Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba RAS B-13 EKVP-E?  (läst 3788 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Malmö-Mange

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Toshiba RAS B-13 EKVP-E?
« skrivet: 02 december 2005, 08:56:19 »
Toshiba har kommit ut med en ny RAS13-modell, RAS B-13 EKVP-E. Är det någon som hört något om denna?

Vad jag förstod är verkningsgraden lite högre på denna modell än föregångaren samt att den har en lite snyggare design. Tror ni detta kan bli ett bra köp vid rätt pris?

Gravis

  • Gäst
Gravis
SV: Toshiba RAS B-13 EKVP-E?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2005, 11:12:09 »
Toshiba i malmö.
Har du tänkt att göra ett tropikarium av ditt hus. ;D

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Toshiba RAS B-13 EKVP-E?
« Svar #2 skrivet: 02 december 2005, 11:28:59 »
Hej Malmö-Mange!

Vi har en nyinstallerad (sept. -05) RAS B-13 EKVP-E, som vi är jättenöjda med. En pump på 6,6 kW som kostade 23.000 kr, inkl. montering och el. Hittills värmer vi vårt hus enbart med den, hur enkelt som helst. Huset är välisolerat, har en öppen planlösning, och är inte så stort (se nedan). Vi kör i nuläget på lägsta fart, läge 1 av 5, temp. inställd på 19 grader, vilket ger 21 graders värme i alla rum. Utetemperaturen håller sig runt ca -8-11 grader...

Hälsningar
Micra
« Senast ändrad: 02 december 2005, 11:31:11 av Micra »
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Malmö-Mange

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba RAS B-13 EKVP-E?
« Svar #3 skrivet: 02 december 2005, 15:01:26 »
Det låter ju mycket lovande!
Det får bli en sådan......och om det blir ett tropikarium.....hehe......gärna för mig!!

Utloggad york

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba RAS B-13 EKVP-E?
« Svar #4 skrivet: 10 december 2005, 23:19:46 »
Hej,

Kan bara säga att jag är mycket nöjd med min Toshiba RAS-13.

Jag har inte RAS 13-B pumpen utan generationen före det, och skulle tro att den nya är väldigt bra då jag är super nöjd med den jag har, lite strö info följer nedan...

Har inte behövt stöd värma med braskaminen eller olje elementen ännu, har pumpen ställd på 24 grader, men märker en viss temperaturskillnad på övervåningen, fast det är där vi har sovrummen så det räcker gott och väl om det håller runt 20 grader där.

Och el-förbrukningen på pumpen är idag 1140kwh sedan första oktober, =912kr räknat på mitt bundna el pris som ligger på 80 öre kwh (alla skatter+moms inräknat).

Men jag räknar kallt med att Januari/Februari, så kommer pumpen dra ström för ca 1000-1200kr per månad +eventuell stöd värme för att hålla temeraturen på övervåningen, då det är lite mer vinter då.

Mvh,

YorK
« Senast ändrad: 10 december 2005, 23:28:47 av york »
Villa i Skaraborg 2 plan 170kvm (väldigt öppen planlösning), Toshiba Ras13 Daiseikai 6.6kw, Kamstrup 1-fas elmätare ansluten på kabeln till Toshiba"n, (Braskamin med fläkt+direktverkande el som endast ska användas när det blir riktigt kallt för att komplettera värmepumpen).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!