Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera Thermia Atria med inomhusgivare  (läst 1730 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pjarki

  • Gäst
Pjarki
Komplettera Thermia Atria med inomhusgivare
« skrivet: 17 oktober 2017, 13:39:27 »
Hej!

Jag är intresserad av att komplettera vår Thermia Atria med en inomhusgivare, Netatmo Termostat, som man kan skapa scheman med via telefonen. Jag har fått info av Thermia att inomhusgivare ska kopplas in på 304/305, men min fråga är om det bara är att koppla in termostaten och så är det klart? Behöver jag justera något på pannan för att utegivaren och innegivare ska funka tillsammans?

/Pierre

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Komplettera Thermia Atria med inomhusgivare
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2017, 14:55:05 »
Vänta här, påstår någon från Thermia att Netatmo grejer är kompatibla med Thermia?
Jag tror nog inte på detta, det är bara Thermia/Danfoss grejer anpassade för just din värmepump som du kan koppla in på 304/305.
« Senast ändrad: 17 oktober 2017, 14:56:51 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Pjarki

  • Gäst
Pjarki
SV: Komplettera Thermia Atria med inomhusgivare
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2017, 16:29:05 »
De påstod nog inte det men vad jag förstår borde det bara vara att koppla in netatmo dom en vanlig inomhusgivare?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Komplettera Thermia Atria med inomhusgivare
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2017, 16:43:54 »
Eftersom Thermias innegivare är mer än just en tempgivare så låter det lite knepigt att det skulle vara att bara koppla in.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Pjarki

  • Gäst
Pjarki
SV: Komplettera Thermia Atria med inomhusgivare
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2017, 17:19:09 »
Jag ska undersöka ytterligare, eventuellt går det att sätta ett externt kretskort på utgången på reläkortet som man gör med Danfoss.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Komplettera Thermia Atria med inomhusgivare
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2017, 17:24:21 »
Det är väl hur rumsgivaren och styrdatorn "pratar" som kan vara lite besvärligt,
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Komplettera Thermia Atria med inomhusgivare
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2017, 07:14:19 »
Tror att svaret är att du nog måste ha typ Thermia link/Danfoss link till din värmepump om du vill kunna styra med telefonen.
Sen har kanske Husdata nÃ¥tt som skulle kunna funka ocksÃ¥, lite tveksam om deras grejer kan styra?  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pjarki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera Thermia Atria med inomhusgivare
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2017, 07:35:29 »
Olyckligt om det är så. Det finns något som heter Ngenic också som verkar halvt lovande, funkar tydligen med Atria Optimum. Oavsett så är varken Danfoss eller Ngenic kompatibla med Homekit vilket är olyckligt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!