Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Äntligen  (läst 3679 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johnny00

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump? Vad är det?
Äntligen
« skrivet: 01 december 2005, 14:40:40 »
Idag kl 08:00 knackade montören på dörren, 11:15 slog han på maskinen och visade lite inställningar mm.
Då maskinen ska ha fast el-installtion lämnade han en bit sladd kvar, bara att skruva dit en stickpropp och köra skarvsladd tills elektrikerna kommer på tisdag.

Kom hem från jobbet lite tidigare så nu har den gått en halvtimme, så nu blir det att kolla inställningar, vinkel på utblåset etc etc.

Ser fram emot lite varmare mornar när vi inte behöver elda lika mycket.
[Nya RAS 10:an blev det]

John
Toshiba RAS-10, 140 m2, Borås

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Äntligen
« Svar #1 skrivet: 01 december 2005, 15:46:59 »
Grattis!!!

-hoppas att ni blir nöjda och kan hålla er varma!

Utgår från att du med jämna mellanrum håller oss uppdaterade om hur det fungerar...

Det är alltid intressant att ta del/jämföra egna värden/inställningar med andras...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Gravis

  • Gäst
Gravis
SV: Äntligen
« Svar #2 skrivet: 02 december 2005, 11:07:11 »
Då fick vi våra maskiner samtidigt.

08.30 kom "min" montör, 10.30 var han klar. Har inget att klaga på efter det första dygnet.
Alla radiatorer avstängda varmt och skönt men det är ju inget konstigt när man kör Toshiba... ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Äntligen
« Svar #3 skrivet: 02 december 2005, 19:08:39 »
 huvuddunk huvuddunk huvuddunk Ã…nej, ännu en  huvuddunk huvuddunk huvuddunk  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Äntligen
« Svar #4 skrivet: 02 december 2005, 20:49:54 »
Instämmer till fullo huvuddunk huvuddunk huvuddunk
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Äntligen
« Svar #5 skrivet: 03 december 2005, 01:13:39 »
huvuddunk huvuddunk huvuddunk Ånej, ännu en  huvuddunk huvuddunk huvuddunk  ;)


Ja, fast gläds åt killen istället! Han kommer ju att känna så här:

 ;D ;D ;D *roflmao* *roflmao* ;D ;D :) :) :) :) :) *roflmao* *roflmao* *roflmao* *hehe*  ;D ;D :) :) :) :) :) :) *roflmao* *roflmao* *roflmao*
  ;D ;D ;D *roflmao* *roflmao* ;D ;D :) :) :) :) :) *roflmao* *roflmao* *roflmao* *hehe*  ;D ;D :) :) :) :) :) :) *roflmao* *roflmao* *roflmao*
   ;D ;D ;D *roflmao* *roflmao* ;D ;D :) :) :) :) :) *roflmao* *roflmao* *roflmao* *hehe*  ;D ;D :) :) :) :) :) :) *roflmao* *roflmao* *roflmao*


 ;)
« Senast ändrad: 03 december 2005, 02:10:25 av gäst »
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad johnny00

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump? Vad är det?
SV: Äntligen
« Svar #6 skrivet: 04 december 2005, 19:28:09 »
Trots icke optimal planlösning och plats för innerdelen (pga komfort) så har den tuffat på, som kallast kanske -5
Når de flesta hörn i huset även den delen som har varit kallast när jag eldat.

Nöjd så här långt, jag kommer garanterat att elda framöver, oavsett om pumpen klarar av att värma huset. Veden är gratis och den vämer som bekant två ggr ;) Då får bara innerdelen jobba med att blåsa ut kaminvärmen.

John
Toshiba RAS-10, 140 m2, Borås

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!