låt termostaterna bromsa lite kan vara rätt väg men inte det bästa ekonomiskt. Jag skulle sätta innegivaren på plan 1 nånstans på en öppen plats där den känner temperaturerna så bra det går från huset. Jag skulle absolut inte vilja komma hem till ett hus som håller 19 grader inne och som inte ökar framledningen därför att vp inte vet att det är kallt inne.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Offertfrågor
« Svar #32 skrivet: 26 oktober 2012, 21:30:37 »
ja och då blir plan 2 övertempererad ..
källarn för kall vissa årstider mm
nej , här blir det ingen innegivare,
Detta måste betonas .. Det blir ingen över tempererad kurva ,
Inte i dom anläggningarna jag ansvarar för, Och det har blivit ett gäng.

Blåser det så dj-----t genom dörrar/fönster att man tappar 3 grader inomhus från 22 ner till 19 grader är det bra att det upptäcks , Då skall dom tätas! för att spara energi. Dom läcker en massa även om det inte blåser.
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Offertfrågor
« Svar #33 skrivet: 26 oktober 2012, 22:31:12 »
Det kalas ventilation ;) om man har frånluft ventilation brukar man ha tillluft i väggarna och blåser det drar det bra i tallriksventilerna hos mig beror det antagligen på att draget i skorsten ökar vid blåst. Du måste vara grym som fixar jämn temp utan innegivare och utan att blåsten påverkar huset och utan att köra med lite för hög kurva tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offertfrågor
« Svar #34 skrivet: 27 oktober 2012, 00:21:09 »
Smurfen har naturligtvis rätt, kör man utan innegivare, men ändå alltid bibehåller "rätt" rumstemp så innebär det att man har en för hög kurva.
Det går inte prata sig ur, hur man än vänder och vrider på sig.
Sen kan man alltid tvista om hur mycket det kostar att köra med för hög kurva, eller att låta en rumsgivare styra vbf, min slutsats är att det går på ett ut, men det innebär en högre investeringskostnad att bygga ett system med säkerställda flöden trots att man låter termostater styra innetempen.
Att låta huset ackumulera lite värme under dagen är inte heller helt bortkastat på kvällen/natten (om man har rumsgivare).
Det är också därför jag anser att man inte kan ha en "standardlösning" som fungerar i alla hus, det gäller att noga utvärdera alla olika objekt på ett adekvat sätt.
Termostater är ett "nödvändigt ont" som i vissa fall faktiskt behövs, men det är aldrig positivt för värmepumpens COP att låta termostater strypa bort flöde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Offertfrågor
« Svar #35 skrivet: 27 oktober 2012, 06:37:49 »
Men grabbar , berätta då varför vi inte behöver
400. Innegivare i 400 lgh ?
Får man till hygien kraven utan innegivare på
28000 m2 känns det enkelt med 150 eller 300m2
Som  jag gav i exemplet,

Ni får jätte gärna tro att innegivarn är svaret på all reglering - injustering.
Jag som jobbar med såna här grejer Dagligen har helt andra erfarenheter.
Innegivare skall andvändas där dom passar ,
Passar dom inte är det en onödig produkt som installeras . Som ställer till problem
Så ser jag på det ,
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offertfrågor
« Svar #36 skrivet: 27 oktober 2012, 08:40:39 »
Det är väl ingen som skrivit något annat?

Termostater ska/kan användas där de behövs, eller gör nytta, och i en huskropp med 400 lägenheter behövs det naturligvis termostater - och innegivare är helt värdelösa - det skulle aldrig fungera.
Ingen har sagt annat.

De allra flesta villor klarar sig dock utan termostater med bibehållen komfort.
Man kan få lite bättre komfort med termostater, men det kommer alltid till en kostnad, en kostnad av större investeringsbehov, och/eller sämre årsmedel-COP.

Långsiktigt kan det nog i de flesta fallen gå på ett ut ekonomiskt, och då blir det egentligen mest en fråga om hur mycket kunden initialt är beredd att betala för installationen av värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Offertfrågor
« Svar #37 skrivet: 27 oktober 2012, 09:24:30 »
Men grabbar , berätta då varför vi inte behöver
400. Innegivare i 400 lgh ?
Får man till hygien kraven utan innegivare på
28000 m2 känns det enkelt med 150 eller 300m2
Som  jag gav i exemplet,

Ni får jätte gärna tro att innegivarn är svaret på all reglering - injustering.
Jag som jobbar med såna här grejer Dagligen har helt andra erfarenheter.
Innegivare skall andvändas där dom passar ,
Passar dom inte är det en onödig produkt som installeras . Som ställer till problem
Så ser jag på det ,
Cocacola
Man ställer en kurva som är lite för hög så att man har lite reserv för tex blåsväder och låter termostaterna strypa bort övertempen. Det finns nästan inga hus som inte påverkas av blåst (i alla fall inte äldre hus) så ska man hålla lika temp hela tiden måste kurvan vara lite för hög vid vindstilla inget fel i det men så funkar det när energibehovet ändras av annat än utetempen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Offertfrågor
« Svar #38 skrivet: 27 oktober 2012, 10:04:16 »
Mm
Och om man har 3 klimatzoner som ett hus med 3 olika våningar har
Har man 3 klimatzoner att reglera. Där är innegivarn lika dålig som om man har 400 klimat zoner att reglera från samma Duc!
Vid " extrem" väderlek då vinden påverkar inomhusklimatet så pass mycket
Att du tappar någon grad neråt från din reglering det köper dom flesta .
Den graden / graderna kostar inte mer pengar, det är övertempereringen
Som kostar .
Ska vi få till det ni har i en enplans kåk i reglering
Blir jag tvungen att bygga 3 shuntgrupper som var och en reglerar
Mot dom yttre/inre påverkningarna .
Sen ska det delas upp i befintligt hus, ingen betalar för ett sånt jobb
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Offertfrågor
« Svar #39 skrivet: 27 oktober 2012, 10:09:32 »
Tror vi är överens tummenupp enda skillnaden att jag hellre skulle betala en 500 hundring mer per år i högre kurva för att slippa komma hem till ett 19 gradigt hus tycker jag att jag är värd ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Offertfrågor
« Svar #40 skrivet: 27 oktober 2012, 11:15:13 »
Huset i Dalarna är två plan plus källare, och jag har en RMU-40 i markplanet, och har satt en vanlig rumsgivare i källaren, med en brytare. Sommartid kör jag på givaren i källaren, och övrig tid på givaren i markplanet.

Termostater på alla radiatorer, och de i källaren är fullt öppna, utom i förrådsutrymmen.

Sommartid reglerar termostaterna på plan 1 o 2 tempen, och vintertid öppnar jag termostaterna lite extra på plan 1 så att givaren där får styra.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offertfrågor
« Svar #41 skrivet: 27 oktober 2012, 17:51:54 »
Mm
Och om man har 3 klimatzoner som ett hus med 3 olika våningar har
Har man 3 klimatzoner att reglera. Där är innegivarn lika dålig som om man har 400 klimat zoner att reglera från samma Duc!
Vid " extrem" väderlek då vinden påverkar inomhusklimatet så pass mycket
Att du tappar någon grad neråt från din reglering det köper dom flesta .
Den graden / graderna kostar inte mer pengar, det är övertempereringen
Som kostar .
Ska vi få till det ni har i en enplans kåk i reglering
Blir jag tvungen att bygga 3 shuntgrupper som var och en reglerar
Mot dom yttre/inre påverkningarna .
Sen ska det delas upp i befintligt hus, ingen betalar för ett sånt jobb
Cocacola

Det bör räcka med två shuntar,(Under mark och över mark) och styrning för 2 shuntar är väl mer eller mindre standard på alla värmepumpar idag.
Problemet med källare är ju dock att det är svårt att ställa en kurva överhuvudtaget för en källare eftersom de har värmebehov även på sommaren.
Vill man har en bra (jämn) värme i en källare så behöver man i princip en tanklösning.
Jag har flera bekanta som har källare, men inte tanklösning, och för dem fungerar det bra i alla fall, de felsta använder ju bara källaren som förråd/tvättstuga/garage och då spelar det ju inte så stor roll om det blir lite svalt på sommarn.
En av mina bekanta har ett inrett rum i källaren och där får en elradiator gå lite lätt för att hålla tempen på 20 grader.
Han valde det istället för en tank, tyckte inte att det var så farligt dyrt med elvärmen att det försvarade kostnaden för en tanklösning.

Bäst hade det nog på lång sikt varit om han satt in en tank, men som jag sagt många gånger förr, det är många som tycker att investeringen är tillräckligt tuff som den är, utan att göra tillägg utöver standardlösningarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Offertfrågor
« Svar #42 skrivet: 27 oktober 2012, 18:00:27 »
Jag har ju 2 plan med källare men i källaren är endast pannrum förråd samt garage och tempen blir det den blir elementen strypta med termostater och på sommaren är det ingen värme där alls blir ju helt andra krav om man ska bo där. Förövrigt funkar det bra med innegivaren blir det varmt på plan 1 blir det ju varmt på 2 planet också och då bromsar innegivaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Offertfrågor
« Svar #43 skrivet: 27 oktober 2012, 20:06:26 »
Nja inte kan jag föreslå att bryta upp bjälklag och dela kretsar i befintlig anläggning , placera shuntar antingen ute i anläggning eller i pannrumm med nya matningar ut..
Installera som i detta fall 2 energi snåla pumpar till mm

Nej , jag väljer en --- lösning  ;) den blir mycket billigare .
Och den är flödes oberoende,
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offertfrågor
« Svar #44 skrivet: 27 oktober 2012, 21:24:35 »
Nu är det ju ofta separata stammar för varje våningsplan och varje sida av huset, men visst, är det kopplat hej-vilt så ligger det mycket i det du säger.
Och för tusende gången, just i hus med källare är det ofta önskvärt med en tanklösning för att få bra komfort, och möjlighet till "källarvärme" under vår, sommar och höst, när solen bidrar med värme till våningar ovan mark.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!