Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken är bäst?  (läst 18135 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Errka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline E7 - 200/70 - 29 radiatorer 1-rörs
    • Errkas RadioHeaven!
SV: Vilken är bäst?
« Svar #15 skrivet: 31 januari 2011, 20:44:29 »
Ser man på olika fabrikat, så tog det mig ett år att fatta beslutet att ta Nibe, mycket för att den har störst skara användare här på forumet och
den dagen vvsaren inte har tid och lust att leka med dig och din maskin, så kan du få stöd härifrån...

Så, det var min åsikt.. sen vet jag inte vad som lämpar sig bäst hos dig. :)

Att tänka på vad det gäller Nibe 1145/1245 är väl det faktum att man fortfarande har kolvkompressor. Det fungerar väl bäst om man har en lite mer modern kåk eller mycket golvvärme (på grund av kraftigt fallande COP vid temperaturer över 45-50 grader).
Ser att just RallyKalle har en 80-talskåk. Det är väl mer optimalt, eller vad säger ni andra VP-experter?

Ooops!

Glömde tillägga att Nibe har kolvkompressor i modellerna 6-8-10 kW. 12 kW och uppåt använder man scrollkompressor som alla stora konkurrenter använder i ALLA sina maskiner...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilken är bäst?
« Svar #16 skrivet: 31 januari 2011, 20:54:04 »
Ser man på olika fabrikat, så tog det mig ett år att fatta beslutet att ta Nibe, mycket för att den har störst skara användare här på forumet och
den dagen vvsaren inte har tid och lust att leka med dig och din maskin, så kan du få stöd härifrån...

Så, det var min åsikt.. sen vet jag inte vad som lämpar sig bäst hos dig. :)

Att tänka på vad det gäller Nibe 1145/1245 är väl det faktum att man fortfarande har kolvkompressor. Det fungerar väl bäst om man har en lite mer modern kåk eller mycket golvvärme (på grund av kraftigt fallande COP vid temperaturer över 45-50 grader).
Ser att just RallyKalle har en 80-talskåk. Det är väl mer optimalt, eller vad säger ni andra VP-experter?

Vart har du fått uppgiften att cop skulle bli dåligt på en nibe med kolv ? vad jag förstått så är det effekten som blir lägre än på en vp med scroll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Blåsmurf

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #17 skrivet: 31 januari 2011, 20:56:13 »

Pumpen har förbrukat 815kWh under januari månad vilket måste vara godkänt?

Det låter bra, det är alltså vad elpatronen dragit?
Vid vilken temp sätter den igång?

Jag vill sÃ¥klart ha en pump med sÃ¥ lite förbrukning som möjligt.  8)

förbrukningen är för både värme och varmvatten, har spärrat shunt ut mot elementen, ingen elspets till elementen behövs alltså, endast till vv då elpatronen går in ibland, vilket jag förstår är ganska normalt för ctc pumpar?

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är bäst?
« Svar #18 skrivet: 01 februari 2011, 11:40:58 »
Hej Djarven!

Vid upphandlingen av min BVP gjorde jag flera misstag. Det kanske allvarligaste var att jag inte förstod att begära nÃ¥gon form av garanti pÃ¥ den "utlovade" effekttäckningsgraden. I installatörens energiberäkning (NIBE VPDIM 2.4.0) stÃ¥r angivet 68% som effekttäckningsgrad. Den kom att ligga under 57%. Därför sitter jag nu med en pump (NIBE 1245-8) som börjar koppla in tillskott "redan"  vid -5 grader. Installatören har inte ens orkat släpa sig hit för att titta pÃ¥ pumpen. Och precis som scoutman fick jag göra alla grundinställningar själv, t.o.m. datum och tid.

LITA INTE PÅ INSTALLATÖRENS MUNTLIGA UPPGIFTER!

Legless aka Gunnar

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Vilken är bäst?
« Svar #19 skrivet: 01 februari 2011, 12:26:23 »
Jag har en NIBE 1245-12 som jag är mkt nöjd med. Skulle ja gjort om installationen hade jag tilläggsisolerat vinden och källaren först, satt in mekanisk ventilation av lämplig sort (FTX?) och sen satt in en 1245 fast 1-2 storlekar mindre, och en volymtank.
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är bäst?
« Svar #20 skrivet: 01 februari 2011, 13:58:11 »

Missförstå mig inte! 1245an går som ett schweizerur - den är bara ett nummer för liten för mitt hus/radiatorsystem.

Legless aka Gunnar

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #21 skrivet: 01 februari 2011, 16:14:28 »

Missförstå mig inte! 1245an går som ett schweizerur - den är bara ett nummer för liten för mitt hus/radiatorsystem.

Legless aka Gunnar

Med andra ord är det läge att ta en storlek större värmepanna än vad installatören gjort offert på?
Har fått in en offert på IVT, en Nibe och en CTC, alla installatörer har valt den minsta pumpen.

Har även förstått att det är läge att borra djupare än vad som rekomenderas, hur mycket djupare? 10, 20, 30m?
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #22 skrivet: 01 februari 2011, 16:37:07 »
djupare ja.... inte ett snäpp starka panna, men däremot större arbetstankar så den kan jobba lugnt och långsamt utan att stressa = mer el å slitage..
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #23 skrivet: 01 februari 2011, 16:42:20 »
Ok, med arbetstank menar du en sån som installatören kallar för "knäpp"-burk?
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #24 skrivet: 01 februari 2011, 16:55:46 »
Snart kommer de andra skriva bättre än mig.

Men ja, knäpptank. Volymförstorare mot radiatorerna.
-Dels finns det en mattematisk formel för räkna ut behovet. säg 6kw maskin X 20 = 120liters (knäpp/volym/arbets-)tank mot radiatorerna.
-tror standard installationerna inkluderar en tank, men kanske på 30liter eller något fjuttigt.


Bergvärmemaskiner, mår bäst av att jobba lugnt, en starkare maskin = gör jobbet snabbt men till en dyrare driftskostnad.

En svagare maskin, som i lugn och ro laddar värme i en tank, som ger huset och maskinen lite spelrum att arbeta på tidsmässigt, det blir billigare att driva..
-Men förstor tank, kan dock innebära att huset inte hanterar att lika snabbt justa värmen inne i huset, säg att alla fönster har öppnats, och du vill
att huset ska återfå sin värme så fort som möjligt, - med jätte stor tank med viss temperatur i sig, tar lite längre tid att justera temperaturerna för
få balans i villan..


Men... jag fattar inget, så låt de andra förklara.. hehe
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken är bäst?
« Svar #25 skrivet: 01 februari 2011, 17:07:36 »
Snart kommer de andra skriva bättre än mig.

Men ja, knäpptank. Volymförstorare mot radiatorerna.
-Dels finns det en mattematisk formel för räkna ut behovet. säg 6kw maskin X 20 = 120liters (knäpp/volym/arbets-)tank mot radiatorerna.
-tror standard installationerna inkluderar en tank, men kanske på 30liter eller något fjuttigt.


Bergvärmemaskiner, mår bäst av att jobba lugnt, en starkare maskin = gör jobbet snabbt men till en dyrare driftskostnad.

En svagare maskin, som i lugn och ro laddar värme i en tank, som ger huset och maskinen lite spelrum att arbeta på tidsmässigt, det blir billigare att driva..
-Men förstor tank, kan dock innebära att huset inte hanterar att lika snabbt justa värmen inne i huset, säg att alla fönster har öppnats, och du vill
att huset ska återfå sin värme så fort som möjligt, - med jätte stor tank med viss temperatur i sig, tar lite längre tid att justera temperaturerna för
få balans i villan..


Men... jag fattar inget, så låt de andra förklara.. hehe

Man bör ha ca 20 liter i värmesystemet per kW VP-effekt.
Det blir inte högre driftkostnad med större pump. Snarare tvärtom, eftersom man slipper eltillskott (plus att de minsta pumparna har en aning sämre COP). Visst, en större pump drar mer ström när den går, men å andra sidan går den ju kortare tid per dygn.
Problemet med en stor pump är att man kan få för korta gångtider och många starter, men det löser man med en tillräckligt stor volymtank.
« Senast ändrad: 01 februari 2011, 17:09:45 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #26 skrivet: 01 februari 2011, 17:21:36 »
Snart kommer de andra skriva bättre än mig.


Tycker du förklarar kalasbra...
Nästa fråga: En sånhär volymtank ("knäpp"-tank) har väl ingen elpatron i sig? Vet inte hur de ser ut nämligen, men jag gissar att det bara är en tank som är bra isolerad för att hålla vattnet varmt (typ termos).

Ni som har CTC har ni även en "knäpp"-tank? Den offerten jag har där finns det ingen sÃ¥n medräknad.  Sc:,h
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #27 skrivet: 01 februari 2011, 17:31:29 »
Men som för mig nudå, jag har köpt en 8kw maskin, men behöver egentligen för stunden bara 6kw... vad händer nu när allt startas med förliten knäpptank å allt?
Riskerar jag inte att den värmer förfort och den får fel temp tillbaka och slår larm och stannar hela karusellen?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #28 skrivet: 01 februari 2011, 17:37:38 »
Citera
Nästa fråga: En sånhär volymtank ("knäpp"-tank) har väl ingen elpatron i sig? Vet inte hur de ser ut nämligen, men jag gissar att det bara är en tank som är bra isolerad för att hålla vattnet varmt (typ termos).

Elpatron finns i maskinen.
Knäpptankarna är bara en liten röd sak som kan hänga på väggen rentav. Ingen patron i sådan.


Däremot kan det ju finnas patron om man skaffar en tank för kranvattnet... Ifall man nu vill...
Helst ska man ju ha målet att inte ens behöva patron alls. Tyskarna vägrar ha någon elpatron då deras elpriser är tjohejsan.

Men... Borra djupt... vanligt djup som firmor vill är typ 140-160meter... Men vanligast bland köpare som inte bara tar ett färdigt paket, är att
de kör på 180 meter...

jag beställde 185... fick dock bara 165... finns konspirationsteorier att många borrare gör en fuling och hävdar sig inte kunna klara borra djupare...
Är ivrigt att se vad mitt hål presterar, dåliga värden = jag låter dom borra ett till hål och samkör två...
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken är bäst?
« Svar #29 skrivet: 01 februari 2011, 17:58:57 »
En viss begreppsfövirring verkar råda...

1) De saker Rallykalle visar bild på är expansionskärl. De har ett helt annat syfte i anläggningen.

2) För liten volym/för stor VP innebär inte att allt går åt skogen. Det som händer är att VP'n går kortare tid vid varje värmecykel. Får man för korta cykler/för många starter per dygn är det inte bra. Ett bra riktvärde är 20 liter per kW.

3) Knäpptank monterar man för att förhindra knäppningar i rör/radiatorer när VP'n växlar mellan varmvatten- och värmeproduktion. CTC har en annan konstruktion än, t ex, Nibe och IVT, så dom behöver ingen knäpptank. En volymtank är i princip samma sak, men huvudsyftet är att öka vattenvolymen i systemet (se punkt 2).
I båda fallen är det en enkel, isolerad, tank som sitter seriekopplad med radiatorslingan.

En annan typ av tank kallas för arbetstank. Den har fyra anslutningar och kopplas parallellt mellan VP'n och radiatorerna. Syftet med den är att skilja på värmebärar- och radiatorkretsarna och det kräver en extra cirkulationspump till radiatorerna.
« Senast ändrad: 01 februari 2011, 18:26:20 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!