Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rörisolering  (läst 35545 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Megajool

  • Vet mer och mer men fortfarande nästan ingenting...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Rörisolering
« skrivet: 12 januari 2012, 21:38:57 »
I nästan alla pannrum jag fått förmånen att titta in i, inkl mitt eget, så glänser de blanka kopparrören omkring vp. Ofta är det varmt och skönt också
och jag undrar om det inte är vettigt att isolera rören för att undvika värmeförluster och mer effektivt transportera värmen dit den ska, till
radiatorerna alltså. Jag har börjat isolera rören men eftersom jag tycks vara ganska ensam om det så funderar jag på om jag gör nåt dumt.
Jag har inte bara isolerat varmvattenrören utan också kallvattenrör som passerar pannrummet på väg till köket. Vinsten där märktes direkt:
Nu kommer det kallt vatten direkt i stället för ljummet när vi skruvar på kallvattenkranen för att fylla glaset. Där spar vi ett par liter vatten
varje gång vi släcker törsten (med vatten). När jag isolerat varmvattenrören har det blivit lite svalare i pannrummet vilket bör ge mer värme till radiatorerna.
I flera rum i källaren är rören till radiatorerna dragna i taket och avger en del värme där, det borde ju vara mer effektivt att isolera rören ända
fram till radiatorerna men det tror jag aldrig jag sett någon gjort, däremot är rören oftast målade och det ser väl trevligare ut, men effektivt?
För övrigt är det väl så att en värmepumpsinstallation ALDRIG blir riktigt färdig, något hustrun trodde när installatörerna lämnat huset och vp stod och glänste
i pannrummet. För visst är det väl så att en värmeanläggning ALLTID bör justeras in så att den blir ännu effektivare? Och isolera mer kan man ALLTID göra
för att spara energi och vad kan vara mer angeläget att göra än just det? Det finns ju ALLTID platser i huset som behöver isoleras bättre, en bortglömd garderob,
en oisolerad vägg någonstans. Nu har jag isolerat så mycket att till och med hustrun känner sig mer och mer isolerad, säger hon. Men, som sagt: gör jag nåt dumt
när jag isolerar kopparrören?
Villa, 1-plan med källare, tvÃ¥glasfönster, självdragsvent, byggd 1937 Danderyd, 3 pers. NIBE 1245/8 kW med 6 kW spetsvärme (16 A). Borra: 160 m. VP i drift sedan 1 december 2011, VÃ¥ningsplan 108 m2, uppvärmd källardel 106 m2 varav garage, 30 m2, (sparsamt uppvärmt).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Rörisolering
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2012, 21:42:22 »
Har man inte nytta av spillvärmen från rören ska dom isoleras. Isolerade vv ledningen hos mig för nått år sen och det märks att man får spola mindre innan värmen kommer men alla radiator rör som går i källartaket är oisolerade och kommer så förbli.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Rörisolering
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2012, 21:43:06 »
nej inget superdumt. Dina radiatorer avger ju värmen där du önskar till skillnad från rören.

Risken är väl snarare din fru då.. om du börjar isolera synliga rör i boytorna.

Nu måste jag ju försöka hitta ett hål i ditt resonemang. Skulle man kunna tänka sig att man tjänar på att INTE isolera returrören? =)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Rörisolering
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2012, 21:46:16 »
Jag har knäpptanken oisolerad eftersom jag saknar element i pannrummet som tidigare värmdes av vedpannan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rörisolering
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2012, 23:09:05 »
Jag har de flesta rör isolerade. Pannan är enda värmekällan i garaget där den stÃ¥r, men jag har ju en Bosch som har de största förlusterna i VVB'n enligt SP's test av L/V-pumpar, sÃ¥ det är ganska varmt och skönt där nere  :)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Rörisolering
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2012, 00:20:07 »
 Thumbsup *roflmao*
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rörisolering
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2012, 08:31:52 »
Jag har de flesta rör isolerade. Pannan är enda värmekällan i garaget där den stÃ¥r, men jag har ju en Bosch som har de största förlusterna i VVB'n enligt SP's test av L/V-pumpar, sÃ¥ det är ganska varmt och skönt där nere  :)

Vilket fantastiskt säljargument, köp en bosch med inbyggd beredare och få extra radiator på köpet! ;)
För att återgå till ämnet anser jag att samtliga rör bör vara isolerade för att ge värme eller kyla där det är tänkt. Undantaget är om det behövs värme "längs vägen". *vinkar*

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Rörisolering
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2012, 21:28:49 »
Varm- och kallvatten är isolerade, och även VB-framledning med volymtank - men vb-retur får avge en joule eller två i pannrummet... tror inte den ger så många 1/10-ºC?
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Megajool

  • Vet mer och mer men fortfarande nästan ingenting...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Rörisolering
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2012, 22:37:59 »
Jag gick efter principen att isolera de varma rören, eller rättare sagt, isolera rören där de är varma. KV-påfyllningsröret, tex, var ganska varmt ca 70 cm från VP-anslutningen och fungerade
som en kylsänka på drygt 6 dm2 för hela vattentanken. Förtjänade att isoleras, tyckte jag.
Det varma VB-röret, framledning, likaså och varför inte tappvarmvattenröret? Skadar inte
i alla fall och särskilt många kronor blev det ändå inte. Av bara farten isolerade jag framledningen till en radiator i källaren. Pengarna får jag väl aldrig igen men det känns bra att tro sig vara nyttig! VP´n i sig är ljummen och avger en del förlustvärme men den kanske ändå inte ska isoleras, bl a med tanke på all elektronik den rymmer.
Villa, 1-plan med källare, tvÃ¥glasfönster, självdragsvent, byggd 1937 Danderyd, 3 pers. NIBE 1245/8 kW med 6 kW spetsvärme (16 A). Borra: 160 m. VP i drift sedan 1 december 2011, VÃ¥ningsplan 108 m2, uppvärmd källardel 106 m2 varav garage, 30 m2, (sparsamt uppvärmt).

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Rörisolering
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2012, 11:20:24 »
Det låter logiskt att om möjligt isolera alla synliga rör, så man får bättre kontroll helt enkelt.
Hustrun noterade häromdagen att "det blir ju ganska varmt i pannrummet nu också..." vilket såklart beror på att vi har en massa värmeförluster från framledningen till radiatorer och golvvärme inne i pannrummet nu när framledningstemperaturen är högre.
Var köper man rörisolering som lekman? K-rauta?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Rörisolering
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2012, 11:46:16 »
bauhaus noterade jag har ett stort sortiment, olika typer och dimension.
Biltema har också men inte lika brett sortiment, där jag tittade i alla fall.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Rörisolering
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2012, 11:48:04 »
Var köper man rörisolering som lekman? K-rauta?

Biltema är billiga och har ett "hyggligt" sortiment.

Edit - David R var lite kvickare...
« Senast ändrad: 30 januari 2012, 11:49:36 av maos66 »
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Rörisolering
« Svar #12 skrivet: 30 januari 2012, 14:03:16 »
Biltema? Ok, dom har ju nyss etablerat sig här i Umeå så det blir att titta där då. Var närmaste Bauhaus finns vete tusan. Inte i närheten av Umeå i alla fall...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Rörisolering
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2012, 14:07:11 »
sundsvall är ju nära med norrländska mÃ¥tt mätt  ::)

biltema blir nog bra.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ror/Tillbehor/Rorisolering-860018/
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Rörisolering
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2012, 15:24:08 »
Jag har köpt skumisolering med PVC ytskikt hos rinkaby

Snyggt som bara den
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!